tisdag 8 januari 2013

den 8 januari 2013



moln tornar upp sig
moln
kan

se hotfyllda ut

genom att de kan detta
är det ej att de är hotfyllda

*
vad sjunger de i regnvinden
dunen lösta ur hennes vinterhår
vad sjunga de i regnvinden
klangerna lösta ur
hennes vinterhand

vindspelens
silverrör
äro istappar ur klarnad andning

hon viskar
ser du
ser du min hand
handen den sluter jag om luften tonen färgen
sträcker ut handen
ser du
min hand
i denna stund en svävande himmelsmanets kjolar
svävande böljande

ser du
klangerna
virvla
mjuka
i nattvindens bjällra
så vänder jag handen sakta uppåt
hinner
du
med
handbladet
kartan
handen är nu en skål
droppar falla däri
eller jag kupar handen
sluter handen om luften tonen färgen
sträcker ut handen

ser du
vad
ser
du

ser du bilderna vackra du sett av lysmaskar av eldflugor
av festoff
av eldväsen

vita korn
se hur dessa virvlar upp ur handen

vad sjunga dessa i regnvinden
ur hennes vinterskrudsstigar

glöm henne ej
hon vilken viskade
hon vilken viskar
till barnet
i drömväverskans ständigvarande närvaro
dröm
barnet
mitt
ditt hjärta andas kristallorden

en av alla vindar pilar vilsen
med paniken i ryggen tätt efter flåsande
manande
piskar paniken fötternas trumvirvlar

vinden vilsen pilar
är en galärslav i det stora slavskeppets sväljande buk
trumman av takt
dånar in
årorna är stuckna genom hål
marhål
vinden håller andan en stund
i handen

hör orden virvla skred
jordskred
snöskred

massorna lägger sig stilla
stilla

trumman var dånet
panikens bön om handräckning

skeppet seglar är en val av evig härkomst
här
komst
här
kommen

slav är du ej
massorna ligger stilla
bäddad är du i tystnadens utredandefingrar

fingerskärpa
sherpas
leder färden
genom sidenvägens mjuka kryddoft
kanelstänger
sänder lugn ur grytans kokande källåder

i begynnelsen var liv
är liv
ser du ägget
ägget är en cirkel är en oval
skalet är mjukt
är först mjukt
förstlingsmjukt
vad har
ägget
med
orden att göra
orden de kastar runt om sig
likt klippta trådart

jo
ser du
ägget är handen
handen vilken slutes om det ägget är

glöm ej henne
hon vilken viskade
hon vilken viskar
till barnet i
drömväverskans ständigvarande närvaro
dröm barnet mitt
ditt hjärta andas kristallorden

vad sjunger de
de sjunger
harmoniska skalor
ur disharmoni

*

ur de vitas ögonoaser
växa vita stammar
rötterna breder ut
ådror
bäckar

fingrar grenar
kvistar sträckes

röda blommar trädens bladverk

jag vandrar
den blodröda stranden
sjöborrar
stoppnålar

hindrar framfarten

du kan vandra de glödande kolens väg
hel utan att skadas

vandra dina mjuka steg
vi sömmar
vägen

träden de röda susar

de röda stränderna
sveper
vågor

över strimlade
handytor

mina sönderrivna
ögon

ligger utspridda

öppnade pärlemorsflagor

med regnbågsnålar
sömmar jag

i

förtvivlan

Inga kommentarer: