onsdag 11 maj 2011

den 11 maj 2011

lagunen
fyller dina ögon


azurblå hav


azurblå drömmar
turkosdroppar


sanden
kiselstensvit


palmers
solfjädersblad
stjärna
stjärna
solfjädersandning
mildlugn


palmen bär blomma
blommor
tulpaner
ansikten blickar in i
sand


släpper blad
vingar fria


klase av
bananer
synes


mognar i havens andning
i regnskogarnas täta sånger


bananer


banan i din hand


sakta viker du ut bananens skal
ordet
är


ofta skriver vi skalandet av lökar
då vi ser människans yttre sfär
det pålagda
det gäller för orden vilka bär skal


varför icke se bananen
samt öppna vidden av hela bananens livsvandring


jordfästa steg
jordfästa ord
fästade vid varandra
fästa vid varandra


fästefolk
vandra i nattens stilla bildväv
är denna bildväv stilla


röda mattan rullas ut
hoprullad i stående en pelare; lagervis
hoprullad en kropp
rullar du ut mattan är mattan en planyta vilken bär stegen
en röd stig


rullar du ut din kropp är kroppen en planyta


ja den innehar en plan
en gudomlig plan




en bördig åker
vari du med gyllene spade gräver sågropar




så uttalar du ett ord viskande
i tyst eller uttalat
i din hand


lägger det i såbädden


däri ligger nu detta ordfrö
detta drömfrö


drömmar
parallella drömmar


når varandra
stiger ur bädden vid en viss signal
vid hjärtsensors utslag
eller inslag
andning


bönen är ett frö, ett ordfrö
vi vet edra önskningar
vi vet innebörden av det ni ber om
det är vår vilja att ni skall uttala orden inför er själva


att ni jordfäster edra önskningar i fungerande verklighet


bejakar du
dina
steg


ja


jag vandrar i denna världen
barfotad för att uppleva
för att vandra
mjukstegad


bejakar du
dina
steg




ja


jag är i denna världen
är jag




numer uttalar jag
distinkt


för att övertyga mig om detta;
detta är min vilja


varför söker jag övertyga mig


jag gör detta i medvetenhet
av livets uppstigning
vad säger dig träden i denna maj månad


träden säger mig;
var rak i din gärning


så skall dina rötter blomma
så skall din krona blomma




meningsljus
tonar
in


tonar du in
ditt
liv




mitt hjärta säger till mig
du måste hjälpa oss


du måste vilja detta
och denna vilja växer i en skål


en skål av renaste kristall in i


dina ögons fingrar


mitt i stjärnhavet stod jag


pärlbeströdd scarabe´
stiger ur
undervegetation


du är fri nu
*
(forsens blod sjuder i mina ådror)


jag hör forsens blod
sjuda i mina ådror




upplever
kanotens


dina fingrars färd
utröna mitt inre




jag hör forsens blod
sjuda i mina ådror


skölja alla illavarslande grund


upplever alla ickestenar
sakta vittra sönder


jag hör forsens blod
sjuda i mitt inre
guldstoff fyller min andning






slagfalken slår med
sinavingar


sätter mig
under ett
en
grässtrimma


jag önskar se dig


lyfter slagfalks vingar med
ögons kärlek




låt mig
tillåt mig varsamt ta bort
röra vid taggen


omvandla taggen till
smaragdblad


se min krona
upplev min krona omsluta dig


sol stiger upp




regnbågsfjädrar
rör vid mitt inre




vandrare av de upplysta folken


dina vingar
är




regnbågsfjädrar i mina ögon


är läppar mjuka




rörandes vid varje min hud


dina ögon
viskar mig
de
orden




vem


vem har lagt ickemolnridåer mellan
mellan våra händer


varför låter du det ske
vad har gjort dig detta


sol sköljer slagfalk
stjärnjungfrur
strör klarljus


pilgrimsfalk
tonar






jag hör forsens blod
sjuda i mina ådror




jag springer ut från klippan
in i sjöfågels
vingar


vandrare av de upplysta folken


dina vingar
är




regnbågsfjädrar i mina ögon




du
möter mig
*
(parallella drömmar)


vad säger dig träden i denna maj månad


träden säger mig;
var rak i din gärning


så skall dina rötter blomma
så skall din krona blomma




meningsljus
tonar
in


jag är en vibrerande droppe
i stjärnträds
finger
blad




låt icke detta övermanna dig
darra icke


in tonar
tillitsljus






töm dig
på allt


alla tankar
allt


töm dina ögon
din hud


töm dig
och stanna i




däri befinner du dig i
det vilket är




kärleksfull uppmärksamhet




du gör dig inte bilder av det du ser
eller möter


allt strömmar in
du befinner dig i
gryningsljuset




du är en levande kärlekslåga




jag är en vibrerande droppe
i stjärnträds
finger
blad




vandra i nattens stilla bildväv
är denna bildväv stilla
så fylld
av


en röd stig
gryningseld
skymningsflamma


kärlekslåga




var noga med hur du planterar orden


hur
planterar
vi orden


orden fyllda med längtan
med önskningar


varje ord är ett frö


hur planterar du dem i din jord








med gyllene spade gräver du sågropar




uttalar ett ord
ett ord
ett ord
meningen är hel


uttalar du
viskande
i tyst eller uttalat
i din hand


lägger det
med ömhet
i såbädd


i bädden
ligger
ordfrö
drömfrö


drömmar
parallella drömmar


luften vibrerar av
hjärtsensors andning


parallella drömmar
når varandra
stiger ur
bädden




uttala orden inför er själva
jordfäst edra önskningar i fungerande verklighet




bejakar du
dina
steg


ja


jag vandrar i denna världen
barfotad för att uppleva
för att vandra
mjukstegad


bejakar du
dina
steg




ja


jag är i denna världen
är jag




numer uttalar jag
distinkt


för att övertyga mig om detta;
detta är min vilja


varför söker jag övertyga mig


livslåga
flämtar
så ofta


jag gör detta i medvetenhet
av livets uppstigning




uppstigning
vad säger dig träden i denna maj månad


träden säger mig;
var rak i din gärning


så skall dina rötter blomma
så skall din krona blomma




meningsljus
tonar
in


tonar du in
ditt
liv




mitt hjärta säger till mig
du måste hjälpa oss


du måste vilja detta
och denna vilja växer i en skål


en skål av renaste kristall in i


dina ögons fingrar


mitt i stjärnhavet stod jag


pärlbeströdd scarabe´
stiger ur
undervegetation


du är fri nu

Inga kommentarer: