torsdag 31 januari 2013

den 31 januari 2013



ett träd
står helt nära floden
trädet vajar ej
faller ej
trädet står stadigt

stammen är vid
barken är len är hård
är allt det bark är
i barken synes ristade tecken
från fordomnärvaro
trädet ler ofta
nu kan du kanske tänka att det smärtar trädet
dessa inristade med kniv tecken
det smärtar ej trädet
ty trädet andas deras tindrande kärleksögon
hur de ur hettan steg in i fridsförvissningen
viskade
det är vi

trädet har sträckt sina rötter vida bakåt
balans är vackert susar trädet näri jag doppar tårna fingrarna
de skira rottrådarna kan vi välan säga i detta

droppen däri floden
fattar om ett kanske det är ett hårstrå
det är detta ej susar trädet vilket doppat sina rötter i floden
däröver banken
är det rötter
det är detta ej susar trädet i det trädet lyfte handen
med droppen vilken nu satt tryggt i handkupa

droppen hälsar mjukt trädet
trädet hälsar mjukt droppen

sade jag det är det ej
det kan det ju vara
näri du upplever det
just nu är det en hand
säg mig
vari bestod din brådska
du virvlade så jag
i vetskap av mitt sävliga
fyllde ådrorna med oro
det såg ut att gå illa i den fart du anlände
så ruskade jag mina ögon
mindes förtröstan vilken nynnade
oron i kav
så nyper du mig ur oron min sann
i det du grep an om mitt finger
vadi består din fart

droppen hade nu pustat ut samt yrseln var stannad

nog blev jag yr av allt detta virvlande
och vadur kom farten
droppen steg in i tystnaden
skimrade djupt
trädet följde med intresse ljusspelet eller var det ett skuggspel
både och samt ett

viskar hon vilken bär eldvärmen
till knopparnas bris
kan jag sitta här i ditt vackra långa hår
för se
jag anar att droppens saga är vackervis

det behöver du ej fråga om du får
välkomnad är du
så väntar trädet
så väntar hon vilken bär eldvärme
till knopparnas bris

droppen öppnar sin stämma
i havet följde strömmarna
stilla följde jag cirkelns lugna andning
vi var samt är i himlars blick
vi var samt är i grundernas blick
vi snuddar vid molnen
vi snuddar vid, vid.
hur skall jag kunna beskriva detta
det kan endast sägas med havsmoln

där i det vi kan kalla ovan ytan
så klarvackert är ljuset
ja nästintill bländande
lockar nästan in i blundande
skymtar glimtar möten

nåväl havet det goda för upp så mycket
in i ljuset visst är det så
mängder av skroll av kroll av moll
det förstås är oftast renathelat
i det havet
lägger detta i strandbladet

vi nådde botten, det vilket kallas botten
ett sandkorn snuddade vid mina ögon
förtalte mig stenarnas gråt

jag hade ej behövt lämna cirkel
och det gjorde jag egentligen ej
för att se det hela tydligt kan vi säga;
jag steg upp på stranden ur havet

såg ett röse
ja hu så stort så veklagandes
smärtan skar hudluften i strimmor
vad står på
vad står på

stenarna lystrade
ja; vad står på
vem står på oss
det smällde
knallen
sprängde trumhinnorna våra

så rasade jag samman
jag
berget
och här ligger jag nu
och vad
vad står på mig
mitt leverne
mitt liv

de planade ut markerna
lämnade mig här
se vilkas fyrkantstorn de byggt
skymmer allt i sin väg

visst har jag minnen av jordringar vackra
visst är det så
beklagar mig gör jag egentligen ej
önskar gör jag
även om jag i denna stund
ej ser längre än till näsetippen
att det de gjorde var mer

det finns rösen
däri vandrare lägger vackra stenar
förtäljandes
här vandrade jag

de kunde lagt oss
jag menar mig i ring
en eldring
en blomsterring
jag må väl
gråta

hur skall
stenarna kunna blomma
de spirar

det jag behöver är
en droppe ur månkällan
i denna kristall

hur skall det ske

droppen strålar med ens
det
ordnar jag

därav kom min fart
jag strider för stenarnas spirande

ah
säger trädet
lyfter en av alla vidsträckta
hämtar

den

droppen

vilken droppen lägger i medhavd kristall

hon vilken bär eldvärme
till knopparnas bris

breder ut vingarna
se jag bär dig
till röset vilket behöver droppen du bär

så flyger de
över riken av allt

droppen nynnar
jag strider för stenarnas spirande

snart var de hos röset
vilket gavs droppen i kristallen
drack därur

vad hände
frågar barnet

jo
sade trädet

stenarna kom att bli
en vacker blomsteräng
i vilken du kan springa barfota
samt andas in sommarens dofter

Inga kommentarer: