onsdag 16 januari 2013

den 16 januari 2013



stjärnöar

stjärnöar viskar hon
ser du stjärnöarna med
dina blotta ögon
blottade ögon
så frågar hon samt landar mjukt
på räcket till bron
förstubron
snö faller tätt
det enda jag kan säga är
hur skall jag kunna se stjärnöar genom
snömantlars
täta
väv

slut dina blottade ögon
säg till din tanke
mantlar täta är
endast luft samt snö
tag så
ett djupt andetag samt blås
öppna nu dina klara ögon

ser du
stjärnöarna

det jag ser är
snö
öar
tätnade
komprimerade av
mitt blåsande
snömoln av högre densitet

ja
visst
är det vackra öar
låt oss be dessa öar vara
trappor
trappsteg till oss

inte vet jag hur det sker
det sker

hon talar helt enkelt till snömolnen
så är
trappan lagd

vi vandrar uppför trappan
trappan vilken är lagd i avsatser
ansatser
andrum
vid varje sådan stannar hon våra steg med samma fråga

vi stiger vidare
vid den tredje avsatsens ansats kan jag äntligen förtälja henne
att jag börjar skymta skönja öarna

hon räcker mig nu kristallägeln
drick ur källan
låt oss vandra

jag minns ej längre hur länge eller hur många steg vi vandrar
hennes ansikte strålarskimrar alltmer
i det hon tydligt läser mina ögonord
snart minns du inte alls
snart har du tappat räkningen
det
skänker mig glädje
därigenom skall du se

sakta upplever jag mig så oändligen fri
visst har minnen skänkt mig
skatter av alla de slag

minnena kan du ej leva
säger hon
stilla
var varsam om dessa
kristyrkarameller
låt oss skruda det stora molnträdet med dem

gör vi det smälter kristyrkaramellerna

ja
in i
sötvattensfloden
det
är
en ytterligare sång

ser du
stjärnöarna

nu ser jag dem

vi stannar ej längre
hon rör vid trappan samt målar bergslandskap
där örnar sväva
där kondorer sväva

hon målar bergslandskap
vari sötvattensfloden följer vägar in i mjuka
hedlandskap
gräset är mjukt
frodigt
de vilka bär molnen mellan hornen betar
folken vandrar med vackra rörelser i det höga gräset

sötvattensfloden fortsätter
når in i kärrmarker

varför rynkar du på näsan
ansiktet ser ut att vara ett dragspel

det visste jag ej rodnade jag
medan tankar for ilandevilda runt i skallargången
hon läser mig
ty nu säger hon vidare
din tanke lurar dig
kärrmarker behöver ej vara dy moskiter iglar och annat
är kärrmarkerna detta så vet du att detta
just detta behöver finnas
de behoven finns
kärrgräs är vackert
däri skall du lägga dina ögon

ser du tuvorna
dessa ligger likt stenar i vattnet eller marken den mjuka

ser du
stjärnöarna i denna skönhet

ja
det gör jag

Inga kommentarer: