fredag 6 maj 2011

den 6 maj 2011

gryningen
gryningsfågel sträcker vingar
sakta
ut


dina händer är dessa vingar
dina fingrar är fjäderpennor
putsade
rengjorda
i
alla
färger


du rör vid
nattfåglars drömbädd


viskar
skingras
skingras


in i ängens hagar
hågar


falkenär står mitt i ängen


vänster hand pekar in i jordesteg
höger hand är lyftad


giv mig styrkan att vara i
skölj mig i ljuset av mitt var i


i den eviga harmonin lever du
lever du oändligen


ty i den eviga harmonin
är du
är du kropp
är du ande
är du själsblomma
är du
var i


jag säger
jag är en människoplanta
vattna mig
med de vackra orden


se ormbunksbladen
bladen de älskeliga vilka du så ofta drömmer i
bladen de älskeliga vilka du ser vara strängar
vissnade
hösten kom
vintern kom
och nu
stiger de ur det vissnade
hur stiger de
de viker eller rullar ut sig
spiraler är de
livsspiraler


allt viks ut
sakta


sakta


det vilket vissnat behöver andas sakta
saktavarsamt


befrielsekamp till
liv
var liv
kamp – kärlek andas mötande puls


i den eviga harmonin
lever du


falkenär står mitt i ängen


vänster hand pekar in i jordesteg
höger hand är lyftad


falken seglar
hör du sången
pilgrim ur nattvända dunbolster landar
landar i hans mottagande hand


jag är en drömfågel i din hand


pilgrim ur nattvända dunbolster landar
landar i hans mottagande hand


bringar honom


drömsångers mening


så kan dina fingrar bli detta svärd
exalibur


ur buren flyger tankens kraft
in i solens ögon
ur solens ögon är
dagen buren


*
(fingrar)


e x a l i b u r
exil i bur


ur buren flyger tankens kraft
in i solens ögon
ur solens ögon är
dagen buren


jag frågar dig solvinge
hur kan mina fingrar vara svärd
de kan detta ty då svärdet är lyftat ur sten strålar dess vägar klara


icke en väg
icke två


mångfaldsvägar


så är
dina fingrar strålande svärd


så är dina händer gralen
är liljans rena kalk


så är du
stigen ur bojan


så rör dina fingrar vid molnen


i gryningssångens fullbordans stigning
*


i den eviga harmonin lever du
lever du oändligen


ty i den eviga harmonin
är du
är du kropp
är du ande
är du själsblomma
är du
var i


du säger dig vara
jag är en människospillra; kanske är du detta dotter
kanske är du detta
var då i detta en människospillra
det innebär att du är på väg släppa
släppa låt oss säga det förborgade
den förborgade hemligheten vilken är du
i oändligen levande liv


fråga dig vad en spillra är – vad ser du
jag ser en grusgång
jag ser splittrat
splittrade delar av en helhet
samtidigt i dagens vandring
satte jag mig på en sten, i en stenfamn
jag grät ty livet fyller mig ej
jag grät och bad dem
hjälp mig, för det till mig vilket ger mig hjälp ty jag orkar icke mer
jag mäktar icke mer
alla dessa smärtdagar
något har förgiftat mig
jag vet ej vad
träden stenarna
talade ej specifika ord, det gör de inte med mig
det är mer att de liksom ”drar” min blick till något
min blick omfamnas och så hör jag dem
jag såg träden, uråldersträden
såg stenarna och började plötsligt fundera över huruvida stenarna var träd
ty jag såg träden växa ur stenar
träkol heter det ju
såg de vackra rötterna hur de överallt nådde varandra
hur stenar träd var i varandra och jag vet att detta har med spillra
kanske är det barkens delar de visar, kanske mossan, kanske stenarnas porer – de visar mig att allt är ”spillror” – kanske var det detta van gogh upplevde eller monet, ja kanske. många konstnärer har målart dessa ”prickar”
kanske har de låtit det förborgade, den förborgade tanken sönderfalla för att se vinden blåsa allt samman


jag säger
jag är en människoplanta


ja du är en människoplanta
se ormbunksbladen
bladen de älskeliga vilka du så ofta drömmer i
bladen de älskeliga vilka du ser vara strängar
vissnade
hösten kom
vintern kom
och nu
stiger de ur det vissnade
hur stiger de
de viker eller rullar ut sig
spiraler är de
livsspiraler


allt viks ut
sakta


sakta


det vilket vissnat behöver andas sakta
saktavarsamt


ja du är en människospillra och vad är det för otäckt med det, att vara sitt forna jag, det är ej ditt så kallade vita jag – det är allt det köttkvarnen malt dig samman med. alla ord, påståenden om hur du skall leva, de lade dig i köttkvarnen och lade dit det andra stycket efter det andra, kvarnen malde , så tillredde de köttbullar och biffar, järpar kallade de en del, alla var hårt stekta.
de krackelerar nu och så har de gjort länge nu, det är befrielse – kamp – ja, låt oss säga befrielsekamp.
kamp – kärlek andas mötande puls


i den eviga harmonin
lever du
*
vad är dåligt
vad är icke dåligt


vilka värderingar läggs i de orden
då ligt
fram ligt
i ljuset av då ligt licht light … i är ligt


länge har jag burit med mig denna ändelse – ordändelse: ligt
enligt
hemligt
dåligt
smakligt
och så vidare
i natten ser jag ligt bli licht bli light vilket är ljus
så öppnas åter orden och jag är en hjärtskål fylld med tacksamhet


ja jag skrev myllret och det är underbart höra myrstackar sjunga,
det mänskliga myllret är ej alltid gott att vistas i.


timmer flottning, fors, virvlar
andas
in


skogen


mjukmossa famnar dig
dina steg


gransånger
tallar


upplev rötterna


hör yxan klinga
samspråket
lovet


hör furor lägga sig till


så är de kala stammar


rullas in i flodens sånger
rullar
följer strömmen
vid flodbädden stå de med långa påkar
stammen känner igen
för de rullande till mitten


kanske fastnar en
männen hoppar
lossar


så ljuder färden vidare


människa var rädd om dig ty en del av de vassa stenarna är tagare
tagare vilka utan att vi alltid märker det dricker oss, så är den öppnades väg,
samtidigt skall vi vara i tilliten att vi är höljda i etthetens helhet.
ibland måste vi dock själva använda små knep.
korsa fingrar är gott, korsa armar över solar plexus är gott


korsa ben är gott
– hoppsan med ens ser jag varför de gamla folken satt med benen i kors,
de skyddade sig mot lägre drifters inverkan…
så spännande det blev och jag behöver ej säga mer än så
lite kanske; levde med värnandet av självet
det sker ej genom att skälva
detta själv är rubinen i ditt inre
att korsa fingrarna
att korsa armarna
korsa är e – gesten
så ser jag
meditationen
samtal vid eldarna


så öppnas åter orden och jag är en hjärtskål fylld med tacksamhet
*
smärtgropar
kan också vara fångstgropar
*
dagen vilar
i stenhänder
i trädkronor
stammar
rötter


i blomfolkens sånger
i bäckar
i hav
i sjöar
i allt


kvällen
sträcker fingrar
spelar lyra
harpa


skimrande toner


målar
nattens stigar milda


vid spisen står kvällens vagga
i värmen i ljuset
av ömhet


kvällen vaggar dagens sånger


drömmar stiger ur


afton sträcker fingerpenslar
målar nattens stigar
milda
*
(hopp)
och det hände sig så
att kylvindarna ökade i styrka
i klart ljus insåg jag att detta ej var vindar
kröp in i grantipi
lindade livtråden varv till varv om mig
bad granen
hålla mig
vid


och havet sade
stig in i mig


låtsades ej höra


upplevde hur jag snurrades runt
i hög
virvlandehastighet


var jag en leksakssnurra
eller vad
eller vad


såg fingrarna
gestalten vilken snurrade mig ur
sägandes
allt är väl
allt är väl
med pärlvarma fingrar


och havet sade
stig in i mig


lyssnade denna gång


vågtoppar reste sig
höga klippor
inte spetsiga
halkiga
såg de ut att vara
du vet hur hala klippor kan vara vid
havet
litemycket slemmiga sådär
med
tång
för att inte tala om alla
sprickor


halkiga
såg de ut att vara


runda


sälar
dansade runt mig
varmvackra ögon
kroppar blanka
halkiga


sälar var det ej
klippor var det ej


eller var
det


och havet sade
hoppa


då sjunker jag


gör du det log havet


kärrets vidsträckta låg framför mig
med uppstigande grästuvor
bäcken ringlade sig
med uppstigande stenar


hoppa


jag hoppar ej från tuva till tuva
kärrmarker sumpmarker dy och annat
iglar bitande insekter och jag vet inte allt vad som
för att inte tala om de slippriga stenarna där i bäckens


har du byggt klart alla hinder snart
det blir ett riktigt vackert hinderlopp
sa havet i kärlek
leendebärande


hoppa


då halkar jag
då sjunker jag




h o p p a


hur skall jag nå hoppet


h o p p a


tärnor seglade vitdanser
sången bar
vinden


jag hoppade




sjönk jag




jag hoppar ännu följer vågorna i tillit


och havet sade


tack att du
hoppas


så öppnas åter orden och
jag är en hjärtskål fylld med tacksamhet





Inga kommentarer: