måndag 7 januari 2013

den 28 december 2012



stjärnsjöar
lägges i

din hand


handen är
doftens

ursprung

ibland
ofta
kan jag beundra trädens rötter
uråldersträd
med vida stammar
robusta
stammar
sluter jag ögonen
kan jag se
allt det vilket är
träd

ser rötterna
samtidigt kan jag uppleva mina tår i solvarm sand
eller i vatten
den där speciella känslan
upplevelsen

bilderna vaggar mig
ser så
indianernas med flera folks solar
strålarna vilka är energiflöden

det är däri jag ser rötterna

rötternas
samt
vad

folkvandringar ser jag

hur en böna planterades
visst är det fascinerande att bönor
loknar – till utseendeformen – njurar

jag ser denna böna
samtidigt trädets rötter
samt
vad

jag ser dessa folkvandringar

samt bönstjälken
vilken växer himmelshög

förs så åter till drakar
förs till ormar
kundalinikrafter

ser hur utlämnad en orm egentligen är
ser ormens behov
samt människans behov

ser denna orm ligga hoprullad
i en spiral

ser alla dessa symboliska bilder av spiraler
livsspiraler

ormboet
med ormen
ormen rullar ut sig samt blir ett träd
trädet är en grodd
grodden är
bönstjälken


handen
är


doftens
ursprung



stjärnsjöar
lägges i din hand




dimman
sveper
in



mina ögon
i händer av

vila

ormvråken
talte med sparvhöken
tornfalken lyssnade
in i vinden

kompassrosens blad
spred dofter vida
in i de fyras händer

den femte vakade i silverfjäderns solkrona

järnklockans klang ljöd nio tonhöjder
tystnade i det tolfte
vari de lyfte sina händer
fingrarna vävde stjärnkupoler över den trettondes välvda panna

ormvråken
sparvhöken
steg in i tystnadens milda ögon
varur talas alla ord

säg oss
varur
var
ur

tornfalken släppte brädet
lagt av sten
pjäserna virvlade fria

tornfalken släppte brädet
lagt av sten
av skogsberg
svävade ett varv

hör bjällrorna
och de hör alla bjällror
i pilgrimsfalkens närmande

säg mig bröder
säg mig systrar
var
ur
kommer er undran
är denna undran stigen
ur flodens slam
är denna undran kommen ur bålets midvintereld
är den kommen ur
kompassrosens origo

sant är det att många ord talas i människoland
byggstenar i det yttre
hur kom det sig
att de glödde sina ögon in i kolblad
så länge
jag har sett diamanter
regna ur himlars hand

ormvråken viker ut vingar
ringlar in under
lagda stenrösen rosor
här hör jag
stegens egentligheter

kameleonten lapar
sol
följer tonhöjdernas
vandring
sparven sitter i
ädelgranens
stjärnhimmel
kvittrar ljustoner
in i grottan

den grottan är
i

i ditt inre

Inga kommentarer: