torsdag 14 februari 2013

den 13 februari 2013



förvalta det tillkommande i ljuset av
det avkommande


tillkommebrev
det klingar vackert
tillkommebrev
till
komme
brev

jag avlade de tolv rosornas löften
där i den helgade
eklunden

vari bladen är händer
givande
skänkande


hon sade till mig
du avlade dig huden
du iklätts av omvärlden
steg in i huden
du bar
med dig


och orden jag
aldrig talade
vandrade vid min sida

sprungna ur tankens sjö
varöver dimman
svävar likt svanar

ja

orden jag
aldrig talade
vandrade vid min sida

vilsna skuggor
ömt tog jag dem i hand
planterade orden drömda
i jordmånes åkerbörd


du avlade dig
smärtregnen
vilka så ofta stungit dig
genomborrat dig
i stunder vari du tyst ropade
jag förmår icke mer
knivbladen vreds om
intill den stund
inom vilken du klart insåg
detta var ej att snärja
detta var ej till harm till ve till plåga
du såg härdarna smälta
du såg vattnen klarna
du insåg att detta måste ske
det hårda
måste smälta

uppsök det icke
det är ej att smälta

du såg stränderna
i de torra sjöarnas land
du grät med stränderna
vilka drack dina tårar
du såg sjöarna stiga
ur klyftorna av spruckna havsdjup

du människoblomma

du avlade de tolv rosornas löften
du avlade dig huden du iklätts av
oförstånd
oförstående händer

därigenom avlade du
människoblomma
tillkommandebreven

skrivna i sanden
däri eldarna vakar över kylan
kylan vilken kommer krypandes in

från fälten vari blomstren
vallmo blåklint
blåklockors mjuka klanger
i mandelbloms skira ögon
släppt sina kronblad i kvidande
vari grödan vissnade redan innan den steg upp

du skred in i eldskenet
rörde vid skenets slöja
såg dem röra vid varje nyboret frö
och du
människoblomma
visste
vad avla är
du
människoblomma visste
vad till komme breven är
visste att allt detta avlats
därmed såg du
människoblomma
avlatsbrevens rena urkälla

du såg avlelsen
i trädens grenar
i rötterna vida
såg barnen dansa i fjärilsfröjdan

du
människoblomma
viskade i kärlek
sök icke kväsa dessa barn

ty dessa barn
är kärlek

är doften av

är




och


orden jag
aldrig talade



vandrade vid min sida



sprungna ur tankens sjö
varöver dimman
svävar likt svanar



orden jag
aldrig talade


vandrade vid min sida

vilsna
skuggor



ömt tog jag dem i hand
planterade orden drömda
i jordmånes åkerbörd



sjön vaknar

bergen andas
skirtunna

du gives möjlighet till lyftande av dimman
till att svepa denna dimma runt dig

denna dimma
är ej det avtrubbade
avdomnade omedvetna
det så kallat omedvetna

är till viss del ditt hjärta
ditt hjärta vilket du ej lyssnar till

ser du isberget
ditt dagsmedvetande är det vilket är synligt
ovanför havslinjen
ljuset är skarpt
påträngande
ljuden är höga avläsbara
det vill säga om du ej sluter dina öron

värjer dig
däri

då du är i detta dagsmedvetna
måste du göra ett adekvat val
egentligen det enda val du gör i din livsvandring
nämligen att vakna till inlyssnande av hjärtats röst
däri är ej ljuset eller ljuden påträngande

ditt hjärta är ett tempel är en korg
vi kan kallad det för ett isberg
det är där
i din inresjö
i ditt hav

ditt hjärta är det vilket omfamnar
det vilket möter dig
omfamningar slag
och så vidare

väjer du dig för detta hjärta
är det enda du ser toppen
det vilket syns på ytan

du är ett skepp
vilket stöter på grund
du stöter emot isberget, det du ej ser

genast stiger minnen upp
associationer
det är att stöta på grund

genast stiger bubblan upp
samt du är medveten i din reaktion
du är i ditt fyllda
medvetna
omedvetna sinne

sjön
det omedvetna sinnet

du gives möjlighet till lyftande av dimman
till att svepa denna dimma runt dig.
denna dimma är ej det avtrubbade
avdomnade omedvetna

detta, dimman är värnet du bär
du färdas över denna sjö
till det land
den ö
fridsön
där allt är tyst
av själarnas stillhet

inga ringningar
klockringningar behövs för
till påminnelse av dagens göromål
göro
mål
dessa göro mål är icke göra
dessa är mål tider
måltider

varför skall jag bära detta värn
omsluta mig i dimma

det skolade sinnets
övande

minns; dimman skärper dina sinnen
detta är ej ett skall ej en gläfsande rörelse
ej ett ylande

till viss del en varning
i de stunder grällmolnen lockar dig bort
ur dina drömord
vilka leder dig till sannhet
denna dimma finns så vackert beskriven i  avalons saga
ljuset på denna ö andas mildhet
andas gryningsljus

i de stunder du stiger ut ur denna dimma
är du så kallat synliggjord
toppen på isberget
eller mer
det enskilda framträder inför dig
samt
du ser in i det så kallat osynliggjorda

det övade sinnets
skolade
syn

ser du

denna dimma är att se inom citationstecken
vända ditt inre ut

därigenom kan du se formen
kan du uppleva det vilket egentligen är smärta
nämligen att
urskilja dig från
stiga ut ur helhetens väv


sibyllan sitter på berget
i mynningen av bergsgrottan
i en alkov
denna grotta är en öppnad medaljong
fyll ditt sinne med
stenen vet det vinden ej vet
berget vet
medaljongens så kallade väggar är bergsblad
med skrivna ord tecken
är vingar
däri mitten sitter hon
hon ser sjön
hör den säregna sången av morgonfågeln vilken är stigen ur gryningsfågeln
ser dimman
morgondrömmarna sväva

det är den nyvaknes mjuka rörelse

sibyllan andas lätt och dimman svävar
lyfter och vem vet
kanske dimman omfamnar sjön
kanske är dimman tåren
kanske är den tåren vilken sjunker in i sjööga

sibyllan hör frågorna
förtäljer de förvaltade orden
till de vilka planterar kärnorna ur huset
i den jordmåne de myllat i oceanernas andning
dessa kärnor är tankarna ur det stora hjärtat
ur ditt hjärtas jordmåne
dessa inväntar orden vilka löser dem till för

ser du
dessa kärnor kom ur
vandrade genom
är i
dessa kärnor är till
är för
är för dig
för allt
dessa kärnor för dig det vill säga leder dig
är båten vilken bär dig över sjön
slupen
slumpen
sant är att det ej finns en slump
vi bär alla vackra pärlband
radband
slumpen infinner sig
då vi detta förglömt
den är
kanske en räddande ängel
vilken bär dig över avgrundens stup
den avgrund du själv steg in i
slumpen ja den kan vara en räddande ängel
den kan vara en sump
den kan få dig att se snopen ut
ty då sumpen öppnas
slumpen öppnas
skall du se en av dina pärlor
leende skimra
ser du
vi kom hem

slupen bär dig över sjön



lyssna till orden vilka får din tunga att darra likt
den skälvande ivrigdroppen
invänta hjärtat
jordmånens stämma
att vara medveten i talande
är icke tråkigt
detta talande är att bringa ljus bringa värme till den skugga
vilken
vilket är ett barn
i din hand

*

lätta trippande
en anings hasande steg höres
sopa över golvet
kanske är burken vältad i skafferiet
med ärtor rullande kulrader

säg mig
lyfte du locket utan att veta
lyste locket rött eller blått
eller
eller

burken var stor
nu ligger burken i bitar
glasmosaik
det är en vacker burk
i ökendrömssand
trodde du att jag ej är burk längre
det är jag
det är min väg
och se mitt lock
så det snurrar
en snurra
vilken barnet leker med

skall vi snurra oss en tur
in i skogsmusens bo

för ser du
skogsmusen var det du hörde
vare sig kvast eller skaft
och nog var det skogsmusen vilken välte mig över kant
men vägen var ju ej brant
och ärterna var instängda
ville ej mer vara inträngda
skogsmusen var bara en liten hjälp

var det så
jag vet inte jag
måste nog sopa upp allt detta
ärtor är runda
rullar under fötter
glasbitar skär

vad tror du
skall jag en burk skära dig
inte alls
och ärterna
de rullar undan
kom nu så far vi
innan locket stannar

så släppte jag kvasten
släppte jag hindren
vi snurrade i fart och fläkt

hamnade i skogsmusens bo
däri denna levde
ja lever än

med plirande kvicka ögon
möttes vi av den lille
med skimrandebrun päls
pustade morrhår vilka tindrade stjärnvida
och tassarna med flinka fingrar
dukade bordet till fest

hucklet hon bar runt håret knöt hon upp
rätade ut kjolarna vida
strök undan en ostyrig lock
plirade med ögon jordbruna
nu blev du förvånad
sade skogsmusen och log
och locket det skramlade
lade sig stilla
med vingarna slutna runt kroppen
och burken undrar du
ja burken var med
i helhet och glans
en rundhyllt
resenär med glasfrack
i glödande färger
ty solen
steg sakta in i sjön

jag hade i allt detta tappat rösten
alltför mycket var förvånansvärt
ändå ej
detta var ju det jag ständigt upplevde
det stora i det lilla
det lilla i det stora

ändå frågade jag till slut
då rösten hämtat andan

hur hamnade du här skogsmus
jag menar fru
skogsfru

jo det var så
sade skogsfrun samt tog sig en mun av gransaft

jag vaknade i en håla
så mjuk och god och varm
kravlade mig in i ljusfingerhanden
vilken letat sig in

dofter ledde mig
utan att jag kunde se
in i
ja så gott det doftade
jag fylldes av liv
och min moder slöt mig i famnen sin
gnyende var vi allom sex med mig sju
och sakta öppnades våra ögon
vår moder visade oss
frön
blad jordar
allt vi behövde veta

så spreds vi ut
var pilandestrålar

jag kom till ett träd vilket doftade hem
knackade på kvistens öga
inte hårt
nej mjukt och lätt
kvisten öppnade vägen

och gångjärn bar dörren
till mitt hem

så gärna är nu välkomna hit

här är jag alltid i
’städse närvaro

och nu får ni ursäkta mig en stund
såtiden är kommen
jag skall så ärterna jag har i min förklädesficka
förklädeshand

ni kan
vänta
om ni så vill
låt det ske

vi kan sitta vid elden
i natten
samt förtälja vägar
vi vandrat
vilka vi
mött

samt möta
skall

Inga kommentarer: