torsdag 24 januari 2013

den 24 januari 2013




sedan vindens moder bäddat om vindarna
tog hon min hand
hon förde mig in i nattens silverklara källa
vi andades rosenmoln
lotusmoln

hon rörde vid stjärnornas toner
stämmor vackra ljudade in i vart drömmande öga
hon svepte mjukt ut med armen
med handen
sade;
ser du de tusenfaldigas ögon glittra

änglar svävar
dansar
strålande i dessa nätter

stämmorna är icke höga
icke gälla

mjukt andas de
stig in i din slända
vilken spinner
i ditt bröst

tråden vilken väver ditt liv samman

åter tog hon min hand
hon förde mig djupt in i skogen
markerna glittrade
stegen våra var tysta
snö omfamnar dem
snömockasiner ljusgivande
bär våra nakna
nalkandesfötter

vi kom till den stora ringen av ekar
hon neg djupt inför jordens källådror
så gjorde jag

en susning rörde vid ekarnas stammar
vilka lade av mantlar
tretton menhirer stenar stodo i ring
i mitten syntes en låga
så svag så stark så mild

hon förde mig in i ringen
natten var runt oss intet syntes annat än lågan

hon lade handen över mina ögon
fattade mjukt min hand utan att röra
ledde mig i cirkeln runt
jag visste
utan att se
cirkeln var den utspridda lågan
lågan brände ej mina fötter
lågan talade ur stenarnas hjärtan
djupt ur jorden

i det cirkeln var fullbordad
lade hon handen över mina ögon
vi satte oss med ansikten vända in i lågan

lågan vilken åter var samlad i mitten

hon lade handen över mina läppar
talandeorden steg in i kokongens dröm

cirkeln hade jag vandrat
nu levde bilderna i mig
upplevde gjorde jag
hur ringarna böljade in och ut
ut och in
ord manades in;
jag är du
du är jag
i denna inåtgående utåtgående rörelse
böljande
ej upphörande
i en stund av en stund syuntes havsmaneter
syntes himmelsmaneters vida
böljande kjolar

slutligen låg ringarna stilla
skälvande
darrande kanske
inför detta syntes en droppe stiga
såg droppen
darra
skälva
innan den släppte kramptaget
droppen föll mjukt i mikn hand

jag tar emot dig
droppen glittrade för att sjunka in i min hud

bilder svepte mjuka in
av kommande
ur det ringarna bar in

hon rörde nu vid mitt hjärta

jag hörde sus av vingar
visste
stenarnas höljande rörelse
öppnade mina ögon
såg ekar
i mantlar höljda

nu i gnistrande skrud

markerna var tysta
inbäddade

hon tog min hand
förde mig till gryningsstranden
där vi lyssnade
till isens saga

ur kokongen syntes
purpurfjärilar måla
gryningsträdgården
i karmosinröda slöjor

hon lade handen över mitt hjärta
i mitt hjärta

nu
har du
dina dagskor
mjuka

Inga kommentarer: