söndag 1 maj 2011

den 1 maj 2011

vårens skötsel
för att få hennes hud blomstrande


genast kan var och en säga;
i skogsmarker i vilda ängder sker icke allt det vilket sker i kultivationsträdgårdar


jag säger; det sker där – dock ej av människohänder
i allt förtäljs vikten av beröringsljus
värnad omvårdnad


ja, allt det vilket sker i vårens andning
detta undankrattande av fjolårslöven
det gångna
det varsamma grävandet
borstande av jordmånen
och hennes hud blomstrar
det är så
du kan inte sätta dig ned och se trädgårdslandet samt tänka det du gör genom dina händer och du kan ej göra det du gör utan ditt hjärta, jovisst kan du men kommer trädgården att blomstra
ditt medvarande din medverkan behövs
gemensamtbelivande
skeende
*
andas
natten




stilla


kanske glödande
pyrande


smällande


ändå vet jag
det finns tystfickor


jag kryper gärna in i en sådan
*
förrättning
vad är en förrättning
för
rättning
är det rättstavelse
ja, det kan det vara med avseende till syssla, ceremoni
kanske finns behov av förrättning du sysslor strös virrande till förströelse
strö ströddes ut på golv vilka översvämmats till att suga upp fukten
kanske tårar översvämmat golvens tiljor


ja varför söker de vilka säger sig inneha det ena med det andra ständigt bekräftelse på eller till det de gör, eller det är mer ett ständigt berättande om allt det de gjort i rädsla av att omgivningen ej ser det de gjort, samtidigt med detta bekräftelsesökande startas ett rättfärdigandesystem, skulle vilja benämna detta varandes ett påvert rättfärdigande
ibland finner jag det så svårt inse varför alla dessa märkliga rebusar ständigt byggs upp och jag är inte bra på att lösa rebusar eller gåtor. människovandringarnas uttryckssätt har mer eller mindre blivit anagram och kanske är det av den anledning vindarna blåser så mycket.


*
(stridsyxan)


de grävde ned stridsyxan


stridsyxan steg upp ur markerna
renad
silverklinga


klingande rena solarter


solo
sopraners
tonande


silverklingan
är roder


månbåtar seglar hav


knoppande droppar


andas


blad
*
lugncirkel
livets cirkel
ljusets värmens cirkel
kärlekens insteg
in steg kärleken i deras bröst
kärlekens insteg
cirkel
vackra
jag instiger i denna lugncirkel
jag ser marker glöda
i denna natt
pyrande glödbäddar


jag skulle vilja vandra barfota genom med glödande kol


pyrande glödbäddar
luften vibrerar ännu i efterskalvens
fyrverkerier


de kunde icke skönja stjärnskotten spira


fyrverkerier
allt skräp samlades från det gångna
de stodo i ring runt högar
de antände
bålen
röken steg
gnistor dansade
flammors hetta svepte
deras strupar
öppnades
de sjöng
våren in


nu
är markerna öppna slagfält
kvidande ligger rörelser


slagfält öppna markerna är nu blottade
kroppar ligger ej
papper hopknölade, flaskor – skräp är strödda
förströdda
strödda tankar
tankebomber
strödda tankar
ja
jag ser dessa valborgsmässoeldar
val
borgs
mässo mässa
eldar


salamanderkyssande
undinersmekande


de äro
omfamnande varandra


i hennes jordöga


av dem stiga
ångor
dimma


så vikas bladen från ögon


och den glöd jag ser
glöder i mitt bröst


därför
därför stiger jag in i lugncirkel
detta för att andas stillhetens oändliga
i dessa märkliga oändligljud
i den mänskliga kakofonin


och kanske är det bäst så
att jag ej visar mig
så är allt så småningom lugnt


jag ber mitt öga
var min lugncirkel
i all denna confettiohållbarhet
*
(lägger du)
och jag står vid grinden
med blödande fötter


grindvakterska


öppnerska


där har jag nog egentligen alltid stått




sett passerarna
mala




med sänkt blick
lyfter
jag


handen


lägger du ett mynt i min hand




lägger du
ett enande rosenblad




vitt


till röd
*
(och mina händer)
händer har smekt hennes hud
fingrar kammat hennes böljande hår


fallna kvistar grenar
lagts i högar


hon strålar
skönhet


där bålen brann
flämtar slagfält
av burkar påsar
skräde


ser hennes hud blomstra av smekande händer
däri vet jag beröringsordens öppnandeverkan


faktum är att jag alltmer ger upp
ser pyreldars svaga
glödandning


söker stiga in i
lugncirkel


och jag har nigit så djupt
så djupt

djupt
inför




och denna gång om det någonsin sker
kanske jag redan passerat


likt en vind och mina händer skall alltid smeka dina
ty de vet utan att veta
utan min vetskap
vem du är


däri kan mina händer
alltid smeka dina
kan jag sluta ögonen
drömma
våra
vandringar


helt utan din vetskap


ja
denna gång
kanske jag passerar


likt
en vind


faktum är


det är ej min hjärtvilja att passera


faktum är
jag ger
upp


nu väntar jag endast
på den vilken
med fingers lätta beröring under hakan
lyfter min blick
samt möter mina ögon
till dess
rullar jag ihop mig till en boll
i tystficka
i lyssnande till jordens hjärtesånger


vid grinden har jag stått


sett den öppnas
sett den stängas


denna gång
kanske jag passerar


likt
en vind


och det är då du sträcker ut din hand
tar in vinden


och i det jag andas
ditt är


öppnar jag
min


mantel
*
(okulär)
är detta verkligen
verkligheten




okulär
ej hudvarm


var är då de öppnade ordens nära




uret


uret bar pärlbäraren i sin vingfamn


genom nattens
snöhöljda




lade den i


grundsten mullrar
bergsfolk visa smider hamrar




klockaren
svingas




det är den stora dalklockan
vilken vibrerar
släcker mina öron


vita fåglar flyga




vet ej längre
vad


jag
är


till


i alla de stunderna
vandrade jag livklädd till nätspinnerskorna
de fuktade mina spruckna läppar
mina förtvinade strupsegel av
icke talande
jag sjöng mig genom nätterna
de såg det jag visste
jag bad trådar till
på vaxflarn med eldpinne glödande
skrevs ord
jag trädde
trådar i ordmedaljongers hängen
lade dem i korg de gav av blomdofts rena källkraft
vandrade i tolv riktningar
för att skönja
vem av dem
kunde läsa orden




vet ej längre
vad


jag
är


till




är detta verkligen
verkligheten




okulär
ej hudvarm


var är då de öppnade ordens nära

Inga kommentarer: