tisdag 6 april 2010

6 april 2010





















ja det är en förunderlig glasvärld människan byggt runt sig
kanske när hon en önskan om att befinna sig i en glasskål
eller kanske det är en minnesbild av hur vackra kristallsångerna var
ännu är

det är en upplevelserikedom att vandra åseende i en stad i ett centrum samt se alla skyltfönster. det svåra är att inte fyllas av sorg över eller i den övergivenhetsupplevan det strömmar där, många tomma blickar möts du av, ändå ser du bakom, ser gnistan, ser värmen.
skulle det du ser beskrivas är det känslan av, upplevelsen av mjuk sammet.
Blicken har stagnerat i en tomhet i en ytfassetering. blickar söker sig var
blickar söker sig in i skyltfönstren, in i glasade rutor där de kontrollerar utseendet, är allt på plats
är allt anpassat
egentligen är det inte säkra blickar
blicken kan kännas igen i ängens famn
det är det skygga rådjurets blick
En rädsloblick är det.
visst finns där så kallade säkra blickar
Är det säkra blickar vilka måste se sig i spegeln i varje stund.
många rutor är där och visst är det tur att glasen inte dricker gestalten
så är det ju; din bild fastnar inte i skyltfönstret
dockorna gör det dockorna där i de inrutade rummen
vilka dockor och är det en bild av inrelivet
Inte alls och ändå är det en slags bild.

en slags bild är det
en affisch vilken sätts upp på väggen
Inramad eller oinramad.
Uppspikade med antingen med tavellina samt en spik eller direkt fastnålade på väggen.
affischer är väl vackra i och för sig
det turliga är att de till slut ”vissnar”
det är ett vackert fenomen

alla inlärda eller mer pålagda personer affischer sitter i salongen
ridån är neddragen
spänningen stiger
med ett sus lyfts draperierna
ögonvingar
samt skrider undan
så står hon där
han där
de sjunger solo
så vackert
gudomliga
äro
Deras stämmor.

då blicken har stagnerat sker ett insjunkarfenomen
inrerikedomen sjunker ett steg två steg tre och så vidare in
ytan förmår inte klarar inte av att möta mer än det anpassade, mer än skyltdockan.
det är sorgligt bedrövligt visst är det så – minns då att djupt i det inte lever ljuset
lever inrerikedomens källflöden
de sinar inte
ögonen ser stagnerade ut, ser tomma ut
de har tårflöden
dessa stiger upp om än inte i strömmar så sköljer de ständigt ögat
väter fransarna
i de ögonblicken synes vad
regnbågsljus
prismaandning
alltid
evig
inminnelse.

Vad ser du bak spegelglasets yta
vad är en spegel tillverkad av
för att spegelglaset skall förmås spegla dig
har spegelglaset behov av en mörk yta
i mörkret framträder inte utseendet, du hänvisas till ditt sensibla inkännande.
i mörkret framträder inte utseendet däremot gives möjlighet att genom sinnen uppleva.

i spegelglaset ser du ditt utseende
då du lämnar spegeln finns du i spegeln, det vill säga så länge du är i dess linje i dess blickfång eller ditt blickfång
ett fång av blommande liv
då du lämnar spegeln, är det då så att spegeln druckit dig
så är inte fallet

i klart ljus ser du din bild, din utseendebild.
ditt inre, ”det” bakom ytan måste du med sinnen lära känna. Du måste våga stiga in ”genom” spegelglaset för att nå djupet.
Där, i djupet kommer du att upptäcka rent ljus.
Det ljuset är berättat om av dem vilka varit nära att vandra in i nästa dröm, detta ljus är ett slags membranljus, i det ljuset framträder din ditt inres rikedom; inrerikedomen befriat från pålagor/bilagor.

Åter är du hänvisad till dig själv, snarare ditt själv.
Se åter stadsbilden med alla gestalter, en ständig intrycksström påverkanström, det är inte det lättaste att vara fokuserad i sitt själv, ett strålande ljus i tillvaron. Ensamhetskänslan är stor nästintill enorm i dessa floder av ansikten av vandrare, huskroppar är byggda av hårda ytor vilka gör stegen ekande, de nyskurade golven är ofta blanka samt hala.
Nåväl det är ensamt och det är inte en underbar känsla.
Det är ensamhet bland/tillsammans med människor.
Men – men
den känslan kan bli väckningssignalen
hjärtats bönesvar
plötsligt tar du ett steg åt sidan
stiger ur strömmen

ser floden framför dig
ser varje droppe i floden samt inser att helheten kan endast vara genom i varje droppes ljus
detta är att åse genom att egentligen stiga in
det är då den djupa upplevelsen infinner sig
du är inte ensam
du är för dig själv
du har vaknat och din vilja är för dig själv
att möta
inte
att

din enda visshet är
min vilja är;
möt
mitt själv

med andra ord du är för dig
du bortser inte från dig själv

är det egoistiskt
nej, det är en gåva du ger dig själv samt alltet
det är en kärleksgåva

ditt inre strömmar ljus
värmen stiger upp

varifrån

genom fötterna

genom fötternas stegvilja
omfamnas ditt hjärta
du ser
Floden skimra röd.

genom att du i stunder är för dig själv
återhämtar du ljusminnet
din dröm
din himmelsdröm
det gudomliga ljuset

barnets ljus

då ”relationsstatusen/stämpeln” är ensam ensamhet given av dig själv eller andra upplever du ensamhet. Då du väljer ensam är du för dig själv/verkar du en stund för dig själv, du är helt enkelt ledig från alla ”förpliktelser eller ålägganden”.

då du är för dig själv upplever du dig inte vara ensam
det är en hjärtgärning en gåva för dig
vilken fyller dig med energi

det är ett tillstånd du valt
för att finna ditt inre ljus
för att skänka
vidare

åter är det detta med ordens innebörd, detta – för - har så många betydelser

alltså:
genom att du i stunder är för dig själv
återhämtar du ljusminnet
din dröm
din himmelsdröm
det gudomliga ljuset

barnets ljus

då du är för dig själv upplever du dig inte vara ensam
det är en hjärtgärning en gåva för dig
vilken fyller dig med energi

det är ett tillstånd du valt
för att finna ditt inre ljus
för att skänka
vidare

det är det vilket sker
genom detta modarbete sker det
ditt ljus din värme strömmar helt fritt, du behöver faktiskt inte lyfta ett finger
det sker obemärkt
du är i detta en kärlekskälla
en kärleksström

det är i det tillståndet
de vita mötena sker

det ålägges inte en eventuell make eller hustru eller partner att uppfylla dig med ljus eller med värme
båda är kärleksflöden, nämligen ljus samt värme
tillsammans är de kärlek
skapande
i kärlek

kärleksskapande



visst är det så att du kan spegla dig i ett medvarande väsen
fråga dig dock alltid
är det min spegling jag ser eller är det min tillhandahavda bild
med ett vaket sinne kan du se reaktioner på ditt beteende
berättar dessa reaktioner eller detta för dig vem du är
eller är det ditt inre vilket berättar för dig
är det dina medhavda erfarenheter vilka förtäljer dig den medvarandes reaktioner
Eller är det den medvandrandes medhavda erfarenheter.

fråga dig; vad är erfarenhet
det går faktiskt att fylla påse på påse,
påse efter påse med sagda erfarenheter, detta trots att varje steg är sovande,
Det blir en enda stor slöpåse.

En enda stor slöpåse av alltsammans.
Den påsen är mycket tung att bära.

det existerar en väg
en väg vilken leder till sanna möten
den vägen är; lär känna ditt inre i ljuset av anden vilken är kärlek.
lär känna ditt inre i kärlek

lämnar du kärleken utanför lära känna ser du endast fel och brister,
fel och brister uppkomna av att tro sig vara icke till lags/ytkänna.

upplev inrevärlden i ljuset av helheten
Skapelsens skönhet.
*
under alla dessa årsvandringar sökte jag ljus

då jag upphörde att söka
att söka
upptäckte jag att ljuset alltid var där

är där

då anträdde vandringen med ljus

under alla dessa årsvandringar sökte jag värme

då jag upphörde att söka
att söka
upptäckta jag att ljuset alltid var där

är där

då anträdde vandringen med värme

dessa vandringar anträddes aldrig
de var alltid
är alltid
med

under alla dessa årsvandringar sökte jag kärlek

då jag upphörde att söka
att söka
kom kärleken till mig

det är egentligen inte så att jag sökt,

dessa energier har alltid levt med mig
i en insikt av att vara ett med dem.

naturligtvis måste jag söka,
det är ju så i dessa vandringar,
intet kan vara lätt.
är det lätt är det fel.

det jag mött i de flesta nedtecknade ord är att budskapet egentligen är detsamma, om jag i dem bortser från alla olika definitioner på undergångstal samt straffdom.

kärlek är budskapet.

Kärlek

hjärtats sånger.

det jag ser
så djupt

så djupvackert
är en lotusblomma

denna lotus är röd
i en oändligt vacker röd färg

färgen skänker värme
innerligvärme

ur dess händer
händer kronblad fingrar
strålar
gult

det går att skrivas; mellan fingrar strålar gult

en gul färg vilken skänker ljusklarnad värme

då jag skriver mellan är det i beskrivande syfte, då ljus strömmar mellan fingrar, omfamnar ljuset fingrarna, här bladen konturer suddas ut bladen blir stoff, partikelljus, skirvingar.

Kärleken är kanske ett av de svåraste upplevandeströmmarna att nedteckna. Det är ett märkligt fenomen, samtidigt inte ty hur skriva kärlek med tanken, kärleken är en låt oss säga skapandeverkstad.

sensibelt ljus
sensitiva fingrar
taktil beröring
ljusvackra fingrar

det går att drömma kärlek skriva kärlek
ändå bär kärleken en vilja
lev mitt väsen

en man och en kvinna
fördes av vindar av sol av måne av stjärnor av liv samman
mannen och kvinnan färdades vida

det kom sig så att de möttes
i skogarnas salar
deras händer

lades
i varande

i varande i varandra

välsignades gjordes de av sol av måne till vandring i Moderns famn

mannen och kvinnan
bar i sina hjärtan
gåvor

gåvor vilka strömmade ur deras händer
deras händer bar fjäderpennor
berättarljus gav de

de levde i världen samtidigt i världar
de hörde hjärtas sånger

de levde i ett tält
i ett hus

i en grotta

i gemensamboning

kvinnan målade boningens trevnad ljusvacker i värme
mannen såg om boningens trevnad varmvacker i ljus
tillsammans kupade de händer runt boning
liv sökte sig till dem
i lyssnarvilja

det var en man
mannen begav sig in i skogens salar
av trädgåva böjde han båge
av djurgåva ljusgåva
spände han
sträng
Av alla världars gåva steg pilar fram.



se pilbågen

alltid har min upplevelse runt pilbågen varit ene
gjord av eneträ
har sett enträdet/busken framför mig,
de sega grenarna, barrens små pilar samt blå bär.
har upplevt doften

trott det vara eneträd/buske

nu ser jag bilden av pilbågen
i den bilden stiger en bild fram

ene – ena


samtidigt med pilbågen ser jag en cirkel, med vävda trådar. Ja, det är en drömfångare, detta ord fångare tycker jag ej om, vandrar dock förbi mitt tyckande. Jag ser drömfångaren, det vackra mönstret och naturligtvis ser jag spindelmors nät, fåglars fjädrar, drömvingar.

drömmen är en slags pil
Visst är det så.

en mycket vacker pil
av i kärlek
ur hjärtats sånger

drömfångaren är en väv, ett mönster inte vävt på måfå
Denna väv är vävd i meningsljus i värme.

pilen kan inte vara vind eller sned, pilen är rak, är en linje en klar linje.
den bär fjädrar
fågeln symboliserar ofta tanken
vinge tanke

Skulle fågeln tveka skulle dess vingar ej bära den.

fågel fågel

du bär grönskans kvist i din näbb

flyger över land över hav

över öknar över stenar

i gryning

planterar du kvisten

ur hjärta

stiger

rubiners

röda rosor


pilbågen – bågen
gavs av träd
av träd

strängen gavs av djur
senor, samtidigt ser jag en ljustråd

pilen gavs av träd av fåglar av jordeådror

en pilbåge
är
en halvcirkel

bågen hålles utåt
mannen blickar ut, vägledare
blickar han ut med tanketanken i denna bild
nej, han blickar ut med bröstet med hjärtat

strängen hålles mot till bröstet
han sluter henne till sitt bröst


pilen lägges
an till strängen
han ser

följer

leder
vägen


de verkar tillsammans

strängen var ofta av senor
ett böjligt material, böjligt samt medföljande
till viss del den kvinnliga urgesten

träden, rötter krona stam,
se ådringarna
se näringsandningen,
se bladen, se barken, mönstren,
tecknen.

en pilbåge skapas
pilbågsmakaren,
hantverkaren mannen ser gesten
makaren, arkitekt, hantverkare till viss del den manliga urgesten

tillsammans i skapande ljusvärme
i skapande värmeljus

en pilbåge skapas av pilbågsmakaren
se hur pilbågens andra halva lägges till

du står nu med en helcirkel

en helad cirkel
en drömväv

är mannen pilen
det är
en god bild
är kvinnan strängen
det är
en god bild


se pilbågen
se mannen
se blicken
se hur han lägger pilen an samt släpper


sikta
sikta

bågen hålles utåt
strängen
hålles mot

till bröstet
han sluter henne till sitt bröst


pilen lägges an till strängen i varsamhetsljus

han ser
följer
leder
vägen


hon lyfter blicken
fyller honom med hjärtsånger


sikta
sikta


skjuter han på måfå hit och dit blir skadegörelsen stor
strängen är där

kvar

ser pilar skjutas
än var



jag låter inte längre vilken pil som helst läggas till mig


jag ser en innebördsmening
djup


bågen hålles utåt
strängen hålles mot
till bröstet

han sluter henne till sitt bröst


pilen lägges an till strängen.
han ser
följer
vägen


hon lyfter blicken
fyller honom med hjärtsånger

tillsammans
vandrar de vägen

tillsammans är
de kärlek


han slöt henne till sitt bröst
därigenom är de ett bröst

under alla dessa årsvandringar sökte jag ljus

då jag upphörde att söka
att söka
upptäckte jag att ljuset alltid var där

är där

då anträdde vandringen med ljus

under alla dessa årsvandringar sökte jag värme

då jag upphörde att söka
att söka
upptäckta jag att ljuset alltid var där

är där

då anträdde vandringen med värme

dessa vandringar anträddes aldrig
de var alltid
är alltid
med

under alla dessa årsvandringar sökte jag kärlek

då jag upphörde att söka
att söka
kom kärleken till mig

han slöt henne till sitt bröst
därigenom är de ett bröst

det är en svårskriven bild vilken stiger fram
en mycket vacker bild

där den personliga sfären upphör samtidigt intensifieras

han sluter henne till sitt bröst de är genom detta ett bröst

ett gemensambröst
ett gemensamhetsbröst

det jag ser är vingar
samtidigt ser jag revbenen flätas in i varandra

det är bilden av fingrar vilka flätas tillsammans
det är den nära hjärtandningen

en slags hudomslutan
där dittmittmitt ditt inre ”tar över”

andningsrytmspulskännan


åter är det upplevelsen av
Allt är i allt.


friexprimenterande

spegeln – så stig upp till din älskade klippas topp
in i djupa höga skogarnas hägn
se tjärnen
månsilversjön
spegelytan är svart
lyft händerna
bed ljus in däri
ljustrådar
rinner
ur dina fingrar
vad ser du
du ser indigo
mörker
djupare
djupare


stiger bilder upp
cirklar
livscirklar
skeenden
rörelse
liv

kärlekens är skapande
experimenterande

vad utbrister du

är kärleken experimenterande

visst är det så
experimenterande inte provapå provsmaka

två blir ett
andningsrytmspulskännan

ett grundämne
vilket det alltid var

så lägger de
av sig själva
komponenter däri

kärleken
är ett land
av skapande
experimenterande

fri experimenterade
tillsammans experimenterande
är blicken irrande
händerna fladdrande
väsendet inte fokuserat

frångår det grundämnet
det är stor risk för explosion av endera slaget
*
Länge vandrade hon med lyktan i handen
visst var det så
kanskeså
kanskeså
följde vägar slingrande ringlande
skosulorna blev allt tunnare
stegen mattades ut syntes knappt i
vägdammet

hon såg välan gräset vaja
vajandevaja så vackerfrisktgrönskande
vippor djupumbra smekte vinden eller
smekte vinden dem
hurdetnuvar
hurdetnuvar
lämnade hon vägen
den slingrande ringlande
skosulorna ramlade av
stegen höljdes av gräsets händer

följde gjorde hon rådjurens stig
nådde så bäcken
bäcken den
strömmade
strömmade så gladelig
hon såg aldrig
tindrande ögon
vilka smekte hennes fransar
orkanstegen var borta hon märkte aldrig att lyktan

föll ur hennes händer för att med ett pysrykande slockna

kroppen den går av sig själv
inte lätt inte tung
skulle jag beskriva den så är den mera
tunn
kvinnogestalten vandrar utan att egentligen veta till var
eller till när eller ellereller
ett seglande moln fyllt av regn
en dvala vandrar
utan att se så kanske det är kanskedetär ja, så kan man tro.

Nu är det så att kvinnan ser mer än man kan tro
hon följer en väg vilken alltid varit i hennes hjärtficka
i stunder längevarande skolning av
malande malströmmar i eldklots farande i blixtars nedslag
inser kvinnan helt plötsligt lusteligt
vad håller jag på med
jag släpper taget
vinden viskar knappt hörbart allt är väl
tillit är ett vackerord

utan att hon huvudtänker speciellt mycket börjar hon känna fötterna
faktiskt stiger värme upp allt varmare blir stegen
hon blir så varm att hon kastar av sig tungkappan
kanske
ärdetså
kanskeärdetså
hon upptäcker att hon är i älskad skog
omgiven av höga furor av doftande
doftande mossa
leende sjunker fötterna ned i omfamnande mottagande
hennes läppar vågar sig på ett
litetlitet leende
än vänder hon inte upp blicken
så står hon där vid bron
kanskeärdetså
kanskeärdetså
bron är rasande högt ovanför marken
bron är närmare bestämt en repbro
ser du repen viskar vinden
repen vilka höll dig fast
ser du dem
ser du vägen

jag mindes mitt självlöfte; jag släpper taget
begrundade faktum av vindens ord
steg upp på bron
plötsligt forsade vatten fram
virvlande höga vattenmassor
dånade skummande stänkande glittrande tindrande
troligen för att tysta min egentankes malström
kanskeärdetså
kanskeärdetså
såärdet
ändå
modet sjönk åter
vattnet saktade blev allt mörkare
tillsammans med mitt modsänke
en seg massa fylldes av smärta så hög att jag upplevde bröstet rämna
då upptäckte jag att jag inte längre stod på bron
jag stod högst upp på älskad klippas topp
vid älskad skogstjärn
vid älskad månsilversjö
allt är fridsstilla
ytan
spegelytan är svart
vinden viskar
lyft händerna bed ljus in däri
suckar gör jag djupt
hjärtat sjunger
såärdet
såärdet

suckar än en gång
nu släpper jag allt
lyfter händerna
ljustrådar rinner ur mina fingrar
vad ser du
du ser indigo indigoblå är spegeln
allt djupare följer din blick med
allt mörkare är det
mörker
djupare djupare


så stiger bilder upp
cirklar livscirklar skeenden rörelse liv
vinden viskar
kärleken är skapande
åter hör jag dånet
står på bron
inte längre förvånad ser jag att
bron hänger i luften utan rep
vattenmassor virvlar
jag nynnar stilla inombords
allt är väl
allt är väl tillit är ett vackert innebördsord
jag kastar mig ut in i vattenmassorna
så vackert de böljar jag följer dem ser stranden
ser det
jag ser så djupt
så djupvackert är en lotusblomma
denna lotus är röd
i en oändligt vacker röd färg
färgen skänker värme innerligvärme
ur dess händer strålar gult
en gul färg vilken skänker ljusklarnad värme
i strandens ljus framstiger en man
klädd i blå mantel
ljuspelare fyller det nu stillandandes havet
mina fötter når botten finner grund
mannen sträcker fram handen
jag lägger min hand i hans
han sluter mig till sitt bröst
vi är ett gemensamt bröst
för en stund ser jag snäckans vingar
två vingar bröst är ett
andas
öppnas är två
två är en kärlekens kropp
i mitten
strålar pärlan vida

hurdetnuvar
hurdetnuvar
kanskeså
kanskeså

under alla dessa årsvandringar sökte jag ljus

då jag upphörde att söka
att söka
upptäckte jag att ljuset alltid var där

är där

då anträdde vandringen med ljus

under alla dessa årsvandringar sökte jag värme

då jag upphörde att söka
att söka
upptäckta jag att ljuset alltid var där

är där

då anträdde vandringen med värme

dessa vandringar anträddes aldrig
de var alltid
är alltid
med

under alla dessa årsvandringar sökte jag kärlek

då jag upphörde att söka
att söka
kom kärleken till mig

*
kunde jag
samla alla dina tårar


skulle jag
varsamt kupa händer


vi skulle tillsammans
se dem falla in

i dem är ditt vackra ansiktes ögonljus


jag skulle vandra
till stranden

varsamt lägga dem i havets händer

i bedjande viska in
min bön

se havet omfamnande skölja
tårar till strand

och där skulle jag visa dig
ditt livs

blomstrande äng


det kan jag ej
förrän

du själv

bär vilja till

*

älskade blad


så vackert i min hand


med fingerljus läser jag linjer

ser

hela trädets

liv

sköljandevandra

i tacksamhet
ser jag

bladet

flyga
*

Blomsterbädd
så förbleknar vinterängens sol

jag stiger in i blomsterbädd

seglar i drömbedjan

in i din famn
*
(Ej publicerat från här och nedom)
kanske
då vi förmår
se skönheten
uppstiger
skönheten
ur
det så kallat fula

kanske vaknar
görs de konstgjorda så kallat fula bilderna
för att skönheten skall uppenbaras

kanske
kanskeärdetså

kanske fängslas ljuset
i ett fotografi

med levande ögas blick
fängslas det
men
i mötet med mötande öga
är ljuset åter friljus

kanskeärdetså

andningsrytmspulskännan
*
det nakna livet är det vackraste
*
så är min väg
en del
av den
bladen vänds
saktavarsamt

jordeströmmen andas
så ock bäckens liv

i bäcken synes tindrande ögonsljus
i källans klara ljus uppstiger klarljus

bladen vändas sakta
bladen vändas sakta

tillit är ett vackert ord
ett innebördsord
*
allt svårt är svårt ty vi gör det svårt
*
allt är väl
allt är väl
ett vackert mantra
*
i vackerheten

andas ljuset

ljuset är en del av mörkret
mörkret är en del av ljuset


andas
dag

silverskimrande
blå aning

vita slöjor böljar

friskljuset
helhetsljuset
helandeljuset

så låt oss i levandeljus skapa symfonisk ljusvackerhet
*
Jordespiran
visar
hemma

först i den föreningen flödar kärlek vida

pendel
vacker

rör vid andning


fjäder i hjärtas hand
skriver klarljus

så andas ljuset i
aldrig
avskild
från

lyft blicken in i träds krona
se tusensolar
vandra

in i hjärtgård

allhjärtat
alltanken
gudomens ljus
*

Inga kommentarer: