måndag 19 april 2010

19 april 2010

se moderns kropp
se alla mödrars kroppar

kvinnokroppens grotta
sköte
livmoder

sköte – sköte barn
livmoder – liv moder
livets moder sköter barn

se moderns kropp
alla mödrars kropp

två vingar omslutande
två händer
två blad
himmelsblad
jordeblad

i händerna vilar en pärla
kristallklar
skimrande
kristallren

se alla mödrars kroppar
livbärare

mannen tillåts stiga in
hon tar emot
mannen lever i henne

se fostret sväva
givas näring
födas
födas in i andeljus

det första barnet möter vid insteget i jordeströmmen är
intensivt ljus
flödandeljus

du har svårt att tala om detta
dels av dina erfarenheter
dels av hur ord lägges fram

du reagerar icke märkligt
naturligtvis är det mannens paradisdröm att ha fler kvinnor
fler kvinnor än en

man tillåts inträde
slaknar samt
drar sig ur

i kvinnan är han kvar
blandats har livsströmmar

visst finns det kvinnor vilka bär
vilka vill till många män
men
är detta
är detta hennes paradisdröm
växer hon av detta
blir hon lycklig
inte så

hon blir inte lycklig inte flerfaldigad

kvinnan är inte beroende av den man vilken hon tillåter inträde
däremot vet hon i djupet betydelsen av mötesregnet

hon vet dropparnas insjunkande
förening i huden
med huden

hon upplever rörelsen inom sig
även efter mannens utdragan
hon bär honom inom

vill nu mannen att hans organ skall vara
skall vara solstrålarna istället för solskivan
så inser han icke delningsfrekvensia
decibelalitet
hans organ
hans lem blir splittrad
så ock hans personlighetsbild
ja, bild
han var original
genom denna klyvning blir han kopior
massproducerade affischer

befrielse
andas hennes kropp

befrielse
andas hennes andedräkt

det är icke av en ndelse nyckelbenen är bilden av vingar
av en våg

spetsen
mitten
är en pil
en plog
ett v
v – välsignad äro templets gård

pilen pekar
var
till den plats där livets nyckel är

hennes kropp
är en skattkarta
sensibla fingrar
öppnar hennes pulsandan
hon andas ut våren
in i dina ögons längtan

*
inom mig ser jag
med hela mitt väsens inre är jag vid floden

floden sjunger
solen gnistrar vattendroppar dansar

regnbågsstavar väver
vår

gräset
gräsvingar snuddar vid fötter

kastar mig i vattnet

upplever pirrande
strömman

mitt hjärta flödar
huden rodnar

björnen
anträder


jag har inte en tanke
vare sig tanketanke hjärttanke märg eller spinaltanke

på att vara en av laxarna
forellerna

i flocken
vilka glittrande söker sig uppströms

för att bli uppäten av dig


jag tror mig inte

växa eller stiga högre

genom dig


tillsammans

skapar vi oceaner
av skönupplevan

tillsammans
är
vi

elementen
*

kvinnan omsluter mannens formkraft

ser en märklig bild

ser böna ligga i blöt
bönan är inte vad som helst

ser bönan ligga i blöt
den görs så till växande
eller till näringsfylld intagan

för att antingen växa upp till himlen
eller för närande steg

*
jag är tillräckligt mycket kvinna
jag är
Kvinna

jag är ”tillräckligt” mycket kvinna för att ej behöva acceptera
acceptera doppan i mängder av skålar.

otrogen trogen
det handlar icke om dessa felstegade ord
det är ej en ”trogen hund” eller en otrogen i bemärkelsen tvivlare eller feltroende

tillsammans

skapar vi oceaner
av skönupplevan

tillsammans
är

älskande

elementen


*
Skattkarta

hennes kropp

är


en skattkarta


sensibla
fingrar


öppnar


hennes pulsandan



hon andas ut våren


in


i dina ögons längtan
*

De

hon rör vid sina solspruckna läppar


ser molnet


marken vibrerar

hon flyr icke



hovarnas tusentramp dånar


molnet lägrar sig runt henne



hon står stilla


hon vet hovarnas rytm


vindraget

smeker henne nära
delas utmed
var sida


molnet lägger sig stilla


hon vänder ansiktet in i sol
ser hjorden beta fridsstilla



hon närmar sig sakta
ser hans sår


i ödmjukhet ber hon gräs in i hand
torkar fradgan från löddrande hud

med fingrar
kammar hon tistelfrön
ur hans man


deras ögon möts i samförstånd


de skimrar skönhet i nattens rand


*

i hösteldans (ej publicerad)

i hösteldans värme sluter vingar om
tråd av silver lindas om
om
om

i drömljus lever hjärtasströmmar
dröm
dröm
dröm
vita ängder
inre skimran

vårgryningen stiger fram
varsamhänder viker bladen

jag breder ut

vingar

in i solvärman

Inga kommentarer: