onsdag 2 mars 2011

den 1 mars 2011



















(det är då du vet)


nimbushänder saktaströmmar genom dimman
lyfter auraandning
kupas runt ansiktets ellips


hög är din panna
mild är din blick
ditt vackra hjärta är
hav av
purpurvingepärlor


viker undan bladens vissnade
stänker
källvatten
in


handbladen lägger hon ömt i korg av pilträdsgåva
böjer sitt huvud till bröst


stilla iskylans stormar vilka viner
ristandes alla väggar
skallrandes imglas gråter
froststjärnor seglar hav
isen spricker
spricker in i klarhet
så ensam har hon aldrig varit i nattens skälvan
däri lyfte hon sina vingar
flög dit träden alltid blommar vita


i grynings strimma brister hennes stämma
hon sågs aldrig mer av alla
hon andas i din ensliga stund
så vad skön du är
du vingbrutne


allt det
vilket sjunker stiger


ur djupen
allt djup är vackert
alla djup är vackra


ur djupen stiger sånger
ur djupen talar alla drunknades röster
de vilka glömts av händer av ögon
dessa vars röster omfamnats av snäckor
ibland vandra de vid havens stränder
blåser i sina havshorn
väcker tranors vidvingar från världens allhörn
så rör de sina vingar vid cirkels slöjor
sköljer ögon rena dansar
menuetter i
ängens hagar
till liv de sig behagar
alltmedan havshornen tonande andas ut
andas in gryningsljuset


då i detta klarmilda ljus
då havens kopparvingar glöda kisande in i dagen
stiga de in i havens djup


ur havens djup tala alla drunknades röster
de vilka glömts av händer av ögon


de hör det vilket strömmar vemod
vemod av dränkta sorger
av det du tror dig ej orka bära


då händer det
ibland händer det av dessa


med glitterfingrar söker de röra vid ditt öga


så skimrande är då havet
en yta av förståelsedjup


kanske dyker du
av alltför mycken smärta in i djupen


ur havens djup tala alla drunknade röster
dessa vilka glömts av händer av ögon


i skymningens milda andetagande
vilken för många är så svårandad
kan du dem ana
där du sitter vid stranden
med din sorgkorg


de viska mjukt
giv icke upp
alltför många sorgevingar bär du om
tänd lågan i din sorgekorg
låt denna segla här i våra händer
vi hör vart hjärtas ord
sjunk ej in i oss
och gör du detta
så se djupens skönhet


musslan där i havsanemoners ring


en mussla


mussla öppna dina slutna vingar
öppna din slutenhet
låten haven skölja ditt tigande


denna mussla
är
din


se ditt vackra hjärtöga
vandra din väg i skönhet


då vågen vrider dig samman
lyft dina öron


se


ur haven stiga de
se dem lyfta havshornen


albatrossens vingar
svepa färger runt dina axlars djup
öppnar dina skuldror i varsamhet


det är då du vet att
en droppe är havet
havet är droppen
allt bär vi i renande tillsammans
det är då du vet
huru vacker är denna jordepärla
tänk då som så
vad du är vacker jordepärla i auraljus
huru stor är jordens skönhet
i denna ensliga stund
minns då att du är jorden
vad du är skön i denna ensliga stund


och


skriv då med stjärnljus v
ad du än gjorde i kärlek är skönhet i din ensliga stund


i grynings strimma brister hennes stämma
hon sågs aldrig mer av alla
hon andas i din ensliga stund
så vad skön du är
du vingbrutne


allt det
vilket sjunker stiger


ur djupen
allt djup är vackert
alla djup är vackra
*


sitter på en klippa
vid havet
havet andas stilla


i natten blickar jag in i himlahavet tusen stjärnor
planeter


färger av alla
regnar
möter hav


sitter vid havet på en klippa
hav sköljer händer
kysser klippor


blicken är vattenfall rinner
porlande nedför klippa
in i hav


så vackert andas vi


blinkar
ser in i havet


till ytans krusning stiger maneter
så vackra böljande
klart blå
klart röd


de rör varsamt vid varandra
violljus skimrar


lyfter blicken
då vet jag
vad allhavet är


reser mig vandrar in i den lilla skogsdungen med de unga björkarna
björkarnas fingrar livsträngtan är vänd in i öster
gryning
vackra
kom


markerna är fuktiga av snösjunkan


sätter mig vid en av björkarna


ser de begynnandesynliga bladen
ser stammens svartvita
hör skator sjunhga


ord kommer till mig
orden förtäljer mig de stora mängder av vatten björken dricker


ser björken
den förtäljer mig hav vindar
regn sång
den förtäljer mig cirkelsn eviga liv
hur regn faller hur marken dricker hur björken dricker samt andas
den förtäljer mig fröet pollen blomning
förtäljer mig hela sin livsvandring fram till ved
hör veden knastra i spisen
elden värmer


i tidig vårgryning kan du plocka mina blad
brygga dig te
så skall jag flöda din lekamen
lösa det stela
det gamla


ja
min dryck gives till de gamla
de stela
det låt oss säga materiella


det säger jag dig
det materiella är en illusion om än så vacker
krampa ej om detta ting


se mitt vackra kretslopp allts kretslopp


det är då jag vet att släppa är att leva
att skiljas är att enas


tack vackra björk
tack vackra människa


*


jag viker mina drömmars blad
och då du är redo väntar jag dig



































Inga kommentarer: