måndag 25 februari 2013

den 24 februari 2013



hon följer trädlinjen
undrar
vem drog denna linje

är det ett bryn
ett bryne vilket vässar udden
udden vilken skriver ur kolets grafit

vem vässar
vem bryner
vem osar vindarnas färder
vem ritar kroki
vem tecknar hennes linjer
vem tecknar molnens färder

är detta ett bryne
ett bryn
är detta det lyftade ögonbrynet

mäle dig vid disken av den femte kotan
vari kotorgelns djupa brus kan höras i vårflodens vaknande
tonhav

mäle
mälan håller samman stängslets alla trådar
se hjorden löpa fritt i yra av vårljusvärman

gräset är uppstiget i arla morgon
arlan sjunger i lindens
surrande humlegård
aspen späd darrar i vindens lekandefläkt

hon följer trädlinjen
gränsen

hör träden gråta
vem ringade in oss
vem drog snara så hårt

detta hör hon
hon lyfter stämman in i trädväktarens stämma

hon anmäler ankomsten av det hon sett det hon hört
det hon så djupt upplevt

jag ser dig an
jag ser dig

jag genmäler dig

detta mäle är ej ett lyte
ett lyte är ej ett lyte
det är en hand vilken ber dig
vagga mig i ditt handknyte
jag ser dig
ser dig an

jag anmäler min ankomst
till ditt genmäle
din ankomsts anmälan
till mitt genmäle

så andas vi leende
anmälande
genmälande
i livsdans

*

hon med de haltande stegen
vilken täljde sig en vandringsstav
ur törnrosens stam
vilken lämnade karavanvägarnas prålighet

jo hon täljde sig en vandringsstav
ur törnrosens stam
så viskade den vilken såg henne ta emot silverbladet
reda ut törnrosensnårets trassel
ur ödegårdens lämnade murverk

och alla spelar vi roller i ett av de vackraste skådespel
skåda bortom det du ser
och du skall se genom spelen

silverbladet gavs henne
ur silvermoderns hand

och markerna är vackra näri dessa badar
i himlars blå

hon täljde staven
vek undan taggarna i varsamt lyssnande
vattnade stammen
med droppar hon bar med sig ur källan

och varje droppe är en roll
och varje roll är en ton

så är vi uppförande av en av de vackraste symfonier
vari vare sig du eller jag
jag eller du har behov av sufflöser

hon vispar äggen i skålen av lerjord
bränd i elden med vackra mönster
vispen är av björkgåva
lindad med starrgräs

hon vispar
häller i formen av kopparglöd

sufflén stiger

av en pust sjunker den

den bar ej varaktighet

så är vi uppförande av en av de vackraste symfonier
vari vare sig du eller jag
jag eller du har behov av sufflöser

ty vi är alla ett
vi är alla intet
i det vi ser bortom det vi ser

hon lämnade trenne taggar
kvarvarande
i stavens handfäste
viskade in i taggarna
påminn mig
minn mig
var gång jag vacklar

hon vandrade in i öknarnas vidsträckta
gassande steg

satte sig i sanden
räknade varje korn

Inga kommentarer: