lördag 9 februari 2013

den 9 februari 2013



snö faller
vita tranor
vita kolibris
snö faller svävande lugnt
för mången kan detta vara påfrestande
detta
lugn

snö faller
bäddar in

smälter

är hav är sjö är vatten

stiger

faller

regn
snö

sjunker in
stiger

vad finns egentligen att orda om

organsköljning
ett är min vilja skänka dig i denna stund
stig upp ur din drömbädd
lyft haken vilken håller din tanke inom ramen av den immade rutans glas
stig upp på fönsterbrädet
ut på fönsterblecket
andas in natten

flyg in i lugnvinden
vilken du i förstone kommer uppleva är stormrik

ja
snödunen är i denna vind
du är ett snödun

ur nattfjädrar
andas snökolibris

du svävar fridslugn
stillheten uppfyller dig

du är i den allomfattande tilliten
otadlig
kärlek
förbehållslös
oförbehållslöst

sant är det
ett krav finns
det kravet är övandet
av den så kallat fulländade rörelsen

detta är egentligen icke ett krav
ty detta är en helanderörelse
detta är ett helande

detta krav helar världstillvarons öga

du svävar
skulle du ej öva
vilket dessa snödun gjort samt du i oändlighetens källa innan ni släppte molnen
ja
i den stunden
i det oövade skulle ständig kollidering ske
detta är ej konsolidering
det är kollision

ett är min vilja säga dig
detta är organsköljning
detta är orgasmens fulländning
det orgasm är
den upplysta
en form av origami
en form av caligrafi
ett tillstånd i evig böneritual
däri bönen bär dig in i meditationen vilken är det upphöjda lugnet
vari gränserna upphör att finnas

däri är snödunens svävande skönhet
upphöjt lugn
är icke att instiga i stormarna

stormarnas rikedom är ett gott präglande
det är visshet i
av doftens
tillstånd

*
kvisten ide högra ögonvrån suckade djupt
vad månde
det bliva
vad
mån
de
det
bliva

sparvhöken med den röda vingen rörde vid suckens börd

vad månde bliva vad

kvisten blinkade;
kan vi förstå varandra
ja det kan vi
det vet jag ju
mumlade kvisten
tankarna låg utspridda
på marken
utspridda runt
ja överallt
det såg ut som
som om någon hällt ut kaffesump
det där sista för att slippa tugga sump


du är inte helt här
sparvhöken med den röda vingen rörde åter vid suckens börd

kvisten blinkade och
blinkade

frosten ansätter min syn

sparvhöken med den röda vingen rörde nu mjukt vid kvisten
varvid synen öppnades ur iskupeblad

jo
spåren har jag följt
de spår jag trodde
trodde nalkades kom hit kommandes
så yrde valparna vindvalparna. nej inte snedavinda vindsneda
vindvalparna vilka gläfser gnäller ylar med vinden
valparna vilka är ur vindens moders händer
de valparna dessa valparna yrde
så vreds spåren om
spåren vände ansiktena
vandrade bort
säg mig
det finns väl inte frånnalkandes och vad är egentligen gå bort och kom hit
jag blir bara yr av allt detta tankebryderi vilket blir ordbryderi

sparvhöken begrundade i stillhet denna undran
putsade svarsfjädern ur blå
blank

det är sant det du undrar
vad är egentligen
vad eller var
kanske är det är
månget spår har jag skådat
alla spåren leder hitom ändå bortom
men säg mig kvist
var är det träd du är
du ser ju ut att hänga i luften och tacksam är jag för det i mitt tröttsvep
säg mig
vad är du för en kvist

en kvist är jag
ej en pist ej en ilande tanke
ej en pilande tanke
ej en ilande
vind
nej ej av pil ej av ask ej av lind
jag är av träd
ej heller  avträde
nåväl
träd fram du min bärare min frände

vindens moder andades mjukt
står där ett vinterträd

med spår lagda runt rötterna
i mångfaldigad lotusringsskönhet

ja nu ser jag sade kvisten
ja det gör vi sade sparvhöken med den röda vingen

Inga kommentarer: