måndag 16 maj 2011

den 16 maj 2011

i denna natt ser jag gryta
grytan hänga i kedjor
eller stå på treben
över
i eld


bubbla bubblande vitt
sockerlag


träslev vackersnidad hålles av hand
marmorskiva väntar


koka
kokande
bubblande
sockerlag
tjocknar
tjocknandeström


knåda
knådande händer


den ena delen är vit
den andra röd


rulla
rullande


tvinna samman


polkagrisstänger
stavar karameller bjudes


karameller hälles i strut


godisregn ur himmelshänder
*
(månaurora)
ringar silvrande


anande
purpur
skiraste
vitt


spridas vida i himlahavs skålblad




kvinnan stod med ett barn i hand
de såg in i skönhetens ansikte
moder du andas vacker
dina ögon
omhuldar
oss


vidmantel susade
kvinnan slöt ögonen
andades in
doften


doften av hans
ansiktsljus


du
är


mig nära
gryningssång




kvinnan vandrade i natten med barnet
nattdroppars pärlljus
fuktade deras fötter rosende
deras ögon klara
deras kinder friska
barnet hade så ofta frågat
när är hon rund
hel


barnets ansikte skimrar
nu bäddar kvinnan
barnet in i
sömnblads
bädd


ur handskäppa strör hon
regnbågsdrömmar




hon vakar i nattsländas vingar
månvindar sköljer hennes ansikte




i ärlas pärlljus
niger hon djupt för jorden
tvagar händer i morgonstjärnans tystljus


vandrar
steglös
och


i den äppelblommande lundens syrener
tillåter hon dem avkläda sig allt
lägger sig platt ned till markhud


lyssnar
lyssnar
in


sörjandestämmor
suckandestämmor
stridsstämmor
ljuder
strömmar
till


hon sträcker ut armar händer


sjönk djupt in
djupt
in


följde tunneln
huggna trappsteg av visa ej smärtfyllda
leende följde hon droppklanger
fingrarna strömmade med jorddoftens fyllda
fjärran allt närmre
skymtade vitt ljus
vänd dig icke om
se dig med
vakna
ögon
hon stiger in i evig
följer bäcken
ådrorna
till
sjön


han väntar henne
de har alltid sett varandra skymta


en ilning skälver hennes hjärta
för första gången räds jag ej
jag tar min flykt i mina händer
viskar i ömhet till mig
stanna
ty min sårbarhet
är öppnad för dig


du är
är du


de har alltid sett varandra skymta
han väntar henne
i det staven vandrat tolv steg
i det pendeln vandrat
tolv inslag


i månaurora tvagar de hennes hud
med maskrosmjölk
med soldroppar
hennes fingrar
doftar
rosenvindar
de borstar hennes hår med
silverkammad stjärnvåg
flätar in trenne
fjädrar
de skrudar henne
i klädnad given av
havsfolken
lägger
henne i
bladbädds
ask






allt tätare slöts mörkret runt mig
konturer suddades ut alltmer
visste ej längre vad eller vilket
var vad


den ständigt återvändande bilden av sjön i
mjölkvit dimma stiger fram
o tavla
ur den mytomspunna sjön
du drömmarnas sjö
i dig
ber jag om nåd


lyft mig ur tyngden
in i tyngden
av ärs
skönhetsverkan


i klar insikt ser jag huru allt måste
svepas in i denna dimma


in i denna dimma
vilket är
mörkret


till viss del är detta att begravas levande


begravas levande
läggas i kista
kista - kärlek i skapande tillit andas
sänkas ned i
jordhåla
samt höra jord skottas över


höra den mässande stämman
vem var vem är du
uppleva gråterskorna
varför glädes
ni icke
varför hör jag ej festsångerna
cymbalerna
trummorna
varför andas ej eldarna
så bad jag er
gläd er
livsvandrare


i förstone stegras paniken
speciellt då jag dras med av den
av kvedoklagan
av vefasan
vem var vem är du


jag
är


i förstone stegras paniken
speciellt då jag dras med av den eller
in i dess malström vilket leder till
att jag söker sparka och riva mig ut


vem var vem är du
jag
är


mina fingrar
blöder


andas
andas stilla
i kärleksregnen har jag
planterat
dig


mina fingrar helas
luften skimrar röda safirer i rubinskålar
värme genomströmmar mig


kan jag förmå mig till stilla i denna känsla
i denna dunkla natt


kan jag verkligen se
jordhålans verklighet
kan jag se varför jag ligger här


jordhåla
du avskurna rumsidentitet
tidsrum


jordhåla
du infallna lunga
infallna lugn


den infallna lungan det infallna lugnet
det är en avskärmad tillvaro


fjärran allt närmre
skymtade vitt ljus
vänd dig icke om
se dig med
vakna
ögon
hon stiger in i evig
följer bäcken
ådrorna
till
sjön


ligger jag stilla i detta inser jag att
detta är planteringskupan
andas
andas stilla
i kärleksregnen har jag
planterat
dig


sakta skingras panikplanetarierna
planplanerarna
planplanterarna
panikplantagerna
mina fingrar
helas


i detta kan jag skönja rötterna
jag andas ut mig
vattnar marker med mig


hon den uråldriga säger mig
du steg in i lugnet
du vet


människan
allt liv
består av vatten


vatten smutsat renas av hennes händer
och hon gör detta i kärlek


sand är
reningslager


i den äppelblommande lundens syrener
tillåter hon dem avkläda sig allt
lägger sig platt ned till markhud


lyssnar
lyssnar
in


sörjandestämmor
suckandestämmor
stridsstämmor
ljuder
strömmar
till


hon sträcker ut armar händer


sjönk djupt in
djupt
in


allt är tyst runt mig


viker undan täcke
ur sandbädd stiger jag
stämmor har
tystnat


jag rese mig sakta upp
lutar mig till berget
berget
andas in mig
stiger ut


du väntar
mig


himmelsörn seglar
lägger solguldsblad i trädkronors utslagna hår


vad bär du i dina vingar


jag bär de uppklarnade regnen
jag bär de osedda jordhimlarnas sånger




nattomspunnen
slår ut hennes gryningshår i solens händer


tvinnar
tvinnar


honungsljus
strömmar


och i den högra pannlobens tinningssol
är månfrö sått


och jag håller ljusboll i mina händer


himmelsörn frågar mig
vad skall du göra
med din
gåva




jag lyfter ljusboll friskimrande




kolibri kysser
fingerregn




ännu andas dimma över sjööga
sträcker mina fingrar
rör vid ditt vackra
ansikte


stiger in i sömnbädd
viker drömblad runt mig


lyssnar till
barnets
sömnandning


det sista jag ser är hennes vackra stjärnfölje
och vi dansar i månsilverdalen

Inga kommentarer: