torsdag 5 maj 2011

den 3 maj 2011

(solsten)


solsten vackra given
hälld ur solens händer i
trädets krona
vattnar du
rotådror
med liv


eken sträcker sina rötter
soldroppar
stiger
stam


sträcker sina rötter in i fingrar
släpper pergamentsblad fria


läs mig
med dina fingrar


luften skälver
står i sandvida
röd sand
himlar bär kobolt


ser mig om
ser mig in


luften vibrerar av
av trävinda
vindsnurra


vindsnurra i deras händer
skapar nära
sånglinjer
här talar ej röksignaler
här talar
tonandevingars överljud


sveper med vänster hand undan gardin


önskar dig
nära


ängen möter mig hemmavid
ljudet återkommer


svart kula cirklar
sätter sig ned i lupinbladets hand
och jag med den


det finns en verklighet
långt bortom helt nära


det är sant
jag är inte svart, du ser alla mina färger
du ser mina regnbågsvingar
ser mig beliva luftens rörelse
det är sant
jag är inte svart och inte
hemsk
de flyr mig ofta hör ej sången
förfasar sig och jag vet ej vad allt de finner på
lassen jag bär på ryggen av allt detta väger väl
hela rymdens pålagda tyngd
men
det är väl bra
så håller vi oss stadiga
så kan man tro
sa
skalbaggen


det har öppnats


scarabe´
scarabe´


jag hör dig
var är du


det är tomt utan din synbara närhet
du har druckit
rullat mina tankar vidare i
timandens svåra
jag hör dig ropa
ser dig
ser dig
ej


vem lyfte dig från vår boning
vem var så snabbfingrad


bumerangen är en fågel
aerodynamik
du kastar den i vinden
denna fågel
denna vinge vilken är förlängningen av din arm
den flyger friseende
den återvänder till dig med
grönskande kvist
den återvänder till dig
i kärlek
ej för att klippa dina steg


solsten vackra
given
hälld ur
solens händer
i
solfågels vingar
bärs
soldroppar
med namn
med
liv
fingrar
släpper pergamentsblad fria


läs mig
med dina fingrar
med din hud




luften skälver
står i sandvida
röd sand
himlar bär kobolt


tag detta strå
stick det i sanden
drick dig
till
otörst
av urkälla


solsten
viker ut vingar om
våra drömsångs längtan


bär den till dig
bär den till mig


scarabe´
jag hör dig


det har öppnats en spricka i jorden
och jag stiger gärna in i denna spricka
för att se
se dina vingar lyfta solen


i det steget ser jag dig
ser jag dig lyfta locket från solasken
vandrar drömstigen i min bädd


väntar dig vid stranden av är
där
tänder vi
berättarelds ljus


scarabe´
jag hör dig




du hör mitt hjärtas sång


den vilken lyfte mig från
trodde mig vara en
sten
visste ej
vår
närskap
håller handen knuten hårt om
du hör mig
och jag följer dina steg
flyg med dina vackra sånger ur ditt bröst
till den du ser
den vilken lyfte mig från vår boning vet icke att det vilket är
ej kan skiljas av mänsklig hand
flyg med dina vackra sånger ur ditt bröst


det har öppnats en spricka i jorden
och jag stiger gärna in i denna spricka
för att se
se dina vingar lyfta solen


i det steget ser jag dig
ser jag dig lyfta locket från solasken
vandrar drömstigen i min bädd


väntar dig vid stranden av är
där
tänder vi
berättarelds ljus




läs mig
med dina fingrar
med din hud
*
till ditt hem
ditt hem
finns många vägar
finns
månvägar


till ditt hem existerar många vägar


existens
existensiella vägar


essens
essensen av
är utvunnen olja
eterisk olja av växter
soldroppar
bloddroppar


stjärnflöden


alla vägar
alla rötter
alla vatten
är förenade


modern står vid spisen
kokar
välling


vad skedde innan dess
såning
skörd
kvarn
ja det finns förlopp skeenden innan dess innan detta


säden males kokas till välling
säden mognar i
solens i månens i jordens ljus och värme i stjärnors glöd
sol och månhänder
höljer hennes bröst
jordesådden
stjärnglöd andas


han sådde kornen
de höljde marken
sädesfält
med sina ögonvingar
det spirar ett frö i jordens grund av hjärtsådd given
i solhänder stiga havres klingande bjällror
månskära stiger in i hans hand
skördar silverne klanger
i järngryta
över eld
i stenring
i kittelkroks kedja
hälles mjölk
lägges havremjöl
modern kokar välling till barnet
lenande
sol
mån
mån
måne
stjärnor
allvishets visdom


välling
lervälling
doftregn faller
gåvoregn faller
faller regn
ja regn faller samt stiger
regndroppar strömmar samman förtätas
regnpelare
regnfolk
dansar medsols
väcker regnbågsvingar
rör vid
smeker
marker
modern kokar välling
hennes bröst är eld
är kärleks eld
fråga dig vad lervälling är
så strålar sol
så andas vindar
marker torkar
spricker
marker är blixtprydda
modern vet
ber regn in
regn
lervälling med allhudens smaker
dofter
liv
i jordens inre spirar ett frö
grodd
stiger hjärtbladstigar


lervälling
lera
snurra skiva
snurra
händer omfamnar lera glänsande
kruka växer ur jord
ur handberöring
kruka står på bordets vita duk
ögonblommor
fyller deras blick
i krukor läggas rullade blad
bladskrifter
sand höljer om
då det dagas
då marker är redo
lyfter de krukor upp
ögonblommor fyller deras blick
kruksådd
allvishets visdom


välling är lenande för magens oro


mjölk
solmjölk
maskrosmjölk


honung
soldroppar


ser du bålen
vilket bål
nej inte elden
bålen
människobröstet
ser du triangeln
mormor varför, är det inte konstigt att pojkar att flickor har bröst
jag funderar eller mer tömmer mig
bröstgård
bröstgård
navel
det är en triangel
en triangel inom vilken det viktigaste finns
hjärtat
hjärtögat


ser du triangeln
visdomsögat


sörj icke de stänglar vilka rycks ”för tidigt” av stormar av svåda av våda, ty innan de hann ta steget i sin egen drömstig fördes de vidare, det händelseförloppet är en chock ett chocktillstånd vilket förvärras genom era förfasanden
gläds med dessa ty därigenom underlättar ni deras ”framfart”
välling är lenande för magens oro


mjölk
solmjölk
maskrosmjölk


honung
soldroppar
*
(i din dröm)


vackre
ser du


honom där vid sjösmycke


stiger
månskära in i hans hand


förvånad ser han
upplever han hur väl den passar


allt lägger sig
tillrättalugnt




denna symfoni har de länge förberett




de höljer marken
sädesfält


med
sina ögonvingar


vattnar
ökenopaler




det spirar ett frö i jordens grund av hjärtsådd given


till dem


vägen
är


öppnad




genomsiktliga regnbågsslöjor
sveper
andeljus


jag tycker om att skruda mina fönster


med


lagerblad
guldblad


därigenom
vet jag
att


guldet värmer mina ögon helande


jag tycker om att skruda mina fönster


med


prismadroppar


därigenom
vet jag


att




guldet värmer mina ögon helande




i det lever jag


med


dig vackre


våra ögons
helande
värme


regnbågsdansens
glittrande
uppfyllelse


hur vi inväntar
pulsrytmens
stjärnglöd




denna natt tänder jag tusende eldskålar


lyfter mina armar
in i


musiken
är
slöjor


svepande


följer rörelsen


rumsbindandet upphör


månstråle
är väg




vackre
för
dig


är jag tonande
slingor




genomsiktliga regnbågsslöjor
sveper
andeljus




väntar dig
i regnbågsdalen


jag vakar vid
tusende eldskålar




i din


dröm


ljuder


tingshas




doftar


myrrah


och salviablad
*


(sömnskrudad)


bäddat har jag marmorbladsskål
med vita rosenblad


tvagade
i regns droppar




sömmat har jag aftonskrud
i skiraste spetsväv


doftat
min hud


jag lägger min ensamhet i skålen




din kyss är soldroppe
vidrör mina läppar


tyst vackra
tyst


sakta
oroad att du är en icke
kisar jag
silar jag
mellan fransar


din kyss
är soldroppe
vidrör mina läppar




dina ögon är älskande




och jag är lycklig i att vakna i din famn


vattna mina spirande




blad


tillåt dem icke vissna


för jag är




trött


trött


och


jag fryser
*
safirregnen sveper turmalindalens ögon fria


(kameran)
det vackraste ansiktet
är
fotograferat i kärlek




sluter ögon
i
drömmen
i drömmen av de ord
de ord du aldrig kommer säga




det vackraste ansiktet är ansikte
fotograferat av helt andra linser än objektivets slutaröga




sluter ögon
i
drömmen
i drömmen av det
det du aldrig kommer säga






kärlekens fingrar
är den


kameran
*


(taraxacumdanser)




mina ögon fylls av taraxacums danser




sidenfjäril vackra
stiger ur
puppa




tråd av siden
skänker skimrande syner




pärlande morgon
pärlemorögas
lyster


lystrande




havs


hav






haven tillit till molnfolkens danser






snäckblåsare
andas


gongong


solskiva


vibera
mjuk






han badar i solögas vingar






jungfruhänder


höljer kyla
höljer värme






vingar
andas
bär


bär frön




sår frön av lin




blå
drömfält andas








berättarljuseldar
läger
lägrande


ansikten skimrande röda
flammande
hetta


skallror
ljuder


fötter
fotblad
är händer




smekande
trumma


trumma
jorderytms kärlek










vita moln seglar
fröskalshav
lindar
bomull


runt


runt


bäddens
dröm




vita lärften
vandrar vind


vindsegel


öppna hav
sjö
ådror








bävrar är vackra djur
i flodens ystra bygga de ej


i flodens
bäck
bygga de


bygga de damm
så vackra simma de






så vackra segla de
kanoter


paddel


andas




bäver simmar svansen är en paddel


ett palmblad


oval
ellips


handblad




bygger bo
boplats


värn




kom
älskade








mina ögon fylls av taraxacums danser




kiselstenars pärlband
visar


väg




väg till skogsduvas
fridskoja




blå fjäder
rör vid ingång


ännu


ej sedd








stare
sitter i träds krona


ser


marker bölja av




virvlar


vindlingar




stare landar mjukt
lägger huvudet på sned


kanske lutar staren
huvudet till axel


till sida
till bröst
vem vet


vem
vet




staren vet




lystrar
lyssnar


och


vips






staren syr med nål och tråd


träd
träden in


trädda nålar syr vackra sömmar


tråden vandrar genom
ögats
blick


sannhetsflödes




oval
ellips


handblad
paddel


öga




tråd vandrar genom ögats blick


genom porten
mellan
är och
är






tråden träds
glider


strömmande


med


kanot
skyttel
skräddare


strömmande
med


ytspännings
inreöppnandes




sannhetslovande








dina fingrar
är sensibla ljus


fragila ljus


sensitiva beröringsljusa


är konstfärdigt
medföljande






broderi




konstfärdiga sömmar


vägar








blå
fjäder


rör vid ingång


ännu


ej sedd




stare sitter i träds krona


broderar med
jordsidentråd
linnedukens bomullslätta molndroppar




allt enligt ljusmening




mina ögon fylls av taraxacums danser




kiselstenars pärlband
visar


väg




väg till skogsduvas
fridskoja




blå fjäder
rör vid ingång


ännu


ej sedd




safirregnen
sveper


turmalindalens ögon fria




pärlande morgon
pärlemorögas
lyster


lystrande




havs


hav


haven tillit till molnfolkens danser




snäckblåsare
andas


gongongen
solskiva
vibera
mjuk




han badar i solögas vingar






jungfruhänder


höljer kyla
höljer värme




allt
enligt
ljusmening




mina ögon fylls av taraxacums danser




safirregnen
sveper


turmalindalens ögon fria

Inga kommentarer: