tisdag 17 maj 2011

den 17 maj 2011

och hur skall du kunna förorsaka mig
smärta


det är jag själv vilken förorsakar mig smärta
inte någon kan förorsaka oss smärta


och hur skall du
kunna förorsaka mig smärta


det är jag själv vilken förorsakar mig smärta
genom att ej se klart


det är jag själv vilken förorsakar mig smärta
genom att se klart
samt se


de mörka molnen skölja in
de moln vilka ej är moln
vilka är av helt
annat slag


de osagda
svaren
de uteblivna
svaren


den enda vägen att tillfoga oss smärta är att ej svara vårt hjärta
*
(min hud hör)
min hud hör det osedda




och vinden sköljer min huds hörande




moder måne
isis


jag ser dig i natthöljda
nattomspunnas


sländor snurrar glittrande dagens droppar
vingar av glas skriver rena klanger


in i mig sköljer språken
stämmorna
av dig


av osiris
ser i ditt ansikte er båda
bådande
livsöde
livs öde
öde – ömt drömmande enhet


ser nattens dunkla stillhet


se dig icke om
räds icke natten


natten är ditt sårbara
sårbara öppnade bröst


smycke av jorddaning
smycke av himmelsbröst


dina ögon håller jag i mina händer så andas du till mig


moder av alla mödrar


människan talar om fokus
tappar ständigt sländan
trasslar tråd


ack du ljuva källa varför brister du i stormfågels öga
se huru den väldiga fågeln med vingar skriver hel


människan talar om
fokus
ändå kastar hon blänken hitomditom bortanför
kastar sig in i stormars klipprevor
sirener tjuter


syrener violina doftar i hjärtblad


fokusera
blicken


pupill av ädla andningsfingrar
håller strålandevägar fria


möter dig i natten moder måne isis
ditt stjärnhov
ditt stjärnfölje andas runt dig
tindrande
flimrande
strålande


i jordvagga sova barnen
somliga äro vakna
somliga äro
fönster släckta
tända


du ser dem ett och ett du ser alla
fokuserad är din blick
med allt
i alla


pupillfingar sensibla för ljus


du vandrar in genom stängda
du vandrar in genom öppna
rör vid själsstämmor


klinga
klinga


vackra vristbjällror i hennes skönhets dans
kjolar virvlar klockade regn


själsfärger
skriver


det mullrar djupa stämsånger genom bäckens händer
bergsfågel breder ut vingar
duva
hök


hon sitter vid stranden av ingenting
flätar korgar av säv


hon sköljer ögon i vind
många äro stränderna till sjööga
många äro strömmarna
endast en kan se
stigen vägen
vågen
hon sköljer fingerljus i månvinda
en av alla strömmar strålar
stark ren
klar
stiger i sjö
i vilken hennes hjärta vakensover
drömmande


för denna
blinkar sjööga
till


i marknadens öppna medaljong mahjong
sitta han med korg
lyfter flöjt
andas
i


ur korg stiga hans skugga
han leder sig melodiskt in i lugn


ur marker framträder mönster
korsandemötande


han reser till stranden av ingenting


där mötas det vilket är
och genom detta möte är stigens
fullföljds förstlingssteg svarat till av dem


himlarnas marker brister ut i sång


folken samlas från vida hörn
cirkel fullbordas
trummor dånar
eldar flammar


strupar vidgas
dansen sprides vida


kroppar
liv
böljar
skimrar
är


ur förtorkade hälar
växa träd
bärandes frukt i tåströmmars framstigandes
välvda svarsbro


och vindar sköljer
min huds hörande


regnbärare skrider med mjuka svepande rörelser
bäddar mig inom töcken
blixtrande vindar skär genom


regnfloden lever
regnbärare skrider
så vackra är deras innandömen
viloblå skogsblå


de står i ring runt mig
vita lågor andas de


livlös är kvinnan i mitten


deras händer flätas samman
lyfter henne


bergsfågel
bär henne snuddar vid trädens toppar
skogar stiger höga
sätter henne ned


rör vid sjööga
ytan krusas




en av alla strömmar strålar
stark ren
klar
stiger i sjö
i vilken hennes hjärta vakensover
drömmande


för denna
blinkar sjööga
till


vaknar av hans steg




livs öde
öde – ömt drömmande enhet


hon sitter vid stranden av ingenting
flätar korgar av säv
han står i floden
skär med
solblad
knippen
till hennes fingerljus
deras ögon sköljer varandras


moder måne
isis


jag ser dig i natthöljda
nattomspunnas


sländor snurrar glittrande dagens droppar
vingar av glas skriver rena klanger


in i mig sköljer språken
stämmorna
av dig


av osiris
ser i ditt ansikte er båda


så vakar ni med kärleksglöden in i våra händer


min hud hör

Inga kommentarer: