söndag 10 mars 2013

den 10 mars 2013



sväva
sväva molnfågel
svävar gör jag i tonerna av vingarnas svarande
sväva
sväva molnfågel i nattens glittrande hav
svävar gör jag i tonerna av stjärnvindarnas svarande

landar i sjön i bergets händer
viker ut bladen mina

så är jag nattens lotusblomma
vilken vaggar din drömsömn

sväva
sväva i din drömskrud
sömmad ur silkestrådens blåfägring

minns du korgen du gavs av din farmoder
minns du er samvaro
minns du nystanen med silkestråd
blåfägring

en är icke tonen
mångfaldigad är tonen
skimrande lyster

stilla
stilla vilar jag i sjöblad
omgiven av bergens händer
eller är jag i bergens vidseende öga

lotusblomman sluter sakta bladen runt mig
upplev vårt inre

tyst faller droppar
faller ord
lyssna till tystbladens
vita
pärlor

i den stunden ser jag stenarna i sjön
sjön vilken bergen speglar sig i
stenar är pärlor
i mångfalds dimensioner
stigna ur pärlemorblad
skimrande lyster

en kvinna vandrar runt sjöögas kanter
är hon ett moln
är hon
vem är hon
kanske hör hon min undran
ty hon är jag
jag är hon
allt strömmar in genom henne
är vi ett kalejdoskop
är vi en vattenspegel
allt strömmar in genom henne
det är att blicka in i sjön samt se molnen andas sagor
skimrande lyster
hon förtäljer mig linjernas verklighet
hon rör vid linjerna
dessa är molnens sagofigurer
levande
liv

hon frågar mjukt
ser du clownen vilken viker figurer av ballonger

han narras ej
är han en narr
ja han är en narr
han är en clown
han narras ej
han tillåter dig att andas
han släpper ut konflikten
rädslan försvaret ur dig

du möter avspänd
livet

han avdramatiserar det svåra
han är en drömvävare

ser du clownen
vilken viker figurer av ballonger till barnen
detta är linjernas verklighet

säg mig
vad blåser han däri

*
vagga
vagga
vaja vind
skator vajar vinden
vinden är en björk vilken vänder ansiktet in i östanfönsters oglasade oval
landskapet andas naket
snögnistrar ännu i tunna flarn
isflarnsdoftande
komna ur isugnens blåeldsglöd
björken hör smältvatten porla
björken ser i glädje spindelmor klättra
hör och häpna
häpna och hör
i snön
spindelmor ler
allt är ej det de tror sig veta
snö är en vackerväv

skator vajar vinden
vinden är en björk
vilken vänder ansikte in i östanfönsters oglasade oval

skatorna lyfter in i granens mantelveck
in i tallens framsträckta
utsträckta hand

det höres steg kippandes i skogen

vem kippar efter andan
undrar räven i sollä

skatorna blickar in i skuggan
vilken stiger upp ur fuktmarker
smältmarker

skogsväktaren är det och ej kippar han efter andan
se den har han med sig
det är stövlarna hans vilka kippar
stegen hans sjunker upplevandedjupt in i marken
vilken vänligt hälsar hans varsamhet

skogsväktaren ser rävens skimrande pälsfägring
hälsar mjukt
vänligt
rävens glitteröga

däri har du det gott

så hör han skatorna tilltala

säg oss
varför talas det om
detta om
om markernas mättnad
varför tror så mången att vårfloderna stiger
tror ni de kastar upp
spyr galla

skogsväktaren stannar i bilden
i steget

det är sant
så mycket märkligt vi uttalar

mättnad
säger skatorna
längre hinner de ej

kanske är det detta jag upplever kvittrar björken
det pärlar porlar
kittlas
stiger
liv
upp
upp i mig
och jag vet att snart är jag skrudad i pärlor
snart i löv

räven ler
snart kommer valpar tumlandes

spindelmor ler
jag väver
väver kristallorden

skatorna ler in i skugga in i vita

nog är vi mätta ur orden
mättnad

se barnen i skolan
i bänken
ej ljugarbänken
skolandes bänken

de matas med liv
med kunskap

gives tillfälle till smältande

snö smälter in
stiger upp
alltså är vårfloden båd sjunkande samt stigande
i stigande vattnas allt

livet
liven tar emot till spirande

så är det med barnen
barn är vi alla

så spirar vi
så blommar vi
bär frukter
bär
bär

skänker vidare

och doften

doften lever kvar

hjärtdoften

Inga kommentarer: