söndag 17 mars 2013

den 11 mars 2013



har slagit mig hur inbunden tillvaron är

band
vackra
en del olästa en del lästa

somliga bara står där på hyllan
tas ut vid behov
dammas av

ibland allt oftare
står de

vittrar sönder

har levt med upplevelser

hur människor vilka funnits runt mig
var är de komna
vart leder vägar
är vägarna spindelns vackra vävande

i drömmar finns ej egentliga dörrar

ord
ordspinnare

jag har funderat
missförstådd
det kan jag endast vara
i den stund jag ej förmår vidarebefordra mig själv
och finns det behov av det
varför måste vi vidarebefordra oss själva
är det verkligen nödvändigt

jag har väntat så länge
på det ansikte vilket är pusselbiten

det ansikte vilket – bildligt – flyter samman med mig

jag har försökt
vara öppen
försökt
inte vara så
och det är väl så jag gör; försöker möta ut ur det människor
säger mig eller uttrycker
det är ofantligt dumt
ja idiotiskt

men det är jag
sån har jag blivit

har kommit underfund med
min sorg min frustration
frustrerad över målningar
och det ena med det andra
det är väl en önskan om att synas
att vara accepterad

ett högmod
ur det högmod ej egentligen är

finns ej viljan till mig
så kanske viljan till orden till målningarna

finns inte den viljan
är det väl så

det är väl antagligen det jag skall acceptera
samt även att om jag ej hör av mig
innebär det ej att den andra människan försvinner ur mitt liv

älta
nej jag ältar inte
det har mer att göra med hur jag upplever tillvaron
skurar mina golv
lerstampade jordgolv
så mycken
kyla
andas in jordkällardoft

söker se varför allt är som det är
söker inseende förstå vad jag väcker hos människor

det verkar ej vara av vackert slag

ser rotvältan
dessa kan vara är ofta vackra
ty liv spirar i dem

kanske är jag en bälta

eller ett delta
*
moder måne
månmoder
vari blickar du i denna nattkälla
vid vilken ström sitter du
spelar du nattens lyra vars strängar är
ej det stränga ansiktet
är det milda ansiktets ömhet
vars strängar är
sprungna ur
liljekalkens månande blad
månmoder
vilkas drömmar vallar du i denna nattäng
till källan vari molnen dricker stillhet

hon sträcker fram sin hand
kom sätt dig här i min utbredda mantel
lyssna till lyrans klangbörd
lyssna till stämman vilken svara i ditt bröst

dina drömmar
allts drömmar
allas drömmar
vallar jag i denna nattäng

förtälj mig ett av dina vackraste steg

hur skall jag kunna  detta
i det skuggorna redan kryper uppför mina vader

så rör hon vid en av strängarna
trädens rötter stiger upp ur mossbäddar
så är vi skuggor i denna natt
och vore vi ej skulle liven vissna
vi flätar våra fingrar samman bär upp det vilket ögat
tankeögat säger dig synligt är
vi kryper uppför dina vader för att du skall veta det synligt är
vart kryper vi
vi rör vid ditt hjärta
lyssna till klangen

hon rör vid en av strängarna
de fårade ansiktenas röster
de av ålder stignas röster
lyssna till dessas goda ögons röster
det var det
är ett av mina vackraste minnen
hon rör vid en av strängarna
drömdimman skingras

högt upp på berget sitter jag
blickare ut
in i havets grön blå blad

en svan vaggar i havskantens vackersömmade bård
havet skiftar skrud
med molnens vandringar

där sitter min kropp
jag flyger fri

hon rör vid en av strängarnas
bjuder mig
far
väl

gryningen blöder rubintårar

hon viskar
allt är väl
så är detta att födas
så är födelse

blodet
är kommet
ur livets källa
*
allt det vilket stiger sjunker
allt det vilket sjunker stiger
du kan se detta i barnen vilka hoppar
bernen stiger glädjestrålande i skyn
sjunker hoppar
visst kan en vind komma samt kasta rörelsen i riktningar
mycket riktigt benämns dessa vindar vara kastvindar

du kan se detta sjunkande samt stigande i berg och dalbanor
du kan se de farandes ansikten skifta uttryck
allt från det vilket benämns skräck
snarare skräckblandad förtjusning
ja du kan se dessa rörelser och troligen väljer du ej att stiga ur vagnen du åker i
du följer med
är medföljande
djupt inom dig vet du att detta är den enda vägen
nämligen detta medföljande i din livsström
oftast är icke upplevelsen lika påtaglig som i berg och dalbanan’
dock är denna rörelse däri

barnet gör mycket sällan illa sig själv
visst sker det och detta sker oftast då barnet rycks ut ur sitt sammanhang
vilket sker då tanken stegras ur barnets allomvetande hjärtinsikt
undrar du varför valet av bild är hoppa
hopp samt berg och dalbana
livet går ej på räls
kanske var det just därför de lade rälsen
till säkrad framkomst
livet
det levande livet går ej på räls
däremot följer livet en bana
en planetbana helt bestämt
bestående av sfärisk musik
planeter befinner sig
i uppom samt i nedom
i bergen andas planeterna stjärnstoff
i dalarna flödar floder inom vilka de vaskade efter guldkorn i stunder av nöd
ty nöden var den vilken drev dem ut in i floderna
guldvaskarna

så kan du se valet av bild
universum
oändligheten lever i denna bild
du vet ju också
ur både din barn samt vuxenaspekt att romaner
sagor
”fångar” ditt intresse eller skänker gåvor till beståendeinsikt i det dessa berättas med alla livets energier
vilka just är kraften i sannhetens saga
sagoberättaren berättade ej sagan med överdrifter
däremot med betoning samt tilltalelse av temperaments
elementen
elementarfärgerna

sagan skänker
livsredskap

Inga kommentarer: