söndag 10 februari 2013

den 10 februari 2013



ur rötterna växer grund


kan du höra
stenmangeln
kan du se stenarnas
mönster
kan du se kugghjulen
uppleva doften av rentvättade lakan

kan du
du kan

se valsverket

se kokandemassa
glödande med gnistfjärilar
ivriga
dansa i hettan

detta är inte en vulkan

du är i ett valsverk

du dansar ej vals med vida siden kjolar frasande
under kristallkronornas
stjärnekupolens diadem

du följer
dock ej en kavaljer

du drar inte en vals
ett lögnverk

du är i ett valverk

du ser glödande stänger
valsas
planas ut
bli
blad
tunna blad

tankar exploderar
ser du glashusets sköra panoramafönster
något kastades
kanske en oförlöst sten
något kastades
siktades in på exakt rätt punkt

glassplitter viner i luften
det är vackert att skåda
i det ljusinsläppen rör vid splittret

du hakar upp dig i undran varför värme ej är med
ljus samt värme är kärlek

vi talar ej fysiska termer här
samt samtidigt gör vi detta
ty detta ljus är det du möter i dagen

detta ljus samt värme är obeskrivbar skönhet
doft
kärlek

tanken tänker
låt den tanken sjunka in i hjärttemplet
så skall du se det ljus den värme vilken är
doft
kärlek

låt dessa omfamna din tanke
fortsätt utan att haka upp dig
det blir haltandeskrift

i varje skrivande är upplevandestoffet det vilket talar till
det stoffet är beroende av behov
ej av påpekanden
eller harklingar

glassplitter viner i luften
detta är icke snö
detta är glassplitter
vilket genomvandrat öknarnas hela tillblivelser

haven sjönk
haven steg

bördiga marker
lummiga träd
fredsfolk
fridsfolk

något greppade bilden
vred om hårt
utarmade bördsjordarna
myllan lyfte
flög vidare
blottad ligger hennes hud
synlig är
sand
sandlager brukas till renande
i inre gråter hon
kristalltårar

ur hennes djupa kärlek stiger eldfolken
sanden brinner

glasmakaren blåser
blåser

sanden glöder
dras
samman

detta är icke vånda
glashuset står redo
är detta ett fjärilshus
ett vingfolkshus
det är ljusfolkens rörelser
förenade med hennes hjärta

skimra
skimra

du vackra levandegjorda
liv

något kastas
tankarna exploderar
glassplitter flyger

kan du höra detta ljud

han lägger järnröret
i ässjan
smälter
smälter

valsar runt

snurrar
snurrar

bakar ut massan

järnmassan

tunna blad
av eldjärn

järnrosor
lägges

växer
i hennes bröstträdgård

av det renade blodets
klarhet

där vid månsilverbäcken
månsilverbäcken vilken är kommen ur månsilverfloden
där sitter en strimma
strimma
av
hopp

kanske ett av namnen är

ser ut att vara ett blad

silvertrasten ser närmre
det är en kvinna en moder vilken vaggar

vad är det du vaggar så mjukt i fingerkorgen din sporde silvertrasten

kvinnan en moder ser ut att vara ett silverblad, det är manteln hon bär
av månsilvermor lagd över kvinnan en moders bara axeltyngd

vackra silvertrast
stenbarnet vaggar jag i nätterna av tillblivan

stenbarnet
sporde silvertrasten

kom närmre skall du skönja i fingerkorgen stenbarnet jag vaggar

silvertrasten begrundade inviten båd länge och väl
om än med en viss misstro
hur vet jag att du inte fångar mig
det finns så många lurerier

det vet du ej
lyssna till ditt hjärta

det har jag gjort förr
de där fångarna
kan konster av säregen art

hade jag velar fånga dig hade jag redan gjort det

så brukar de säga
de vill att jag skall vara välmående då smakar jag bäst
jag har hört dem tala jag

allt detta vet jag sade kvinnan en moder

silvertrast
jag är en kvinna en moder
kom närmre
jag skall dig inte fånga
mina händer
fingrar är en vagga
varsamtvarligt med vänstra handens fingerljusvärme
lyfte hon fliken av fjärilsljus
ser du jag lyfter fliken utan att släppa
ser du ljuskulan värmekulan
ser du stenbarnet

silverstaren såg
en
sten
intet mer
intet mindre
såg länge och väl in i fingerkorgen
snodde sig runt ett varv
lade huvudet på sned hit och dit
ditt och hit
visste inte vad att säga eller ej

kvinnan en moder fortsatte lugnt vagga
fingerkorgen i mjuka rörelser

ja
silvertrastvän
din undran tonar in i mitt hjärta
visst är det en sten
storstenar var också en gång barn
stenbarn
detta är
det barn jag vaggar till blivan

silvertrasten såg åter in i vaggan
fingerkorgsvaggan

kvinnan en moder nynnar

stjärngunga
av silvertrådar

gunga
gunga
vindens toner

rör vid fingrarnas
nattliga
ädelstensöar

silvertrasten såg åter in i vaggan
fingerkorgsvaggan

såg in i kvinnan en moders ansikte; du är inte en sten
så sporde silvertrasten

kanske ej
ske
kan att både du och jag
jag och du är en sten

stenar kan ej flyga så visste silvertrasten
de faller med en duns
ja, eller tysta då de är små
mycket små ett sandkorn
så fortsatte silvertrasten
med ruggade fjädrar

är det så
sade kvinnan en moder
varför vaggar jag denna sten
detta stenbarn

ja det kan jag undra
det undrar jag
vi vaggar ej våra barn
vi vaggar inte våra ägg

visst är era ägg tämligen i denna form sade kvinnan en moder
och nej ni vaggar ej edra barn edra ägg i reden i bon
det gör vinden
det gör träden


stilla dig skall du se
sade kvinnan en moder
du har nog lyssnat för mycket på bokmalarna
där i stadsskåpets betongrus
hade du lyssnat djupare in i betongen

just i den stunden hördes
inte en knall
hördes det där ljudet vilket är att spricka upp eller brista
stenen viker ut sina blad

silvertrasten ser närmre

säg mig vad du ser frågar kvinnan en moder

först såg jag en sten
så blev stenen en regnbågsopal
så blev opalen en lotus

och nu
nu är stenbarnet en scarabe

så är det sade kvinnan en moder
hopp
samt sluter höljesvingar runt sig
visar barnet
silvertrasten stranden vid

för dem in i gryningens silverringar

Inga kommentarer: