söndag 17 mars 2013

den 13 mars 2013




mellanhavande händer
säg mig vad är detta mellanhavande
är det att vara havande
är det händerna vilka håller i hängmattan
är det att vara bergen vilka håller i bergsbron
hängbron
är det att vara stolparna vilka håller i lindansarlinan
vilken håller balanslinan

är det att vara barnen vilka håller i hopprepen
det är ett vackert ord
hopprep
det är ett vackert ord; mellanhavande
är det havande
ett havande skeende
är det insikten mellan
hav
ande
ord vilka stiger fram ur detta är även
handgriplighet
det är lätt härleda detta ord handgriplighet till misshandel
slagsmål
gräl
handgriplighet kan även vara en hand vilken griper an
detta ord härleda ser du
vad ser du
kanske i förstone en här vilken marscherar med en ledare
en general
eller kommendant
militärväsendet har många ranger med stjärnor linjer klaffar
med ens rinner bilden undan och jag ser leda hän
inte leda i form av uttråkningar
utan den hand vilken leder dig här
den hand vilken tog sig an
är allt detta ordlekar
intetsägandes
det är det ej
se dessa ord samt inse vidden ur dessa ord

de är verkliga ord
verkligen ord vilka är livsinfattningar

*
pärlugglan vakar med vakenblick in i skogens höjda ögonbryn
ser vakarnas vidgade pupiller flyta samman i sävens strålande sandkorn

det sitter en man på en sten mitt inne i havet
mannen målar ismandalas vilka pärlugglan läser med mild stämma in skogens bidande.
mannen blåser i begynnelsegryning ut mönstren bevarade i isens vakarögon.
i vassen synes en kvinna lika stor är hon som
som ditt finger
pärlugglan följer hennes rörelse
vitklädad är hon
kvinnan
länge har hon beundrat nätternas glittrande diamantfält
hon har sett dessa smälta
sjunka
sjunka
in
hon har märkt tystnadens sakta upphörande
nu har hon stigit ur vassen
och de vilka ser spåren hennes
hennes vandringsstråk kanske ser mössens tasspår
nu strå hon där
precis nedanför
pärlugglans utkikssmycke
öppnade
medaljong
lyfter blicken strålande till pärlugglan
säg mig visdomsmoder
kan jag ännu måla markerna vita
det kan du
och jag kan hjälpa dig

pärlugglan breder ut vingarna
seglar mjukt ned
lyfter kvinnan vilken i luftens korgar
släpper vita kristalldun in

i gryningsfjäders mjuka rörelse vaknar folken
ser markerna inbäddade i mjukvita duns tystskönhet
än
en
stund
*


kunde jag drömma
städerna



vari eldarna
aldrig
någonsin upphör
andas eld


vari eldstjärnor
målar himlar

vari mörkret är
höljande indigomantel

midnattsblå

drömögon

drömögon violblad

kunde jag
leva

leva dessa stigar
vilka hjärtat mitt

så starkt
längtar
till

kanske

ja
jag vet ej längre
varför glädjen har runnit ut ur mina stigar

varför sporrar grävt sdig så djupt in

i natten följer jag snödunens
vida färder

svävandemjuka molnfärder

kunde jag
drömma

den
tystnaden

in i mina stigar

kanske
kanske lindringen
kunde omfamna mig

en gammal kvinna
ser jag blottad
vissnar hon sakta

in i jordskums belysning

Inga kommentarer: