torsdag 17 mars 2011

den 17 mars 2011

tillitsvägar
bekräftelsevägar
två vägar vilka i förstone andas två vägar
de är en
*
(tillitsvägar)
valv
välvande bågar


befinner mig under havet
i en grotta
i denna grotta är valvbågar
är stentappar


ställer jag mig på huvudet
ser jag stentappar
valvbågar
lite från
under


det är de mest undersköna klippor dalar ängder


nåväl det är väl bäst stå stadigt
för kanske är det
en stor boll


en stenboll jag befinner mig i
kanske havsfolken är fylda med lekvilja
kanske de rullar bollen


kanske
kanske
ja


det vore lustigt


väggarna är de mest underbara skimrande
prismater
oh dessa skönhetsmålningar
ej fästade
fästade
oh dessa vackra djupa sånger vilka
uppfyller
tysta
tysta
djupa
höga


så måste det vara
så är det glittrar vattendroppe på mitt finger


vi löses upp


följer
solvävens månpärlor


snäckvingar lapar solvatten


däri
kryper jag in


sveper vingar om mig


somnar


vakendrömmande


i


valv välvande bågar
sjödiadem
havsdiadem
möten
mötesbro
bro
brygga


bryggan är en hand
brygga brygd tryggad viloplats
vila vid denna hand
i denna hand


håller dig ej fast


ljus finner
hav


havsstrålar ser dig


andas
andas


friljusnande
värme


viloplats tryggad brygd brygga


örtmakaren makerskan
vandrar med skogar ängder berg klippor dalar
växtfolken bjuder stjärnstoff
varsamt samlar
händer


bladen roten stjälken knoppen kronan i stjärnors ring
med solen i silvrande kjortelfåll
järn regnar från himlen
lindar svartnad kupa
glöd andas
vindar blåsa milda
eld stiger in


gryta av järn stå i eldfamn
källa strömmar i
örter läggas varsamt i
dofter stiga


stenfolken öppnar hjärtan
dofter stiga i under
de vet
de vet
var


dofter
följa rötter
vägar
ådror


väven flätas
sträckes vida


brygden andas
livgivande
giver
liv


så brygga de


örtmakaren
örtmakerskan
sitt värv
i
kärlek


till
för


valv välvda bågar
bryggan är en hand


sätt dig här i min hand sade bryggan låt oss språkas vid
det är sant det existerar ej
rätt eller fel
fel eller rätt
det finns inte rätt och fel bara vad som är och inte är
lyssnande svarande handling


hur kan du vända dig bort då handen darrar
hur kan jag vända mig bort du då andas frågevind
hur kan jag vända mig bort då du sakta slocknar mattas
hur kan du vända dig bort då jag sakta slocknar mattas
hur skall du hur skall jag då kunna möta mitt ansikte
det finns inte rätt och fel bara det vilket är och inte är
lyssnande svarande handling i kärleksljus
det vilket är
det vilket icke är


ingen av oss kan välja ödet


det vackra vilket ödet är


nej ingen av oss
kan lättvindligt i hast välja vårt öde
ej heller fly det


ödet är av grund
så är havet haven i grunden
grund
så tänker du negativt vad grund är


se detta
grunden är en skål i vilken havet andas
ingen av oss kan välja ödet


det vackra vilket ödet är


vi kan ej fly det


om det vore så enkelt
att fly vägen


en halva kan ej sant hata den vilken gör den hel
där är halvors mening till förening
var gång de flyr
intensifieras smärtan
detta är att likna vid förblödning
livet rinner ej bort
ty det är ej ett slut det är början
droppen faller
finner
havet
havet
finner
droppen


visst kan vi känna oss flyktbenägna
känna att vi vill
vill
vill
vill
fly


känna att du vill
vill
fly
din väg


jag frågar dig
varför skall du fly din väg
varför skall du avsäga dig ditt liv
för att någon viskar dig
det är rätt
det är fel
dessa fel dessa rätt existerar ej


hon hade dukat den rätt hon visste smakade dem gott
de intog måltiden i skimrandeeld
han lyfte fela lade stråken an
det
existerar


rätt eller fel
vågor
vågskålar
de är vågskålar
ej av silver ej av guld
ej av ädla hjärtans sjöar
de är
är
legeringar
hopkok


då säger du; det är väl bra
då håller de


då säger jag att
visst är det så


vad tror du
att rost är
är du säker på att det vittrar sönder
vittrar frökapslar sönder
varför är blod rött


vi satt tysta i varandras händer


hur kan detta sjööga andas så
så blankstilla


hur kan detta sjösmycke
denna sjöspegel vara så sluten
så blank
så stilla


då du vet att det
då du vet att den är så fylld


menar du alla mikroorganismer log bryggan med glimten i ögat


du vet vad jag menar


aha
detta
berätta


du rör med handen
den seglar fri


vem seglar fri


det slutna


medaljongen öppnas
en halva kan ej sant hata den vilken gör den hel


två halvor i en
tvillingflamma
tvillingflammor


du rör med handen
den seglar fri


du ser det vilket ej är
det vilket är


hur kan steg vara så stilla




kanske ser de djupen


grunden


avgrunden
av grunden given


varför skall du
varför vill du fly


vad tror du sker


vi satt tysta i varandras händer
solvingar sträcktes eldande
sjön rodnade


bryggan bröt tystnaden


tror du att du faller och splittras
har du sett spegelskärvor gnistra
har du sett stjärnor gnistra


i det vackra tysta kan jag vara
i det frätande tysta kan jag ej vara


vi andades
lade armar om varandra
våra solvingar
lyfte oss in i
solvinden
*
(rör vid ljusögonblick)


där är ett ord
vilket är så hårt slutet i knuten hand
en ordfågel så vacker
skimrande korpvingar
skimrande
natts regnbågsfjädrar
fläktande skugga in i levandelåga
vad helst du förmår se
där är ett ord
vilket handen så hårt håller kvar i kramp
stundtals vitnar knogarna
kanske söker de säga dig
ordet
det finns ett ord
vilket väcker så mycken fasa
så mycken skräck
inte för ordet talar så
först lades det hårdskal runt
så målades det mönster på mönster
ibland kan du höra ordet sucka
hur skall jag orka bära alla dessa ok
de skramlar så fruktansvärt i natten
då min enda vilja är dansa i silverdalens månstilla
mitt namn är död
dröm önskebrunn dagbräckning


i skira slöjor
anar du hennes kropp
i händer andas
lågor
solbollar
solkulor
sollågor
lanternahänder


jag dog litegrann inom alla vandringar
det finns världar där jag älskar att vara
strandliljor andas
väktare av ljus
i strandens värn lägger hon handljusen
hon springer med lätta fötter rakt in i havet
skulle du se mig i den stunden
skulle du se mig blomma
droppar är mina kronblad
glittrande
kaskader


så sköna är havets mantlar
en stund av nära
närhet


kanske en dag
sitter du vid havet
havsöga kisar dig
lyssnar dig
rör vid dig
havsögonvingar bredes ut
jag stiger ur
droppar
är min skrud
så står jag där
helt stilla
läser
dig


stiger fram
helt utan rädsla
sårbar


rör jag vid ditt ljusögonblick


ja
jag dog litegrann i mina vandringar


bladen föll av
föll av in
släppte mina frön i kärngården in


det enda jag ber är
låt mig vara din viloplats
luta dig till min stam i ditt tröttade
se frukträdet blomma se de blommor du drömmer
jag kallar fåglar till ber dem så tonandefrön inom ditt hav
jag ber solkatter dansa för dig
mina löv blad
är det skuggnät du så väl behöver
är silverblads andning i solguld
mina bär
mina frukter
släcker din törst
mättar din hunger
du skänker mig din tillit
det enda jag ber är
i de stunder du vandrar dina stigar
dina vägar
se mig blomma vid dina fötter
sända dig mitt hjärtas doft
du skänker mig varsamhet


ja jag dog litegrann
jag använder det ordet ty jag ser dess vandringsljus
kanske en dag
sitter du vid havet
havsöga kisar dig
lyssnar dig
rör vid dig
havsögonvingar bredes ut
jag stiger ur
droppar
är min skrud
så står jag där
helt stilla
läser
dig


stiger fram
helt utan rädsla
sårbar


rör jag vid ditt ljusögonblick




kanske öppnar du det




rör vid mitt ljusögonblick
*
solsköljandehänder


slutas
kupas
sakta


fågelgrönskande marker
drömmer in i vingen




fågelvindar ber jag bringa dig


solsköljande
händer


i fågelgrönskande
marker
*
(du har aldrig varit )


så vacker


aldrig varit vackrare än i skymningen


sade han
och lade en ros på mitt bröst


hans ögonvingar omslöt mig


jag tillät det


först då insåg jag hans sannhet

Inga kommentarer: