lördag 17 april 2010

17 april 2010

igår skrev jag; lever alltid i tvåsamhet – idag;
skrev på en lapp, lever inte bara i tvåsamhet
lever i allsamhet

det svåra är ofta att ”knäcka” den människovarats koder.

jag tror ju att upplevelsen i allsamhet är sann
den är ju för mig
verklig

allsamhet
allhet – ande
tvåsamhet själsrörelse
enhet fysiskförverkligande beröringsljusvärme

andeljus
andebild
själsrörelse
förverkligande fysiskvara

anden är att omsluta din hand i det kroppsupplösta tillståndet där konturen icke är där huden är vorden andedräkt det är tomtomtomheten av att icke känna upplevanderöra veta din hand

i andeljuset strålar själen i deras famn framstår livets skönhet jordekretsen

genom det ickevidgade seendet
den valda slummersömnen göres livet till en tämligen medioker föreställning
en föreställningsvärld
där den gjorda tanken
tanketanken
skelettanken skär genom båd märg och ben
den gudomliga tanken
den levandelevande tanken
är urtanken vilken är med eder i eder genom eder då ni väljer öppnandet av edra ögonvingar
vid det öppnandet lyfter eder tanke
se örnen sväva högt därovan
se örnen
se
örnen är icke därovan du är örnen
du uppmärksammar örnen ser örnen är örnen
örnen svävar i friljus
skådar
med vida vingar skådar den allseendes blick
ur ögon strålar ljustrådar
spiraler
själen är förbunden med din kropp
din kropp vilken står med båda fötterna i marken
ser du
kroppen är där
ändå
du är örnen
du kan se själen vara jonglören
vilken jonglerar himmelsdröm samt jordedröm
i evig förbindandeljusström
nu undrar du varför vi å ena sidan säger skelettanke samt sedan att denna tanke skär genom båd ben och märg
vad ser du då vi säger skelettanke samt tanketanke;
jag ser en diamantborr höll jag på att skriva, men det är en diamantsåg, en slags cirkelsåg vilken skär genom de hårdaste materialen.
så är det denna tanke, tanketanken är skärande
Verkligen livsskärande.
skelett, ben gav för bärande
kroppsuppbärande
skelett eller ben har rundstavar, små ihåligheter i sig
enkelt sagt benet, varje ben är ett rundat stycke en rundstav, en bambustav.
till ytterligare mer kan vi lägga det du ser; en stjälk helt enkelt.
en stjälk har substans i sig
Har livssubstans vilken förenar himmel samt ord eller tvärtom.
i benet finns benmärg en tämligen porös näringsrik företeelse;
människan har en märgtanke
är inte det vackert så säg, lev med bilden av märg så ses innehållet eller verkan av denna tanke, den befruktar livet.
till yttermera visso finns ännu en tanke
spinaltanke
denna tanke ger näring samt tar bort slaggen
låt oss enkelt säga den är en slags njurbild
dessa tankar för varsammilt bort hinnan
eller lyfter blicken
Eller leder den blinda synen bort från konsensusmänniskovärlden.
leder den blinda synen, seendet bort från denna konsensus vilken innebär en tämligen medioker föreställning om vad liv är.

Av människan gives det mesta namn
namn eller beteckningar vilka per automatik leder till jämförelser
jämförelse eller särställan

näsan är mestadels riktad mot marken medan tanken är riktad in i egendrömmandet, det vill säga flykten bort från den tunga krävande jorden, den tunga jordvandringen. Vad annat kan den vara med blicken så riktad.
detta egen eller egetdrömmande kan även benämnas suckandröm

alltså, näsan är för det mesta riktad mot, mot marken in i millimeterspartiklar. Ett slags partikularseende uppträder.
hur skall detta kunna ge en bild av verkligheten, det vill säga av helheten eller varför inte säga enheten.
låt oss säga att du har ett pussel framför dig; en pusselskiva. du har aldrig sett detta pussel sammansatt, odelat.
nu sitter du med denna pusselskiva framför dig med endast en bit i handen, alla andra bitar är borta. hur skall du veta, med all din klokskap eller snarare med allt ditt kunnande var denna bit skall vara, var bitens boplats eller viloplats är.
framförallt hur skall du veta hur helheten ser ut eller verkar med bara en bit i handen.
hur skall du veta
veta - varken känna eller uppleva – veta, upplevandeveta enhet, helhet, allt.
har du lagt pussel, ett svårt pussel med miljontals bitar nåvälan tusentals, men det kan upplevas som bitarna är miljontals på grund av allt huvudbry. har du lagt ett sådant pussel, då vet du lyckoupplevelsen vid färdigställan. du vet även att det är oviktigt huruvida du vänder upp och ned på skivan samt löser upp pusslet, du vet att även om vinden kommer farandes och virvlar upp alla bitar så förmår du lägga pusslet.

då du lägger detta pussel jämför du inte bitarna med avseende till bättre/sämre, bäst/sämst, du jämför för att se bitens viloplats eller roplats, bitens rostilla fridsplats

du lyssnar, ser vari helhetens bästa är, inte medelst våld eller medelst tvång vilket skaver, värker.

människan jämför oftast på grund av sin näsriktning; skapar motsatser, hur kan du jämföra motsatser egentligen och till vilken nytta, vilken mening har detta.

ser du, en gång var- det är så – var blicken fokuserad, skådande, vidaskådande.
så sänkte människan blicken vilket inte alls var märkligt med avseende till den tanketyngd hon anammade.
Den vilken har haft huvudvärk vet hur svårt det är att vara vidseende.

jämförelsen gör dig inskränkt, gör dig liten eller bättre uttryckt ger dig känslan av litenhet
ditt inre vet sakförhållandena; sakernas förhållande.
denna jämförelsens vindar har förorsakat så mycken suckan till en dignitet vilken är onämnbar.

förändra ordet jämför,
skriv nt i mitten, då ser det med ens annorlunda ut: jämnt för, skriv så delat på slutet, därigenom har du jämnt fördelat, vilket är enhet, helhet;
gåvorna är för alla
vad annat kan ni då göra än ställa till fest – bjuda in till fest
livet är en fest ett gästabud
livet är inte gjort till jämförelse då har ni helt missförstått enhet samt helhet. då har ni gått förbi svaret, irrat er vilse.

måste ni jämföra så gör det då i helande syfte med avseende till:
Hjälp pusselbiten att finna vägen hem.

allt
alla
har ett syfte
en boplats
en funktion

en innehållsrikedom

inte en innehållsförteckning
jodå, en innehållsförteckning vilken förtäljer sagan, livets skönhets saga, dess innehållsrikedom.
men absolut inte en så kallad bipackssedel
nåväl även en bipackssedel – hur;
se det vita arket vikt vackert med rena linjer
där är inte så kallade synliga bokstäver
arket är vitt
orden stiger fram vid behov
detta ark
denna bipackssedel är inte tryckt eller utprovad av andra
den är där ty den säger
varsamhet.

jag skulle vilja att livet är en bipackssedel

där det finstilta stiger fram
klingande

klingande
silverklockor

rena spröda

vackra

rena
klara

lovsångssånger

fägringsljus

medvandrare
livsvandrare

världsmedborgare

där stegen borgar för levandeliv

borgen
borgenär

jag går god för att
vandra i det finstilta

detta borgenär borgar för sannhetens ljus

jag skulle vilja säga;
jag är inte undantagen de ord vilka kommer till mig
dessa ord är för alla
för mig

då en medvandrare kastar slaggord över
detta utan att ställa frågan
blir denna/denne
angripare; obönhörligen oavsett dess egen utsaga.

ställ frågan har vi sagt

då slaggord kastas över skadar de
i en dignitet vilken vida överstiger
kastarens människoförstånd

det är tillåtet att reagera;
det är tillåtet att då ta avstånd
att markera

icke med ordsvada

det räcker med;
detta var, är ett övertramp

benämningar förtär ofta klangen av innehållet
benämningen är mer eller mindre kapseln, rymdkapseln av innehållet.
rymdkapseln slungas ut ifrån modersskeppet för att inhämta information
då denna återvänder innehar den informat
vid mogen fas stiger innehållet fram
det finstilta
de så kallade osynliga skrifttecknen

benämningar är jämförelses sfär

den fästa ordformen
därmed förståndsformen

vilken för en stund behövs till förståelse

det svåra är att släppa
släppa
klokhuvudet samt stiga in i vishets visdom
ljus samt värme

Eken(ej publicerad)

eken kan tyckas säga;
se på mig
jag är
störst
vackrast

undan med er

så är icke ekens ord

eken säger;

se mina gåvohänder
hör mitt hjärtas röst


eken släpper ej sina blad
ty människan skall veta
bladen är alltid där

i vintern är träden nakna
ändå
är

bladen där

ej för människoöga synligt

se evigverkan tala
framföra
jämnställa
icke jämföra

jämnställan i kärlek


mina händer

jag räcker dem fram i kärlek
giv plats till de små

låt dem äta ur mina skålar

de

vilka människan
i jämförelses mått kalla


små
*
Så vad är vad (ej publicerad)

De

andas bilder till oss



så är

berättareld tänd

nakna ohöljda sitta vi

i berättarljus skimrar hud

strålar ögon


De

andas bilder till oss



kanske

röken är ande elden själ träd marker fysiskvara



vad är vad


De

andas bilder till oss

*

jag skulle vilja att (ej publicerad)

livet är en bipackssedel

där det finstilta stiger fram
klingande

klingande
silverklockor

rena spröda

vackra

rena
klara

lovsångssånger

fägringsljus

medvandrare
livsvandrare

världsmedborgare

där stegen borgar för levandeliv

borgen
borgenär

jag går god för att
vandra i det finstilta

detta borgenär borgar för sannhetens ljus
*

(ej publicerade ord):
jag skulle vilja säga;
jag är inte undantagen de ord vilka kommer till mig
dessa ord är för alla
för mig
*
verkan(ej publicerad)

ande

talar i vinden

själen strömmar i havet


fingrar flätas

i strandkännan
fullbordan


i vintern
doftar blommans bild inom

i våren ler blomman
i sommaren är blomman


i hösten andas blomman in

i vintern doftar


det fyllda kretsloppets

förenande förenings allvisdom
*


Passager(ej publicerad)

så många


vackra passager


tindrande
stjärnband


solvägar

i mörkerskogars dunkelhet
dunkelandning


så många

vackra ordpassager

mattas
ut



träder hon

in i ekosalar

ropa
hon svarar




träder hon in i ekosalar

lever med

vackra
passager

en passagerare i ljusglimtan

Inga kommentarer: