fredag 2 april 2010

2 april 2010

det är lätt mycket lätt för människan att tro sig vara ensam om att inneha ett språk, möjligheten till tal, vara talande ande. ett visst mått av det negativa högmodet eller ett möte med den nedslående blicken
icke den i ömhet nedslagna blyga blicken
de älskandes blick

se hur skimret
ömhetsskimret vibrera om dem
av dem
genom dem

fjärilsvingar strör skimmer om
runt
i
värme är
sannhet

de älskande stiger in i
en
knopp

i händer

kärlekens händer

se dem sakta

lyfta blicken

in i
om varandra

se ömhetsskimret

icke den i ömhet nedslagna blyga blicken
verkligen nedslående
det är lätt för människan att tro sig vara ensam om att inneha språk, ett språk
att vara en fonograf
en fonografiker
och ofta är det så att språket etsar meningar in
tror sig vara ensam om att inneha ett språk
fonetik är ett vackert ord
specifikt den sista ändelsen; etik

det är lätt för djuren att tro sig vara ensam om att inneha ett språk

allt liv har ett språk
allt liv, alla liv undrar detsamma; varför förstår de ej mig

Alla dessa barriärer vilka sätts upp inför allt.
många av dem,
de flesta härstammar ur just tro i bemärkelsen gissa

inför varje möte, ställ frågan
ställ frågan och invänta svar, svaret

så strömmar vävknuten
vävknuten strömmar i förenande

alla världsfloder förenas i den store andens händer

den store anden lyfter händerna

solen doppar fingrar i
penslar
jag döper dig
jag frågar dig, vilket är ditt namn

silverne slöjor böljar
hon skrider fram
ur stjärnjungfrurs händer giver hon själen namn

den store anden lutar händer varsamt fram

vatten, floder, regn faller

Världsfloder strålar i belivelsens ljusgrund.

i varje väsen viskas namnet; namnet öppnas är allt
därför innehar allt liv ett gemensamt språk
vårda språket
Ordens ljus i denna språkgryning.

kanske är det så att vi söker redigera allt för mycket
kanske tror vi oss vara allt detta; regissörer det ena med det andra
vilda gissningar är inte tro
tro är inte visshetstro
vetskapstro

mer och mer ser jag
inte mer och mer
det har alltid varit så
det är så tydligt; vi är en regisserande helhet

påsken korsfästelsen graven
grottan
det är att bli ett med jordeströmmen och därmed inse att skådespelet icke är fördolt
det är
är
givet
är inte stagnationsgivet
är skapandegivet

i mörkret gives vi möjlighet
att alltid

bära en lykta i handen

den är där

ibland behöver vi kupa händer runt denna lykta
vi orkar inte se ljuset

det är där

då vi orkar
lyser vi
med lyktan

alla så kallade yttre möten är äventyr
är äventyr
är nyskapande äventyr
det vill säga då mötet sker med ren blick icke färgad blick

allt övande är äventyr
nyskapande
all ansträngning är äventyr
nyskapande

äventyr blir de då förväntan om vinst samt belöning inte är med i bilden, naturligtvis lever ett vinstsyfte men inte i fysiskvarabemärkelse, det har inte med pengar att göra eller med belöningssystemet att göra, denna vinst är mycket högre, så till vida att den är en vida vidgande vinst. vinsten är att du möter ditt inre, ditt yttre samt ditt inre omfamnar varandra
Förvänta dig inte heller en rusdans eller en segla på molnentillvaro. det är väl snarare så att du kommer att uppleva dig mer eller mindre vansinnig stundtals, så hårt är detta äventyrsarbete. du river ditt hår, hela ditt väsen vrids om,
minns att du inte är vansinnig, du når fram till helhet.

det är aldrig av godo att vara negativ slavdrivare över, över sig själv, att vara översittare över sig själv.
det är aldrig av godo att vara driven av en slavägare/drivare, eller av en auktoritet, det vill säga av en icke sund auktoritet, för visst är det så att även inom denna sfär finns det en positiv och en negativ auktoritet, det vill säga en sund samt en osund auktoritet.
det är aldrig av godo att vara driven av en osund auktoritet då du söker närma dig ditt inre.
visst är det ett sökande, ändå är det ofrånkomligt att ditt inre är där med öppna armar, så varför piska dig.

det existerar så mycken vilsenhet i denna mänskliga vandring, så mycken vilsenhet. det finns ett uttryck; vilsen i pannkakan. det är ett mycket belysande uttryck, först med avseende till vad pannkakssmet är. Bortser vi från detta så ser vi nu smetens vara.
visst finns det ord, inriktningar, direktörer, undersåtar, översåtar, det helt enkelt bubblar av inriktningar.
Vad annat kan en själ bli än vilse i pannkakan.
Det delikata i detta är att steka pannkakan.
pannkakslaggen står på spisen, hettas upp, så lägges en klick smör i, du väntar till laggen är tillräckligt varm, då häller du i smeten. nu bubblar smeten stiger till en viss grad, smeten stekes på båda sidor, under hela processen i rätt avvägd värme, allt för att pannkakan skall bli jämt stekt, pannkakan steks på bägge sidor,
Två sidor blir en välsmakande pannkaka.
varför är bilden belysande; smeten bubblar är fylld med inriktningar, en pannkakslagg var ofta gjord av järn, järnet är jordeströmmens ådror, smeten lades i grottan, till viss del begravdes, symboliskt begravdes
allt detta för att fokusera
finna uppleva stadga
däri blir
Är
två en.

kanske upplever någon detta vara hädelse att likna korsfästelsen med en pannkaka, så är det inte, det är för att se.
hädelse
blasfemi är en vandring bort från firmamentet
är varje nedslående rörelse
Varje illagörande rörelse.

firmament ligger mycket nära ferment, vilket är ett enzym eller en pådrivande faktor, ett jäsämne och det kan det vara av godo att möta ansikte till ansikte, ansikte mot ansikte samt säga nej, jag väljer mitt inre ljus.

ditt inre är det sanna ljuset
detta ljus innehas inte av en auktoritet, en slavägare, en slavdrivare, denna sannhet är ditt hjärta därmed allts hjärta. den sannheten hör inte samman med traditioner, inlärt beteende, det är insiktens ljus.
insikten är ett slags kunskap
denna kunskap eller sökandet av denna kunskap är en verklig strapats genom djungelliknande areor, ibland är dessa tjurridningar/rodeos. det är synnerligen riskfyllt, det finns forsrännor med fallande timmer, vulkanutbrott, jordbävningar, allt det du inte ens i din vidaste fantasi kan tänka dig. den största risken är att fastna där i smärtan, i tron av att det ger för stor smärta att ta dig ur.
se då ditt inre ljus, det är där med öppna vingar.

att med vilja ”söka” denna skatt är ett äventyr, en slags bergsbestigning, alla möjligheter att gå vilse finns; se Odysseus resor förenat med alla lockrop. Dessa lockrop för dig längre bort än du nånsin varit.
har du blicken fokuserad, då når du klippans topp, blickar ut för att se ett faktum;
du har vuxit
vuxit genom att övervinna hägringar, lockelser.
du kanske står så kallat utblottad på grund av alla uppoffringar
en sak är säker; så rik hat du aldrig varit

i alla dessa strapatser kommer du att vara osäker
så osäker samt tvivlande
det är den enda vägen för att inte somna in somna i sovmedvetande, den sömndrucknes steg
det är den enda vägen att stå ansikte mot ansikte – inte motståndaransikte;

se hur skimret
ömhetsskimret vibrera om dem
av dem
genom dem

fjärilsvingar strör skimmer om
runt
i
värme är
sannhet

de älskande stiger in i
en
knopp

i händer

kärlekens händer

se dem sakta

lyfta blicken

in i
om varandra

se ömhetsskimret
stå ansikte mot ansikte
vända ansiktet till samt möta faran, däri möter du det så kallade okända, detta för att upptäcka att det okända alltid var samt är känt.
Anta denna utmaning
Genom denna utmaning vilken ej är en utmaning för ser du;
I antagandet det vill säga bejakandet stiger du ut ur maningen samt in i maningens urkälla så;
Anta utmaningen genom det växer du.

så for de till blåkulla
kulla kulla kossora kom

blå är drömmens färg
längtans färg
önskans färg
hoppet
blå mantel omsluter
i det inre strålar
uppväckes värme
gul
orange
doftar
citruslunden

kossora står i ängen
sävlighetsbild är det

kor står i gröna gräsets famn
i det inre uppväcker röd
strömmande vilja

vandra

de for till blåkulla, dessa vilka benämndes häxor
de var och är helarfolk
de for på en kvast sades det
kvasten är given av träd
av stam
av rot
vad är det den sopande delen är tillverkad av
av krona av grenar

bildligt talat drog de ut sjukdom ur kroppar
inom citationstecken går det att säga; de samlade in sjukdomar
vad är sjukdomar
är det inte irrfärder

de for till blåkulla
såg elden
mötte eldfolken
de kämpade för sanning
till sann insikt
till vetskap

de mötte eldfolken
hur ser marker ut då eld brunnit
de är svedda
svartade
är kol

vad stiger fram ur kol
vad är kol
i det nyfödda är det
diamantljus

vad sker i denna påskens vandring
vad gjorde han
han samlade in
han drog bildligt talat ut

de sökte påverka hans språk
sökte få honom till förnekande
sökte rama in
gillrade fällor

han piskades
bar törnekrona
bar korset
korsfästes
lades i grav

vad är grav
vad är gravsättning

det är mörker
samtidigt är det att bli ett med jordeströmmen
det är att mer eller mindre bredas ut i fokuserande återhämtningssyfte

det är bilden av pannkakan
visst är det så

så åter; de for till blåkulla såg elden, mötte eldfolken

kämpade för sanning till sann
insikt
detta betyder inte att du blir visare
det går inte att garantera
det enda vilket kan lovas är ett upplevande äventyr
ett upplevande äventyr inom vilket du växer

det är lätt att förvänta sig paradisängder genom det andliga arbetet
det andliga arbetets tvagning i kärlek av yttrejaget
detta yttrejag är inte yttre
det är
huden
så strålar
strömmar
dina hjärtvingar
om


hela denna vandring
detta äventyr

den ”sista” fasen är gravläggning i grottan
stenen sluter grottan

rullas undan

pannkakan är rund
visst är det så
lev med den bilden

det är inte att falla platt som en pannkaka
och är det så då är det ett positivt fall


det är lätt att förvänta sig paradisängder genom det andliga arbetet
det andliga arbetets tvagning i kärlek av yttrejaget
detta yttrejag är inte yttre
det är
huden
så strålar
strömmar
dina hjärtvingar
om

se markerna runt dig
om dig
med dig

se himlarna
se molnseglare fara vida

så vackert föränderliga

alltid
i sitt väsen

se himlarna stråla
norrsken sydsken
ljuskaskader

se allt lyftas inom
inom

i kärlek

allt liv är däri


se allt bredas ut i en vid svepande gest


se skönheten

*
Målarstund

genom regnbågslinser ser jag

den ännu vita
vidsträckta ängen

moln seglar

grå färgas ängen

ängen huttrar

här och var andas fjolårsgräset
forsrännor
naken hud

moln seglar

solfingrar rör vid

då vet jag vad kärlek är

en kall vind

drar genom fönstret


genom regnbågslinser ser jag
skimrande lågor

sätter mig

doppar pensel i violljus

målar

vårgryning

tankelöst
vit
*

Se min skrud
ett träd så vackert

naket

lever i boplatsens hägn

se min skrud
viskar träd

det jag ser är
stammen
blicken
följer linjen

så vackert

stammen delar sig är två
i

omfamnan

ur omfamnan

vidgas kronan

tusende kärleksfingrar
skimrar

i skimrande smaragdljus

öppnas

pärlor
*

de älskandes blick

se hur skimret
ömhetsskimret vibrera om dem
av dem
genom dem

fjärilsvingar strör skimmer om
runt
i
värme är
sannhet

de älskande stiger in i
en
knopp

i händer

kärlekens händer

se dem sakta

lyfta blicken

in i
om varandra

se ömhetsskimret

Inga kommentarer: