fredag 1 februari 2013

den 1 februari 2013




lever med tid
med det tiden är
med den sele vilken tiden spänts in i

ser barnet vilket är i selen
hur barnet sträcker sig vidare
in i det barnet upplever
nämligen allt

selen hindrar barnet att huvudstupa falla
hindrar barnet från att rymma

hindrar
hindrar

hinden löper fri genom i ängens höga gräs

tiden
skapande skönhet har kommit att bli
en
bristvara

ändå viskar himlarna
tiden vår tid är
oändlig
*
hon huttrar insvept i skymningsmanteln
vävd ur gräsens ängder
sömmad ur
skrudad med snäckskal med fjädrar med pärlor
med allt det dessa bjuder
jag frågar dig
varför du huttrar i detta land

huttrar gör jag av dragrepen
runt vristernas mina
de band mig här
till att invänta regnen

kölden kände min värme
bad mig mjukt om lä
och jag sade välkommen in i min värme
stormar drog vattenspannen
hjulspåren sjönk in
naven var nötta
ekrarna lappade
spannen läckte
det märkliga är att någon ej höll i tömmarna
tyglarna var lösta
selen likaså
sadelgjordarna var icke heller tillknäppta
eller åtdragna
ändå
ändå hörde jag bjällror ljuda i vinden
kanske var dessa dropparna vilka föll ur

kölden frågar henne
till var skulle då spannen

de skulle till och for gjorde dessa till markerna däri isarna släppts fria
däri sådden bad om spinnartrådar
och spindelmor spann av vattnet de kom med

stormarna skakade av mantlarna regn och rusk
knäppte med fingrarna
med fingerlutor
varvid lägerelden högröd i ansiktet
flammade upp
steg ur sömnbädden
så sitter de i skogens upplysta
förtäljandes vattenspannens väg

kölden frågar
men vart tog spannen vägen

spannen var tre
vävdes till ett
sjösattes i sjön vilken leder till havet
i spannet vilket nu var en eka sitter en syrsa
årorna ljuder tysta vari vattenbladen höres viska
och blickar du ut över dimmans kant
kan du se syrsan ro ekan till vassen där vid udden av nålen
vidga bara ditt öga kanske tråden löper in
den vilken visar dig syrsans ro i det syrsan lyssnar till ekot vilket ror
stämmorna vilsna i dimman in till land
däri kom
spannet

kölden satt tystvilande sade så
du sade att vattnet skvimpade ut ur spannen
och nu säger du att just det vattnet blev en sjö
då blev ej markerna vattnade

visst blev merkerna vattnade
hela vägen lång
och droppar
dras
samman
till
och inte bara det
ty grävarfolken kom skyndsamt dit
grävde kanaler med slussar
och drog med repen pråmar fyllda med kol
kol vilken glödde i solen samt vid anhalten blevo vad
jo gnistrande diamantljus

jamen
varför huttrar du

jo med repen band de mig
trodde väl värmen var kommen
ser du min vän
åter gnistrar markerna vita
därför huttrar jag så sade hon
löste snäckorna fria in i havet
löste fjädrarna fria in i luften
löste pärlorna fria till
trädens knoppning
löste så repen till
allrötternas
vandring

Inga kommentarer: