fredag 25 januari 2013

den 25 januari 2013



i skogarna bakom dalen vari körsbärsträden blommar
bakom är det ej kvittrar näktergalen vid
runt hennes skuldra
dalen vari körsbärsträden blommar är i skogens hand

kom
kom
låt oss följa vägen
kvittrar näktergalen
lägger av vingar
står så inför henne
i skepnad av geisha
hon sätter sig ned vid ett av träden vars namn är
alla samt inget
spelar några lätta ackord på gräsets strängar
samtidigt dansar hon till

kanske

kanske måste vi giva varandra namn
för att du skall vara du
för att jag skall vara jag

kvittrar näktergalen
vilken åter är i vingar

låt mig se
mitt namn kan vara nektar
säg mig
vilket är ditt namn

kanske mig sade hon

nektar flyger en lov
en cirkel runt mig
rör vid
vinden ur sefyrs andning

först tänkte migs tanke
att detta är maskrosfrön vilka svävar i luften
så minns mig att detta är ej maskrosängen
dun är det
fjädrar

nektar fladdrar lite lätt med vingar
dunen samt fjädrarna väves samman

här
tag dessa vingar
låt oss flyga en stund

nektar visar mig hur det hela går till
efter ett fåtal sprattlande försök går det

nektar ler
du ser
tålamod samt tillit är
vackra skeenden

så lyfter vi lätta in i vindarnas rörelse

träden är ett hav av höstsonater
bruna röda gula cinnober vita ja, alla dessa eldfärger

vi sänker oss in under kronorna
först väver vi slingor mellan trädens fingrar
det märkliga är att löven ej yr
befinner oss så i stamriken

björkar
björkar står
svarta samt vita
tigrar leoparder
björkstammar så vackra

mig tänker tanken
växer björkar här

vi landar en stund i rotriken
beundrandes i vila
gräs blommor och frön
nektar kvittrar
för oss vidare

plötsligt är vi på en äng
i en äng fylld med doftande ängsblomster

vidare
vidare
vips befinner vi oss i bambustavarnas riken
bambuträd vajar vaggar susar
däri landar färden

nektar sveper av oss vingarna invid bäcken
bäcken vilken omfamnar allt

vi dricker ur kupade händer
bjuder varandra
nektar tystnar
ser in i mig
säg mig vad du såg

skogarna
skogarna klättrar uppför
skogarna ligger i ringar
vattenringar
skogsringar
i mitten
i mitten blommar körsbärsträden

nektar släpper ut sitt långa ebenholtshår
bär kimono av siden

hon giver mig
en av sina egna

fötterna är bara
i händerna bär vi
fingercymbaler

vi spelar med vinden

Inga kommentarer: