söndag 15 maj 2011

den 15 maj 2011

vi använder oss ofta av
liknelser


kanske för att det är lättare andas i dem
låt dem stiga in i ert tömda sinne
verka inom
er


i det skall hjärtats sånger stiga
upp
ur
er
strupe
edra
ögon


det första modern upplever då barnet lämnat hennes kropp
hennes grotta
är
tomhet


en stor tomhet vilket jag kan se vara det svarta hålet
denna tomhet vilken modern har så svårt att förklara
och hur skall hon kunna förklara denna dubbelhet
denna dubbelverkan


det är svårt
svårt i allra högsta grad;
det modern upplever eller känner är ju att hon har behov av att fylla detta tomrum
kanske är det detta modern söker göra däri hon så ömt håller barnet tätt emot sitt bröst
i sin famn


det kan tyckas vara märkligt att likna detta vid hunger
det är en slags hunger
det är en slags hunger vilken har behov av näring


under de nio månsegel barnet var inom henne upplevde hon barnets kärlek, en allomfattande kärlek ty det är ju ”inte endast så” att barnet är inom modern, modern är inom barnet i det att barnet har utsett henne till livgiverska i det fysiska, de är båda omgivna låt oss säga av ett kristallskal, en äggform en livgivande kristallaura, oval, ellips, knopp, detta kristalljus är livgivande regnbågsopalguld


under
i de nio månsegel barnet var inom modern upplevde modern i alla stunder barnets kärlk, den stilla rörelsen, stundtals låtta tryckningar vilka påminde henne
ja, naturligtvis är det ett andningsutbyte mellan dem – andningsström, andningspuls


så plötsligt är barnet så att säga utanför henne – modern – utanför hennes hud


det är en känsla av övergivenhet.


barnet studerar modern
moderns ansikte in i detalj, sensibilitetsfotografering
var det du vilken bar mig
barnet lär känna modern lär känna omgivningen, var detta allt det vilket bar mig
är detta mitt val
är detta mitt hem
är detta mitt jordetempel


modern och barnet skänker varandra kärlek
de lär känna varandra


modern har behov av att fylla detta tomrum vilket har uppstått, fylla det med själslig näring i form av konstnärligt skapande; måla läsa skriva – förhoppningsvis gör hon detta – därmed befrämjar hon barnets växande, befriar hon barnet från dåligt samvete. ty det dubbla i detta svåra är just detta, egentligen kanske modern skulle önska barnet in igen.
barnet smakar på livet
på i alla upptänkliga sätt
fyller därmed sig med det barnet är i
barnet är ande samt avskiljs i växande in i sig själv till sitt själv
detta för att åter stiga in i ande
med andra ord; barnet fyller sig
tömmer sig in i är


tomhet är vilja till
hunger är tillföra


om du ej upplevt tomhet – tom tomhet, fattigdom kan du ej uppskatta


genom tomheten stiger du in i kärlekslängtan
glöden , flamman antänds
det sker ur en djupönskan vilken är; så är min vilja att ej ha det igen
därigenom brinner du i kärlek
du är kärlek
du är lågan i elden
det eld är
*
min älskade lade i drömmen sina händer över mig
jag viskade skimrande
var det du vilken strödde rosenbladen
lindade in mina tårar
och han följde mitt hjärtas linjer
läste mina händer
öppnade mitt bröst


jag huttrade i morgonsången


och han kysste henne in i gryningssolen
*
jag såg berget öppnas
frihjordarna galopperade med glänsande manar
manande
*






(o tavla)


o tavla


ur den mytomspunna sjön


du drömmarnas sjö




i dig
ber jag om nåd




tillåt mina
händer andas






bädda mig i dimslöjors skrud in


sänk mig in i
ditt hjärta




för mig
till




han
med rosenvingars ögon




och drömmarnas sjö
bar mig in i






havsgrotta
skimrar
cinnoberröd


tecknen stiger fram








du väntar mig
i eldens nära




avkläder mig
all var daglighet


skrudar mig i dagande


all var
dagande


i allvar
möter vi




våra handljus
vilja


våra ögonljus
vilja


våra hudljus
vilja






vi stiger in i värmen




bönen för oss in i havets cirkel
vi är förenade vågor
vilka följer cirkelns
krets




från mitten vidgas vi
från periferin
dras vi
in




in i varande




hetta
det vilket hetta är




passionerat
leder vi
instrumentens
färger
toner
klanger




väldig ljuder symfoni
i vår hjärtgårds
tempel




handberöring
ögonberöring


ord blandas
talas tysta


brista in i varandra utan att förlora oss
en ändå två
två ändå en


en vacker fågel med tvenne vingar
en kärleksfågel


i gryningen ser jag mig i spegeln
sjöspegel




jag ser
rosen




i dina händer
*
*
*


i kvällens andning
sköljde sammetsmantlar in
gråvioletta
i skimrandegulvitt
putsad
elfenbensvit
i fjärran isande turkos
regn
vackra regn
fönster är
hav
tystnar
tyst
tyst
mitt hjärta
lyfter ansikte in i borea ohion
hennes hud skimrar mjukglödande
persika doftar
aprikoser


lägger händer över mitt bröst
är fågel med vingar
om mitt frysande
vad är
detta
sjunkande i stigande
stigande i sjunkande
*
vi använder oss ofta av
liknelser


kanske för att det är lättare andas i dem
låt dem stiga in i ert tömda sinne
verka inom
er


i det skall hjärtats sånger stiga
upp
ur
er
strupe
edra
ögon


så ofta höres liknelser
pil vilken genomborrade mitt bröst
tagg vilken genomborrade
smärta vilken genomborrade
så tydligt ser jag
genomborrandet
jag ser en borr runt vilken det sprutar vatten
vattnet är tårfloder
borren borrar
genomborrar
förhårdnandet
det mineraliska
skalen lagren
borren öppnar upp
detta är rakt igenom
och därigenom öppnas ett vitt hål
det är icke ett svart avgrundshål
det är ett hål vilket möjliggör för vindarna att vädra
att andas ren luft
ja
pilen
taggen
genomborrade bröstet
genomborrar bröstet för att du skall se klart


allt är icke det vilket det utger sig för att vara
allt är icke det, det synes vara


det genomborrade bröstet av kärlek är icke detta bröst


och så har min innerliga önskan blivit den vilken kanske tallen andades, där tallen stod på klippan i skogen i myrens händer, vad andades tallen
vilket var mitt barns, min ungdoms upplevelse för det var i de stegen jag så ofta mötte den


var upplevelsen att uppnå; upphöjdhet, berömmelse all världens rikedomar –
min upplevelse var tillförsikt
frid


och så har min innerliga önskan blivit att uppnå frid
att hon – jag steg in i skall finna frid
frid med mig
mig vilken i detta är
hennes
hjärta


inför mig ser jag tallen
ser droppar
kåda


tallen gråter


så gör allt
allt skänker tårar
vilka upptas


så vad är alla dessa tårar


dessa tårar äro svarta pärlor
svarta pärlor vilka tränger fram


ögonen svettas svarta pärlor
svarta pärlor stiger upp


upp
ut
ur


vad får dessa svarta pärlor till detta
vad får dem till detta stigande
vad får dem att stiga
upp


såren i barken
elden


jag skriver detta och ser den svarta modern
– det sanna kolet –
den svarta modern
varför ser jag pupillen – de svarta pärlornas väkterska
hon hör då du är redo
pupillen vidgas
i det att
du
är
redo
lyfter den svarta modern detta vackra radband


det är då den röda modern
– sannheten hjärtat elden kärleken –
andas pärlorna röda
jag ser blodets strömmar
radbandet stiger upp


samt lägger sig i den blå moderns händer
– i ömhet vakar jag med din dröm -
blå är radbandet


drömmen vilken är ditt hjärtas frigörs i detta samt stiger in i
den vita moderns ögon
du ser vägen


kolet har andats
glödande vaknat i lågor
har renat och nu säger jag åter; jag har sett diamanter växa
och visst
visst
helt visst är detta vitt ljus


och detta är tallens väg in i accepterandet
den totala friden


tallen bannar sig ej för att den valt den kala berghällen
ja – till det yttre ser det ut som att yttre omständigheter gjorde allt
tallen bannar sig ej för sin växtplats
för den växtplats den valt – berget
berget nästan helt utan det vilket behövs:
jordmån, mylla
bannar sig ej för vindarna
regnen
för allt det vilket kanske upprör tallen


tallen är där
är i acceptansen
i acceptansen


bannar
sig
ej


i den acceptans vilken är
vilken är
djup insikt eller högre
vaknar friden


och i den friden andas liv


de svarta pärlorna är de gömda tårarna
vilka frigörs

du
är
redo


att se
se dem upplysas


upplysa dig


så det vi kallar för natt är då
– för mig –
en enda stor svart pärla vilken visar mig stjärnornas bud


vilket är:
andas frid i dina händer
*


vilket är;
andas frid i dina händer


allt är icke det vilket det utger sig för att vara
allt är icke det, det synes vara




det genomborrade bröstet
av kärlek


är icke detta bröst




ja
jag har skrivit till er
om kärlekens vägar
öppnat
mitt bröst


det bröst vilket jag så många gånger sömmat
med korsstygns
dubbla
sjudubbla
suturer


rosengården grät varje gång
vände taggarna inåt




var gryning har jag vandrat in i skogarna
bett daggkåpebladen till


tvagat har jag såren
med daggens
droppar


bett varet undan
jag har sett varet
droppa
i en ögonblicks stund sett
dessa droppar skälva
sett dem sjunka in i varsamhänder
sett dem stiga upp
gnistrande klara
vika ut bladen


jag har bugat mig ödmjukt inför
det jag sett
andas i
detta


sökt visa sårens var
hur varet kan förgifta
göra stegen ensliga
ensliga stegen
hur varet
längtar till
klarnade
droppar


och jag har drömt alla drömmar
om fingrars lätta beröring
läppars snuddande
om min huds skimrande möte
om mina ådrors brusande forsar
om pulsandning
om eldregn
om soldroppar
om havens strömmar
om eldens lågors förening
om grottans skimrande väggar
om tempeldanser
om klanger stigande
sjunkande in
om vandringar
om möten
i ängder
i skogar
i grottan
i skogsstjärnors ring
allt detta har jag
drömt
om all
min
längtan


och den är sann
den är
sann
*


allt detta har jag
drömt
om all
min
längtan


och den är sann
den är
sann


och för den verkligheten gråter jag
och inser ej varför mitt bröst värker


och jag stiger in i hennes bröst
in i hennes svarta bröst
däri ligga kronbladens
slutna händer
hoprullade
svarta pärlor


det är märkligt
de är
skimrande
sammet




länge
låg denna ros
i en vacker enkel glasskål i vatten
en sjö i renaste kristall


så lycklig var rosen
då hans hand
plockade
rosen


då hans ögon
omfamnade
rosen


då han hämtade vatten ur källan
hällde detta vatten i denna skål
skålen klar genomsiktlig


hans vilja var att rosen
skulle
se
ut


att alla skulle se rosen


rosen skimrade
vek ut alla bladen vida


gav doftande skönhet
var gång han
passerade


de första stunderna stannade han
gav rosen friskt vatten ur källan


så kom det sig
att han


en grå slöja
inte skimrande grå
en märkliggrå slöja sörja upplevde rosen


rosen
har vissnat nu
i skålen
*




och för den verkligheten gråter jag
och inser ej varför mitt bröst värker
*
handberöring
ögonberöring


ord blandas
talas tysta


brista in i varandra utan att förlora oss
en ändå två
två ändå en


en vacker fågel med tvenne vingar
en kärleksfågel


i gryningen ser jag mig i spegeln
sjöspegel




jag ser
rosen




i dina händer
*
mina ögon dricker maskrosor
min hud
dricker
maskrosmjölk
ur bladskålar


jag söker andas kiselsångerna




hon
kvinnan hade levt sina dagar
utan höga önskningar
ja så hade jag
gåvor är mig givna
och de har jag velat
är min vilja giva vidare
målningarna med penslar doppade i färg
målningar skrivna med penna doppade i bläck
bläck
djupa färger indigo violett grön
nattfärger
penslar doppade i färg
skira färger ändå starka
skikt


kvinnan hade vandrat sina dagar
i den tidiga morgonen vaknade hon
hörde fåglarnas danser
tonandedanser


himlarna andades silvernevita
en sidenbaldakin


träden rörde sig sakta
susande lövsånger


hon lämnade bädden
såg ut över ängen eller det var mer att
blicken rann in i ängen


ängen
ett hav
ett maskroshav


ja
hon sörjde
sörjde över det faktum att hon ej lyckades lyfta lyckan in i sig
för se hon var fullt medveten i att hon ej behövde leva i denna olycka
de sista dagarna hade hon undrat över huruvida
någon lagt taggar i hennes morgondryck
taggar vilka rev och slet henne sönder
hon kunde dock icke se vem eller varför


denna dag brast det
tårarna flödade
det är märkligt säga brast ty det är mer
en vansinnestyngd i bröstet
en upplevelse av att gå under
en upplevelse eller känsla av total ensamhet


skulle vilja säga;


morgonvinden
susade
undan


fönstret
rutan


steg sakta in i kroppen
lämnade bädden


sköljde ansiktet i morgonrodnaden


slöt ögonen
lyssnade in


fåglarnas tonande
danser


humlor getingar bin


trädens sånger


överfölls av
mina tomma
handskålar


fingrarnas längtan
röstens
ögonens längtan


ängen strålade gul
solkjolar
maskroshav vackra


jag orkade ej mer
lyfte ur mina ögon
lade dem i
maskroshav




mina ögon dricker maskrosor
min hud
dricker
maskrosmjölk
ur bladskålar


jag söker andas kiselsångerna
*
pusslet är
runt


en vacker ljusboll


omgiven av
värme


vad – säger du
värmen andas i jordens inre
magmaglöden


mödrar tolv ler
säger helt stilla


kvinnan omfamnar mannen i det inre i det yttre


tillsammans är dessa helhet
*
allt detta


sjö
där mellan de två
bergen
andas


kom vackra sångljus
kom
visdomsmoder
uråldriga
snäcka
till
de
har
hört
rösten
mana
*


han ser henne ej
känner en närhet länge visdrömd
vädrar runt om sig


hon ler från platsen han ej ser
hennes ögonfingrar för varsamt
mjukhängande granmanteln
en aning
till
sida
hon ser ut mellan särade
mantelfingrars
glipa


han ser henne ej
upplever en närhet länge sköljandedrömd
han vädrar runt om sig
klär sakta av sig


hon sitter på berget iakttar
det har hon kanske länge gjort
hennes vilja är ej att störa
honom i hans
denna stund
andas
sjö


där mellan de två
bergen
andas


kom vackra sångljus
i det skall hjärtats sånger stiga
upp
ur
er
strupe
edra
ögon


hon sitter på berget
ser honom
stiga in i sjö
sjösmycke i tidiggryning omfamnar honom
han den vackre är ett med och han dyker ned in i
stiger upp till ytan
skakar
droppar ljusgnistrande runt sig
lyfter händerna stryker ansiktet seende


i det
ser han henne
vid stranden


bilden stillnar i lyckoljusbådas


hans händer lyftas sakta
ber henne i
*
berget öppnar sig
ut galopperar frihjordar med glänsande manar
manande
gnistrande hav stiger ur deras spår
virvlar
virvlar


virvlar runt
gör vida kjolar
vallmoröda
vingar
*


min älskade lade i drömmen sina händer över mig
jag viskade skimrande
älskade
var det du
du vilken strödde rosenblad
lindade in mina tårar
och han följde
mina hjärtlinjer
läste mina händer
öppnade mitt bröst
*
jag huttrade i
morgonsången
*


min älskade lade i drömmen sina händer över mig
jag viskade skimrande
älskade
var det du
du vilken strödde rosenblad
lindade in mina tårar




o tavla


ur den mytomspunna sjön


du drömmarnas sjö




i dig
ber jag om nåd




tillåt mina
händer andas






och han kysste henne in i gryningssolen

Inga kommentarer: