lördag 5 mars 2011

den 5 mars 2011















vad har jag behov av


att du ber tolkningsvindan stanna upp


läser mig frisinnad
med öppna ögon


med öppna öron
i fingerljus
tack


jag älskar dig
läsare




(bringaren)


varför är trädens himmelskrona ett nät
ett verk av nät
varför är trädens rotkrona ett nät
ett verk av nät


hon kvinnan räknade stjärnor i natten, eldskålar brann runt hennes vrister, sjöng m gjorde hon tyst, så dansade hon, detta utan att röra stegen, vackerskimrande varmröd flamma stod i eldring.
natten vandrade sin giltiggång, steg i stegen gjorde hon, må så ske bad hon såvinden, kupade händer över skålar bad stilla förutom en
hon kvinnan knyter av sig huvudduken lägger den mitt på furgolvets nattvila. vad kan jag väl behöva säg du mig detta huvudduk, helt tyststilla låg duken i begrundansglimmer, kisade bak halvslutna vingar in i hennes ansiktes fråga, helt tyst, vad kan du behöva, hur skall jag dig detta svara, en vind så mjuk rörde vid hennes fingerfela så kittlanderart.
egentligen inte någonting
så kom detta sig att hon kvinnan inte hade någonting i huvudduken, varsamt fogade hon samman hörnen knöt sig med mjuk vävknut en ränsel med inte någonting, huvudduken log i nattligt svarsljus tände lågan där i hennes handkupa, den låga vilken ännu brann där i boplatsens hägn lyste inreväg skapade hemtrevnad för passerandes ögon


hon kvinnan begav sig in i vandringsspår
spår
vad ser du där i lunden den begynnande gröna
ser du
källsånger stiga
livet återvända
vad spår du
vad lägger du i svarslunden


jag lägger inte någonting i vinden
för mig är sidan blank
endast du kan tyda tecknen i fingrars pärlande band


så kom hon kvinnan till trädande glänta
neg djupt i hjärtans glädjefröjdande, steg så in, löste huvuddukens knutar, såg inte någonting rinna ut skrida in i gräsens nyvakna vajande plymer, in där mellan stammar rann rök eller är det dimma är det gryningsfolk eller är det skymningsfolk varför skymmer mina ögon är det ingenting eller någonting vi är allting
hon kvinnan fann sig en cirkel i cirkel, tårna strömmade in i jorden fingrarna in i himlar blå med vita seglande molnsvanar är seglandedröm vaken i rotkrona silar hon trädet frön stenar grus, de där vilka kallas små åker fnittrande kana i vindlande vindlingar allt under markhudens höljandevärman, hon kvinnan sträckte fingrarna vida i himmelskrona silar hon trädet ljusen av alla de namnade de vilka namnas små åker fnittrande karuseller i solhjulens månhjulens stjärnhjulens planethjulens vagnar, allt under molnhudens höljandeljus


hon kvinnan gäspade stort, med persikomjuka kinder lade hon kvinnan sig ned under träd
silverblad
gyllenblad dallrade med vinden
nu vet du
nu vet du vari nätens verk av näten är
ej för att fånga snarare urskiljande göra rörelsen fri
så kan ni fararesa i världens allt helt och hållet utan fara till ingentings allting






hon rör vid snibbar av nu
ingenting allting
fyra fjädrar far vindanom




lys barnet mitt vägen till gagnan


sagan kommer först eller är sagan återvändande
ständigt återvändande
tills du hör rösten


kvisten bringare av liv till liv


sagan berättas dem alla i ringen av guld
sila dina fransar i fingersil i vaskpanna


berättas dem alla i ringen av guld i silvrande morgonregn


ekorren skuttar henne varligt från gren till gren bjuder henne hasselnöts ljusskira vårgryning ser du bågarna jag sömmar i vinden de skänker jag till hindens krona där hjorten i glänta möter henne till vandring, varför stör du mig här i mitt gryt i vårens ystervaknan jag fejar putsar plockar lägger stenar rötter frön till reda redo, vi andas tillsammans i dagans natt i nattans dag nej jag sade ej attans, fnyser grävlingen kärleksvisande med spetsig trubbnos, så harklar grävlingen mjukt stämma nu skall jag i en stund av vila putsa min vackra päls den är svart vit i gråskimrandeskala till vila till vila för dina ögons ljusglänta, tag du denna vackra stör du gav mig knacka dig ett varsamthål i isen se fjällen de blanka i solens sken räkna dem alla, är dessa stjärnor du räknade i denna natt i östan västan syd och nord är dessa mantelljus böljande i din dans är dessa vattenfalls ljuskaskader i din vila i näckrosring skalbaggen surrar djup lyfter henne ur tyngdan blåsippor ler dricker himlens djupblånande dröm i jordens håla lägger skalbaggen henne en stund vem väcker henne du eller jag
jag eller du detta är ej en fråga det är visamhet


varför är trädens himmelskrona ett nät
ett verk av nät
varför är trädens rotkrona ett nät
ett verk av nät


hon kvinnan vaknade i gryningsrundeln
lekandevindar sköljde allvarsljus


sträckte varsamt ut kroppen
steg in


jag lägger inte någonting i vinden
för mig är sidan blank
endast du kan tyda tecknen i fingrars pärlande band


hon kvinnan gäspade stort, med persikomjuka kinder lämnade hon bädden


silverblad
gyllenblad dallrar med vinden
nu vet du
nu vet du vari nätens verk av näten är
ej för att fånga snarare urskiljande göra rörelsen fri
så kan ni fararesa i världens allt helt och hållet utan fara till ingentings allting




hon rör vid snibbar av
nu ingenting allting
fyra fjädrar far vindanom




lys barnet mitt vägen till gagnan


sagan kommer först eller är sagan återvändande
ständigt återvändande
tills du hör rösten


kvisten bringare av liv till liv
*


(tornfingrar)


nu ber jag alla mina pärlor in
lägger dem i
korg av
lin


vik ej up den alltför ofta
vik den ej gång efter gång i samma veck
då brister
den


nu samlar jag alla min pärlor
hängen tysta i hagens tornfingrar
tornfalkens blick
vakar
svepande


hör du
dem
(blommandefingrar)


hon
flätar


sina blommande fingrar
kyssta av
våg


löser bladen ur knutar
fästande


lägger blad
i


drömspann


drömspinnare av gyllenhänder


flyg vackra doft
flyg


dit stigen dig bär


hon


lämnar
pärmar


sida vid sida


så kommer ni åter


med ögonsångens tvillingflamma
*


(sträckt hand)


jag sträckte min hand genom månvinden
lade handen i månvaggas lugnvisshet


du älskade


refuserade dess linjer


ser ej det jag önskar giva dig
det vi bads giva oss


du stannade inför var
viker undan blicken


ser ej handen flyga med silvervinden
*
(skattblad)


jag ser de lekfulla vindarnas allvar




huru de sveper soldroppar
över isade
glober


huru rosenblad frigörs


i nattskärpa


hördes lommen
där över nejden


sökte efterhärma
*


svalandepil strök milt linsen
du måste verkligen se detta


i nattlig skärpa
upptände jag tusen lågor


ställde mig framför spegeln


såg att jag är vacker
*


så man varför flyr du mitt vackra




mina ensamma ögon stirrade bönande


jag släckte alla ljusen
för jag kände


bränner jag alla fingertoppar
så minskas smärtan


då är mina fingrar
stenblad


kanske en stenmakare
en skulptör ser deras skattkarta


endast då
endast

med de sensibla fingrarna skall jag öppna mina blad

Inga kommentarer: