måndag 25 februari 2013

den 21 februari 2013



kråkan med den vida kragen
sitter i ädelgranens
röda kottefjäll

vajar
vaggar vind

havsåder vaknad
rörd av solfjäderdun huttrar

kråkan talar
kraxar heter det visst i människofloden
av de vilka ej hör mina toners
tonsteg böljande
ja
de tolkar tonstegen ofta till att jag skulle hånskratta
märkligt
varför skulle jag det
mina tonsteg är väl mer att
rulla ut en matta
ja faktiskt en glädjematta

är det så mumlar granen ur lavskägg
lyfter vänligt ena ögonbrynet
du retas ej
då och då
i okynnesfärd

jo
jo det gör vi väl alla i stunder vi söker lyfta ögon ur kontaktens tungmod

kanske du sårar
kanske en blir ledsen av dina stickor
och nej
vi retas inte alla

kråkan lyssnar till vännen
vilken varligt lägger handen
över havsåder vilken huttrar
i vindens ännu köldkyla

kråkan säger
du vet att jag ej bär vilja till sår

min vilja är mer
sående av glädjekorn

kontakter kan glappa
sladdar kan vara avskalade
strömförandeströmöverföring är en knepig fråga
tämligen intressant att studera
hur den uppkom

egentligen

hur du dammluckorna bågna
portarna knaka
hör du dammluckorna öppnas
forsen virvla
dånande
skönhet

ja
blommor växer i vildmark
floder växer i vildmark

fria
växa
de vilda i skönhet

det vet jag
jag vet din stämmas tonsteg
alla har dock ej lärt sig lyssna på det sättet
oftast är det människoöron
vilka uppfattar dig så

det blåser kuling från haven in i skogen i denna dag
vari solen är silvervita vingar

skall vi spela kula
inte än
vi väntar till våren
än får vi kura här under mantelfliken din
kvittar sparvarna vilka funnit frostiga lingon

skogsväktaren höres vandra
stannar vid bäcken
bjuder gossen vid hans hand dricka ur kåsa
lyfter konten av ryggen
bjuder smör
bjuder stugbröd

kråkan följer med intresse
öppnar stämman

hör gossen säga;
hör du så glada de tonstegen är
kom så flyger vi matta in i sagans värld

skogsväktaren ler varmt
väcker elden
höjer stämman ur stövelskaften

och gossens ögon glittrar stjärnskogar
där under granens
ädelgranens armar
vilka nu är en doftande skogskoja
och kråkan med den vida kragen
sätter sig stillalyssnande invid
och havsåder fylls av värme
i den goda samvarons cirkel


*

skallror ljuder över ängder
vilka är skallrorna
är dessa försoning
är de lyftande av svarttårade segel
med ränder ej urtvättade

de trodde först det var en ballong vilken sjönk samman. de hörde dock ej det där pysandet vilket är brukligt i de stunderna. så syntes en märklig syn, floden vilken alltid hade strömmat den vägen drog sig samman eller var det ett enormt garnnystan och var det en molnkatt vilken lekte med nystanet. det var ej ett garnnystan det var floden vilken lindade sig drog sig samman till en stor bubbla. bubblan svävade ej, bubblan steg en bit och sjönk samman. detta skeende innebar att floden sjönk in en bit en aning. det var som att floden frös, huttrade samt kröp in i markfamnen djupare, närmre hennes hjärta.
vad var det du gjorde frågade en av markfolken
jo jag ville så gärna se ett stycke högre än det plan jag befinner mig i
så blev det så här
och det är ej underligt
ett steg fram
två bak
eller två steg fram ett bak
det kallas visst
helt vist för övande

gjorde du dig illa

egentligen ej
inte annat än kanske en aning förnekad eller heter det förnärmad
nej mer generad över min egen brådska
jag vet ju egentligen vad som sker

så var det
det
du förväntade dig

nej det var det ej och hur skulle det kunna vara det jag förväntade mig
det var den biten jag släppte
markernas skönhet kan ju ej vara det jag förväntar mig
markernas skönhet är ju det dessa är
det jag är
det vi är
förväntar jag mig det jag förväntar mig av medvaranden
blir det min förväntan jag ser ej det vi är

oj
hoppsan nu lindade du in oss i ett riktigt nystan

hur det nu var samt är så stack en av granarna hål på bubblan
inte av elakhet av vänlighet
den återkallade mig helt enkelt till det jag är

kanske hörde jag kvinnan sitta där vid stenen
där vid stenen hon brukar sitta samt kamma mitt långa hår
hennes saknad var det nog
vilken återkallade mig
vi brukar språkas vid
och nu var tonen hennes bekymrad

över vad

hon var bekymrad över hur ni alla skulle klara er
utan mina sånger
utan mina droppar
utan
utan
så var hon bekymrad över mig
hur skulle jag klara av detta svävande
hon påminde mig om fåglarna
och fåglarna påminde mig om vingar
och molnen påminde mig
om

svävande

med ens visste jag ju att molnen var i mig och jag i molnen

så är jag här åter
och det är vackert se

röken skimra slingra
ringla sig ur elden vid kvinnans boplats

hon kokar örter denna natt
denna stjärnklara natt
till vargen den vita
vilken förlorat sin stämma
i striden med tankar vilka slog honom ned

kvinnan kände taggen vilken borrade sig in i tassen hans
vilken snörde stämman

hon har lirkat taggen ur gångsteget
och doften
doften
helar hans stämma

så har hon givit honom löfte
förtälja hans vandringar
för folken med de vakna ögonen

de är
vackra

tillsammans

så nu har jag två
vilka jag bruka samspråka med
i stunder vari
nätternas lägereldar brinner

i stunder då norrsken målar
stämmornas vävarljusvärme


och skallrorna vilka ljuder
är ej ormar är ej det och det
det är hennes skallror vilka ljuder i det hon helar hans sår


skallror ljuder över ängder
vilka är skallrorna
är dessa försoning
är de lyftande av svarttårade segel
med ränder ej urtvättade

Inga kommentarer: