måndag 25 februari 2013

den 23 februari 2013



kom sätt dig här i min hand
låt oss vandra bergsfärderna
följa skiftningarna av städernas följen
satte mig i bergets hand
upplevde värmen inom
upplevde en färd jag gjorde en gång
inlindad i fällar
med bjällersång med fackelsken
släden for fram

minns dessa ord jag en gång nedtecknade ur mitt hjärta
du sträcker fram din hand jag stiger i
du höljer mig i fällar
snö dalar, snödaler klingar

 allt tätare
vad skall detta lända vart skall detta lända


 släden forsar fram bjällror klingar


snörosenmoln virvlar tunnlar gnistrande

 ögontunnel omsluter

släden for fram
under furor höga
vitgnistrande
andandes vinterkylans rosendoft
vari liljor
vittnar om templens rena linjer
de vilka är stigna in i grund
stigna ur grund

så kunde det ha varit
det är den drömbild jag vävde i denna stund

färden var denna
minns ryggen
vilken vändes emot mig
hur jag sökte värmen i ryggens bröst
värmen uteblev
minns hur jag försiktigt gled ur bädden
drog på mig kläderna
lindade in mig i sjalar
drog stövlarna på

begav mig ut
moder måne så vacker
skådande
in i skogarnas vita
kristallmantelkronor

mina steg knarrade
träden bar verkligen stjärnblad
så oändligen vackra
tårar grät jag ej
grät tyst inom
hur kommer detta sig
denna rygg

vandrade
vandrade
lyssnade till knarrstegen
så vackert

denna vandring var att vandra i stjärnvärldar

sakta i gryningen
återvände jag till ryggen
vilken ännu sov
vilken ej märkt av min bortovaro

du sträcker fram din hand jag stiger i
du höljer mig i fällar
snö dalar, snödaler klingar


allt tätare
vad skall detta lända vart skall detta lända


 släden forsar fram bjällror klingar

 snörosenmoln virvlar tunnlar gnistrande

 ögontunnel omsluter

släden for fram
under furor höga
vitgnistrande
andandes vinterkylans rosendoft
vari liljor
vittnar om templens rena linjer
de vilka är stigna in i grund
stigna ur grund


det var en vacker färd vari hennes ansiktes milda skönhet vakade med
vari hon sköljde silver
pudrade allas vår hud
klangerna hördes ur smedernas städer
de vilka ligger i pärlbandsrader
medföljande bergens vilje
vilje jag vore
vore jag vilje
viljan växer i skogens grund

kitteln
kittelgrytan
kittelgryta
berg

hon står vid grytan
rör med staven given ur vindens hand
elden glöder
målar granatdroppar i gryningsträdens kronor
cinnoberfåglar kammar nattens långa stjärnhår
berget vandrar till ön
vilken ännu bidar grönskan
ön med den svarta ökensanden

vari obsidianrosor vakar
skrider
följer ådrornas andning

sorgefågel i din svarta skrud
vad skriver din stämma
vadi
bäddar du
blänken

i mossan vilken andas färger
ur gul ur grön ur vit

vari andas din sorg
sorgefågel

jag hörde vingar brista
ark
skirtunna
såg hennes hjärta glöda
allt djupare
såg röda tårar stiga
strömma ned över hennes kinder

såg henne skruda sig i svart skrud
jag lyfte mina regnbågsfjädrar
in i svarta fjädrar av sanden vilken torkar bläcket
på arkets ytspann

hennes tårar lades stilla
bildade bäckar sjöar
isklot steg upp
ur vad
från var
glimrande i alla färger
kanske var dessa mina regnbågsfjädrar

vindarna jonglerade med isklot
luften svalkades
och bergen andades is
is ur vita
bländande skönhet
under blå himmelsfågels vingar

röken slingrades ur grytan

sanden
kanske baddade mossan den svarta sandens panna
nu glimmade sanden guld
solguldsklar

röken skingrades
hon lyfte blicken in i grytans grönblå
brunn

hon förtalte
bergets
hjärtats
sorgefågelns ord
alltmedan orden steg likt
mjuka
dunfrön
syntes markerna
var det röken vilken bredde ut händer
hon skakade milt på huvudet
det är de vilka dansar
värmer hennes hud

se skålarna i marken
bjudskålarnas helandebud
stig in i källan där under berget
tvaga dig tre gånger sju

hon lyfte på locket
nu syntes sjöar stigna ur hav
fågelsjöar
fågelpupiller
grönskande ur
svart ur vit ur grön
ur blågrön ur gul ur guld ur röda

och frukterna syntes växa
i denna ös
ögonbåge

*

i de djupa skogarnas skugga
vari
varur eldfjärilar flyga
ur obsidian
vari jadeskogarna skimrar fram

däri vandrar

skuggan
av

den jag aldrig var

väntar
dina
ögons ljus

tänd mina ögon
tänd mina ord

till dig
älskade

det var däri jag såg droppen skälva
frågade
droppen
varför

varför mitt hjärta skriver kärlekens lov
om den vilkens hand
flammade med min
i snärjskogarna
snårskogarna
skoven
släcktes
vårt möte
skrev vi
i våra hudar
vid insteget
viskade vi farväl

i vissheten av
kommandemöte

dessa flammor falnar ej

frågade
droppen
varför

varför mitt hjärta skriver kärlekens lov
skriver om min andra vinge
älskade
din vinge hör jag fläkta
din vinge rör vid mina marker
doften andas
in
höljer mina drömmars lärft
nyckeln bär du

ändå
ändå haltar min gång

mäktar icke lyfta mig
med
en vinge

frågade droppen
varför
varför jag skriver
om min andra vinge
den vilken skall komma

i de djupa skogarnas skugga
vari
varur eldfjärilar flyga
ur obsidian
vari jadeskogarna skimrar fram

däri vandrar

skuggan
av

den jag aldrig var

väntar
dina
ögons ljus

tänd mina ögon
tänd mina ord

till dig
älskade

nu skriver jag lavan vilken stiger ur mitt inre
strömmar nedför min panna hjässa
mina ögon
sakta sluter min mun
täpper igen
bränner huden
i stelnande svart sand
glaciärer
tundra
är jag

skall han se
mitt ansikte skymta
i svartisens vita svandun

droppen visar mig guldsandsängderna
källornas helandebad
visar mig
stenarna
mossans mjuka bäddkorgsmantlar


och markerna är så vackra
i det markerna badar
i blå skimrande himlar

däri vandrar

skuggan
av

den jag aldrig var

väntar
dina
ögons ljus

tänd mina ögon
tänd mina ord

till dig
älskade


det var däri
min fråga skänktes till droppen
det var däri jag såg droppen skälva

frågade
droppen
varför

droppen svarade stilla
jag är
du

Inga kommentarer: