söndag 8 maj 2011

den 8 maj 2011

för längesedan
vilket jag kan uppleva vara oändligt långt bort
samtidigt nära
samtidigt
nära
sade jag – jag skulle vilja måla allt detta vackra utan konturer i andandes i allt det detta är


i dagar har jag nu vandrat in i skogsdunge
befunnit mig där
det är svårt skriva det jag upplever
det är helt enkelt så att jag är allt detta
ser de vackra stenarna
träden
ser hur dessa ”stora” påtagliga gestalter verkligen väver i varandra
ser markernas linjer och inser att allt detta är harmoniskt formaspråk
detta språk skänker människan oändlig visdom ur hennes allvisa hjärta


ser träden
hur två stammar är förenade
gesten är förening
en tunnare stam; ja min upplevelse är att moders – fadersträdet släpper iväg detta unga träd; ber detta unga träd: gå, vandra vara sitt liv
ser hur detta unga träd inte släpper greppet
upplever:
hur mycket du än vill kah jag ej leva ditt liv, jag ber dig leva ditt liv_ var i dit liv


jag gråter
känner skuld för att jag ej finner lyckan eller mer
orkar lyfta fram den lycka jag upplever i mötet med dessa vackra, vilka jag så starkt upplever att jag är ett med
vi vet var4andra


ja, jag upplever – det är icke sorg – jag viskar; förlåt och ur marken stiger: be ej om förlåt vi renar dina tårar
tårar är blad skrivna ur din hjärtbädd


ja det är visa ord den unge mannen skrev: hur skall man kunna älska om man ej är älskad
det är din smärta – saknaden efter eller till tvåsamheten
du vet att du är älskad, du vet att allt är älskat
du vet också detta med att omslutas av ögon
du skriver detta
du målar detta med ordpenslar – själspenslar med färgpenslar – andepenslar
ordpenslar – andepenslar färgpenslar själspenslar
*
marker
länder
varför heter det länder
land
länd
lända
till


ord att leva med
bilder öppnas
länder


begärslandet
koagulerad mjölk, honung gisten


i behovslandet flödar honung och mjölk
doftar
renhet
harmoni
endräkt en dräkt


begären måste du ofta traggla dig till
tråckla med dubbla stygn för att bitarna glider isär vrider sig vill,
vill komma loss
tisslar törnar
trotsbarnet ligger på golvet vrider sig
skriker sig blossande röd
och det gör ont för barnet är ett in och utvänt
vill
är hudlös
och vet ej vad detta är
jag är världen
jag är allt
vad är detta
jag vill
vill


i behovslandet behöver du icke traggla icke be
du står redan i floden i handen
behov är vackra tistlar törnen är i det de är


behov – hjärta
begär - kroppsbundet
*
(målarstunder)


jag målar dig kvinna
var natt i pärlandemoln


månskära
är min skål


jag doppar mina penslar i skirljusets färgbad


jag viskar dig


du
är
vacker


och kvinnan är jag


jag målar dig var natt
med mina fingerpenslar i
solguldets sannhet


du
älskade
näre


du vandrare och icke vandrare vilken ser in i solregn
och ser regnbågsbladen skimra
i det mina ögon ser


ja, jag målar ditt ansikte


din hud
din doft
din närhet
utan ansikte
utan form
utan gestalt
utan att röra
utan att störa


jag gör detta för att
uppleva
sidnära sömn
dina armar runt mig
din kyss
fjärilslätt i nacken




du vet
då jag vandrar stigar
stiger jag in


jag behöver ej förklara orden
eller säga dig vem jag är


du ser och smeker min själ
sägandes
var i
var mig nära


så är min önskan
min vilja


och det är


det


jag andas dig




och du vet vad det innebär då jag säger;
min önskan är in i gryningselden
för att förbrännas till intet




du sjunger ej kvedosånger då jag är borta


du hälsar de fyra
du lyfter trumman


vänder dig in i månskivans ansikte och
du spelar med dina bara händer


du smeker trummans
skinn
hud


sluter dina ögon hör hjärtat vakna
spelar
smeker
vårt hjärtas sånger


sagoregnen sköljer




du dansar med mina händer
ömt omfamnande dina


då jag ser ditt
ansikte
stråla


*
(hjortar)
ja
det finns hjortar med
ståtliga kronor


vilka står vid skogens kant
blickandes in i ängen


hjortar brölar
stöter i sina trumpeter


beskådar


kvinnan vilken
naken
sårbar
dansar i ängen


hon har klätt av sig i den älskade vinden


ja


det finns hjortar med
ståtliga kronor


vilka står vid skogens kant
blickandes in i ängen


hjortar brölar
stöter i sina trumpeter


beskådar
kvinnan vilken naken sårbar dansar i ängen


hon är


en
mans
kvinna


hennes ögon rör vid deras panna
sjunker in i deras hjärta


det hjortarna ej vet är
i det att hon ser dem är hon hjortinna
upplever deras verkliga


hon är


en
mans
kvinna


hennes ögon rör vid deras panna
sjunker in i deras hjärta



är
du


en
kvinnas
man


i det
möter
hon
dig


annars får du vända din krona till
åt annat håll för att stångas


denna kvinna ser dig
utan att du stångas
*
(och solen)


och solen
skall vandra från öster till väster


se ljuset upplösa töckendimman




se sannheten
stråla
ur


ditt bröst


en källa
en


tempelgård
*
(rör vid dina fingrar)
jag vattnar vaknandesteg
ur silversjö


ser in
i


gryningseldens händer
värmer


det växer ett träd ur mina ögon


fågel vackra
sår gryningsfrön i min hud




tårar
är blad skrivna ur din hjärtbädd




jag badar i ängsögas
böljande
slöjor


rör vid dina fingrar var än du är
*
(kärleken är en vacker korg)


se henne sitta under äppelträdet
korgen är fylld med frukter
av edra steg
av
edra löften
av
edra händer


allt detta ni sagt
och
icke sagt


kärleken är en vacker korg
lyft frukter en efter en


putsa frukterna med edra ögon


in i
dag

Inga kommentarer: