lördag 24 april 2010

24 april 2010

för att älska på riktigt måste du först släppa självsjälvet
så löd orden;
inom mig upplevde jag: äntligen ett förståendeord; självsjälvet

med ens kan jag se personen – personligheten vara en yttre hud eller ett skal beroende av hur mycket det lagts på ty oftast är personligheten formad av yttre pålagt
så ser jag skalen falla av
då skrider individualiteten fram
vilken är universialitet
ser ordet individualitet
In divination i dualitet. i detta ser jag dualiteten var inre samt yttre delen samt helheten, vilka har behov av varandra.
samtidigt kan jag se indivination; vilket för mig är att vandra djupare in i spådomen.
individualitet; indivination du i paritet
helt klar är jag över att detta verkar helt snurrigt, samtidigt ser jag att så inte är fallet. ofta befinner vi oss i ett yttre skikt av den anledningen att det kan verka mycket skrämmande att ”ta det sista andetaget”. länge har ordet själv levt med mig, förvirrat mig i ordförståelsen, så stiger ordet självsjälvet fram och allt blir tydliggjort.
självet liksom ego/egoism är ofta förvirrande begrepp eller teoretiseringar av liv. vad är vad och är det viktigt att särskilja dem, är inte livet skeende, är det uppdelningen eller orden vilka är liv. orden är i allra högsta grad liv, vilket människan i allra högsta grad bör göra sig medveten om eller i.
historien, denna mänskliga historia begynner med detta; i begynnelsen var ordet.
min upplevelse blir alltmer att det i allt finns lever två sidor, ego samt egoism, samt egocentriker kan tyckas vara självhävdelse eller inneha negativa betydelser eller aspekter.
se ordet självhävdelse; tidigt lärs vi att självhävdelse är fult. varför är det så, varför har det blivit negativt, kan det vara så att en likriktad massa är lättare att styra. ja, det är den till en viss punkt. nåväl självhävdelse; hävdelse av sig själv mer då sitt själv är i allra högsta grad av värde. naturligtvis kan det gå över styr det går inte att frånses men se en annan bild; se hävdelse samt se hävstång, då vet ni med ens att det är en hävstångsprincip, en balansering.
min upplevelse blir alltmer att det i allt finns lever två sidor, ego samt egoism, samt egocentriker kan tyckas vara självhävdelse eller inneha negativa betydelser eller aspekter.
visst har de det, detta då det blir till den gren vilken anser sig kunna leva utan trädet.
i denna människovandring ser jag det vara av stor vikt att människan exempelvis ser ordet självcentrerad; ser centrerad, ser cirkeln samt ser mittpunkten – vad är detta för en symbol det är solens symbol.
denna mänskliga vandring vilken sakta vänds är en splittringens vandring där det erfordras ett medvetande vaknande, centrerad är fokuserad och visst är det så att det lever ett behov av att centrera/fokusera blicken mot sig själv för att inte helt försvinna. Det är en likvärdig process i ordet egocentrisk.
fokusera är ett vackert ord ljuder inom mig. så stiger ordet ego fram det är det sunda inrejaget, den inre rymden vilken är den yttre rymden eller jag är i gudomens ljus, gudomens ljus är i mig eller kärleken strömmar in i mig jag är i kärlek. detta ego är existensens universums gåva, detta är urindividen eller urindividualiteten.
i denna den tidiga människovandringen var allt ett, så lades en slöja över eller mellan, en membranvägg, av den enkla och inte alls svåra anledningen att människan har behov av medvetna val för att inte somna. naturligtvis var det en ytterst behaglig tillvaro att mer eller mindre inte ens behöva andas, förtörnelsen blev stor då slöjan lades mellan, denna slöja var egentligen inte och är inte, den är en illusion lika mycket är det en illusion att vi ser varandra, det är verkan av ljus samt värme, verkan av i genom för till kärlek.
människan livet var och är fortfarande liv, men människan började klä sig i pålagor, det kändes enklare så, sakförhållandena blev inte enklare ty skalen blev allt fler, krampen växte explosionsartat och stegen vandringen blev allt tyngre. i tonåren söker ungdomen ofta idolförebilder, ofta så starkt att dessa blir deras personligheter, dessa personligheter är de jag gärna benämner skal.
dessa skal hindrar livets liv
hindrar oss från vandring
vi går med tyngder på axlarna, bär mer eller mindre oss själva på axlarna, det vill säga vi bär allt det vilket ej är tillåtet, tillåtet på grund av yttre lagar, regler samt paragrafer vilka gjort för att framställa en likriktad massa.
du är lik mig, dig kan jag vara med, du är inte lik mig. lik är även ett stillastående eller enkelt uttryckt en död kropp.
vi gavs tillåtelse att vandra in i jordesfären, denna underbara vackra jordesfär vilken vi älskade, vilken ropade på oss efter oss, värna om mig med edra steg, allt detta lever verkar i de gamla berättarfolkens skrifter. ja, de behövs egentligen inte läsas ty modern berättar i kärlek. det enda vi behöver göra är att våga
Våga öppna våra bröst.
ja
månde självet skälva
i den stora trummans cirkel
se den nya huden spännas
hela sprickors grund

för att älska på riktigt måste du först släppa självsjälvet

Älska

det är inte vill ha

vill ha dig
vill du ha mig

det är att mötas
mötas djupt

för att kunna uppleva ren sann kärlek

är det bra att släppa självsjälvet
det där med personlighet

för att kunna uppleva ren sann kärlek

är det bra att släppa självsjälvet
stiga in i individualitetshelhet
existensens fyllda gåva
universell skönhet

det är att mötas
mötas djupt

midvintern
våren
är egentligen oändlig formkraftsverkan
formkraftsvakan

i höstliga steg vandrar alltet inom
kurar invid eld
drömmer
vara

i våren andas bilder små stoffpartiklar;
i andningsluften lever små droppar
av regnbågsfärger
se dem skimra
livet
en megapixelkamera
bilder andas in
”stannar”
stannar in
dras samman av punkter

är inom
till vinteröverlevnad

så andas hon ut alla punkterna
Se vårens skönhet.
midvintern
våren
är egentligen oändlig formkraftsverkan
formkraftsvakan

intet rör vid mitt lugn
vad innebär dessa ord
intet är den absoluta tomheten; absolutionen
förlösningen
befrielsen
detta utan att fråntas frångå varats varaktighet
intet är salighetsprisningarna

intet rör vid mitt lugn är att vara oberörd samtidigt berörd det är att vara verkligt berörd detta utan att övertas

det är att stilla följa livets andning
det är; moln seglar stilla – det vilket lever i blåvingeklocka:
*
blåvingeklocka
moln
seglar
stilla
stilla

andas
blåvingeklocka


silverne
ljusglansklang
löser upp moln


himmelsmantel skimrar

hennes långa sidenklädnad smeker
böljar vindhavs vågor


i markens händer synes blad
skölja gryningsljus

moln
seglar
vitstilla

blicken mörknar

andas
grånad

droppe faller i hand
vattnar torkad fåra

skingrar
skingrar
grånads suckan

solstråke lägges an

regnbågsvälvande händer

finner
varandra
*
hon ser
hans fallna kropp ligga utslagen
i stenhavs mummel

ur hjärtficka strör hon läkeljus
nynnar stillord

hon ser stenar
vika ut kronblad
inför hans klarnade öga

hör hans bejakelsesång
ser honom stiga in i sitt tempel

hon ler mjukvind
*
Rottrådssirlig
en sirlig

vacker rottråd

lindades av
fästeman till
fästemö

till armringssmycke
i pärljus

doftande
hav
strand

sol måne stjärnors sommarbris

i sanden dansar deras spår
havet omfamnar
vaggar sköljer
vaggar

hon ropar in i hav
så jag längtar att du lindar mig runt ditt finger
så underbart skulle det vara

bara du är sannhandad
sannhandsland
i varande

armringssmycke sänder dofter
hav bär spår in i sand

i solgyllings sång
flätas fingrar om varandra
*

Strimma
i solstrimma

av hopp

rördes tjärnens mörkeröga vid

starrgräs kupar händer om

susa vind
susa

vind lyfta slöja av

solstrimma av hopp

viskar in


se

din inre skönhet

andas ut
*
daggmasktalan

jordgången
livet
det
liv
vilket ligger bakom hade så ofta fått mig att känna mig underlig
underlig till mods.
upplevde ofta en virvlande rörelse
borrar
borrar inåt
denna upplevelse vilken började med en känsla
var mera en borrande rörelse upp ur

inom mig kunde jag se markerna
jordarnas rötter
alla rötters rötter
växter träd
stenar egentligen människors djurs rötter

nåvälan vi kan väl stanna vid träden
vid växternas rötter

helt klart hörde jag en duns
en klang skulle jag väl benämna den utifrån den jag är
såg mig omkring
upptäckte ett frö
fröet lade sig tillrätta
burrade in sig i jordetäcket
somnade med ett leende på läpparna
då och då syntes en ljusglimt skimra genom ögonvingespringa

jorden andades varmare
såg fröt sträcka på sig
och så
plötsligt lustigt borra sig upp
jord var spiraler runt grodden
så upplevde jag
ett
djupt
andetag
stjälken var uppe
kisade en aning
det var oändligt mycket ljus där
där ovanför jordbädden
vips öppnade fröet vilket nu inte var ett frö hjärthänder
den renaste vackra droppe föll däri
så vacker

genomfyllande
skönhet

vilket blad det var
är det viktigt
det är ett blad med skönskrift

befinner mig ofta krypandes nära
nära marken
skulle vilja säga att jag är mark
en dag mötte jag en daggmask
daggmasken krullade sig upp ur jordebädd
den där rörelsen var fröets rörelse
borrörelsen uppåt

daggmasken mötte mig leendeljus;
tycker du inte att det räcker nu

räcker, vad räcker

ja, du känner dig lite bortglömd eller kuvad kanske
du är någonting på marken lätt att trampa på
människan säger ofta;
livet har fått mig att känna mig som en mask
eller jag var inte mer värd än en mask på marken
det är väl lite tokigt att säga så

såg maskens rörelser
både ovan och under marken
den tunna huden
de ytliga rötterna kan skadas inte de djupa

mm så är det sa daggmasken
så är det
att vara mask är mer än människan tror
kom så är vi med marken

det vilket tidigare så länge varit en känsla
var en stark upplevelse
mitt inre;
det var en så underbar upplevelse
den glömmer jag aldrig
såg hela fröets väg
slog ut hjärthänder
dansade med ansikte vänt in i regn
så befriandeljus följde jag jordevågens jordegång

*

Kanske kan det vara så


ljushand
sträckes ur moln


varmhand
sträckes ur moln


av moln


ljushand möter varmhand


kärlek stiger fram
av möte



handomfamnan


kanske


älska
inte är
vill ha

vill ha dig
vill du ha mig

kanske

det är att mötas
mötas djupt

släppa
självsjälvet


mötas
mötas djupt
*
En skrud till dig
i
seende
varsamljus

sitter jag
sömmar en skrud
en skrud av skiraste silverljus

lägger den om dina nedsjunkna segel
vingar av guld

dina resta skuldrors spända axlar

ordlöst
ljuder min stämma

upplev gryningssolen
värma
ditt
hjärta

vågar du
vågar
du

uppleva dina segel andas
dina skuldror fria

orkar du
lyfta

lyfta dina vingsegel

i
kärlek
till

ditt själv

Inga kommentarer: