torsdag 10 januari 2013

den 10 januari 2013



i denna världen
vilken sträcker sig ej här
ej där
vilken omfamnar allt
lever oändligen många arter
artriken
indelas dessa i
sägs det

arter efter färg och språk
eller är det
gener vilka styr kosan
in i fällan

arter är vackra
egenarter är vackra
unika
unikum

ser ordet art samt ser konst

så den befriade själen skapar i skönhet

och vad är konst

nattvinden
svepes av ugglans vingar
mjukt landar hon vid mina vandringsstigar
markerna andas vita av köldsvärmarflugor
åter andandes ädelstensbvlad

kanske är det hennes ögon vilka rinner över
vid åsynen av allt detta vackra
kanske är det mina ögon vilka rinner över
vid åsynen av allt detta vackra

vi ser varandras tårar fukta
vissnade blad

förenas sjunka in

symfonier stiger upp ur
i harmoniska tonarter

hon avlägger fjäderskruden
jag ser tusenfaldigade vita fåglar lyfta
in i natträdens kronor
upplysta äro träden

hon tar milt min hand
hennes puls upplever jag
min puls upplever jag
kanske är det min kanske är det hennes
det är vår puls
jag följer pulsen
ser denna förenas i en skål av rubinblad
så vacker är denna hjärtsjö

hon rör vid ytans stilla visshet
en krusning vaknar lätt
en darrning
en skälvande sekund tonar in i ters

vattenbladen stiger upp ur droppb’ddar

vi sitter vid elden
väckt av hennes stämma

till dig
är min vilja att denna natt
tala arternas saga
familjernas släktenas
fråga mig ej varför detta är min vilja
kanske är det snön vilken faller
snön
snöfjärilar
kanske är det ditt medföljande hjärta
ditt behov av allts samhörighjet

med ens upplever jag snö falla
så milt
så mjuukt
tonande
in

friskheten
snödoften fyller mig
varje snöstjärna är
olik
är
unik
är ändå
art
är ändå
släkt genom sin olikhet samt hör till familjen snö

vi vandrar i detta mjuka snölandskap
beundrar
står stilla
andas i skönheten

vi kommer in i barrskogar
hon visar mig barren
visar mig bark
visar mig träd
upprepar
varje träd är
olik
är
unik
är ändå
art
är ändå
släkt genom sin olikhet samt hör till familjen träd
bladen hör till blad
barren till barr

vi vandrar i skogen
möter växter möter jordar
möter djur

snön smälter av hetta
vi befinner oss i ett stenlandskap
med sand
med korn
med stenar
med allt det vilket är kommet ur bergen
resta eller fallna

hon visar mig stenkornens olikheter
viskar
trots
olikheten är de lika

och visst är alla dessa arter
släkten
familjer
allt är dock en cirkel
en familj
låt oss benämna denna familj
skapelsen


bergen skakade
knallarna ljöd rullande

utför
uppför

imploderande
exploderande

stenflisor for virvlande
marken täcktes av

kristaller

bergen blödde
blöder
folken lade skyndsamt
bladförband

allt blev stilla


en mild stämma berättade kristallernas saga
hur bergen en gång var genomsiktliga
ja skulle du likna dem vid något vore det skimrande klart rent glas
eller kanske det renaste källvatten i stelnad rörelseform
kristaller är ej stelnade
till det yttre kan det så synas
nåväl
helandekraften strömmade i tonerna

kanske
alvmusik

hon talade länge och väl
kom så till den port vari de lades i mindre stycken
i människohänder till helande

så bars kristallerna
till helande

hon sade
lägg kristallerna nu åter i floden

hennes stämma for nu in i tystnaden

i natten föll stjärnor
se djupt in i varje

se djupt i varje ögonskål
och du ser gudomen i allt

lägg stenarna åter till marken
stenarna med vilka de byggde kyrkorna
plocka stenarna ned
en efter en
återför dessa till därifrån dessa kom
marken leder dig
ty nu
ser ni varandra
och varje möte är
ett
sakrament

Inga kommentarer: