tisdag 10 maj 2011

den 10 maj 2011

vad säger dig träden i denna maj månad
träden säger mig;
var rak i din gärning
så skall dina rötter blomma
så skall din krona blomma
*
hur kommer det sig att de ej målade ultramarin i tidiga stunder
var detta höga blå för starkt att möta


de var ett med allt
*
var noga med hur du planterar orden


hur
planterar
vi orden


orden fyllda med längtan
med önskningar


varje ord är ett frö


hur planterar du dem i din jord
*
töm dig
på allt


alla tankar
allt


töm dina ögon
din hud


töm dig
och stanna i


däri befinner du dig i det vilket är
kärleksfull uppmärksamhet


du gör dig inte bilder av det du ser
eller möter


allt strömmar in
du befinner dig i
gryningsljuset


du är en levande kärlekslåga


ursäkta
kan du tala om för mig


varför ber du om ursäkt
ur
säkt
sekt
sekteristiskt
för din fråga
är din fråga ej ur
och är den siderisk


det är klart vi skall tala om det
inte om
vi skall vandra in i samtal




i ljus av inreströmmande kan jag skönja havets omslutande händer
kan jag andas havens kropp


kan jag
uppleva
denna väldiga fågel
öppna
sina havsvingar


glänsande är ett alltför milt uttryck
detta är ett ljusfenomen
vilket uppväcker allvärldars klanger


detta är vatten
är luft
förenat


in i den vackraste fjäderskrud
där vingpennorna är putsade av solvärldars prismaljus




har du sett fågel putsa sina vingpennor
sett ljuset omfamna värmen i dem
har du sett fågelns skrud i det att solen möter den
har du sett fågeln dyka ned i vattnet
uppstiga


sett hur vattendroppar rinner av


så strör denna havsfågel
dessa droppar
dessa frön
dessa solögon
in i marker slocknade
ur dimma stiger de vaknade med rosiga kinder
med skrudar av natt och av dag


se havens händer omsluta skeppets skrov
se seglen svälla av vindens ansvar
svar an
an svar
hör ankaret släppas
rinna ned genom denna havskropp för att finna fäste
finna fäste i hamnen så länge sökt
de sjösatte denna farkost
färdkost
näring till färd


de satte en sjö i jordmoders händer
därur steg tusenfåglars sånger
ur varje droppe öppnad av de vilka är seglare
hemfarare
budbärare
till
liv


och människan
andas allt det vilket ej är
fyller sin mun med orosorden, med näring av det vilket ej är
fyller sina händer med avskräde


så stiga vindfolken fram vindarnas folk luftfolken
till att visa henne – människan – andningsströmmens helandeljus
andning är droppar
är ljus
är värme


i ljuset av inreströmmande kan jag skönja haven


det är också då jag vet
att formkraft är helgelse
arr helgelse är formkraft
ur allkärleks vilja till liv i endräkt
en dräkt
ande dräkt
andningsdräkt
*




(kärlekshänder)


fall ned över mig
i mig


klipp upp suturerna över mitt bröst




de skaver så
*


(du fyller mina ögon med drömmar)


idag
såg jag


fjolårsgräsens silvervingar lyfta


lyfta ur hennes
ögons kopparröda
kärlek




du fyller mina ögon med drömmar




en mänskligtillvaros
levande
liv




idag
såg jag
i florstunn hinna stod rådjuret
hinna mjukglänsande vattenspegel


jag trodde det var
det var


fjolårsgräsens silvervingar lyfta


lyfta ur hennes
ögons kopparröda
kärlek




i trädets stam såg jag dem
såg jag dem kyssa varandra hudnära




ett blad smekte mina ögon




du fyller mina ögon med drömmar

Inga kommentarer: