måndag 18 mars 2013

den 16 mars 2013



säg
vad visar du ditt barn

lägger dosan i barnets hand
skärmen
knappar dansar
spel stiger fram
bilder
är detta bilder
konstruerade scenarion
dödsdanser

stämmor hårda
i försök att låta mjuka

säg
vad visar du ditt barn

barnet vill inte släppa
dödsgrepp runt bordet
runt knappar

varför är du arg
varför låter din röst så

stämma
hård
i försök att låta
mjuk

*

tag handtaget i hand
slut dörren varligt om
vilorummets bön
andas

leende

mörklagda rum är kanske de rum vari stjärnor bäddats in
vari stjärnor nedstigit i tjärnblad

tjärnens marker är ej sankmarker
ej heller sänkmarker
och är dessa marker sänkmarker
är dessa marker vari blivande har sänkts ned
och detta mörker är ej mörker
och dessa skuggor är ej skuggor

vad visar jag dig i natten
vad visar jag dig i dagen
vari jag sover vilar mina färder
med huvudet riktat till jorden
jordaning
daning
med huvudet riktat till klippans bergets grund
med fötterna klorna riktade till himlar
till himlars molnfärdares grund
med vingar slutna runt kroppen

i natten leds jag av ekon
jag sänder ut ekon
tar emot färdvägar
detta visar jag

så många fasor har lagts i våra vingfamnar
förtäljandes vilka hemskheter vi är
vilka sjukdomar vi sprider
huru blodtörstiga vi är

allt det vilket lever i grottor
i så kallat mörkerlagda rum gives fasor
och visst liknar vi drakar
och visst liknar drakarna oss
och visst är det märkligt att embryot i modersgrottan ej ses med fasa
ändå är detta ”dolt”
än då
och visst kan det väcka fasa inför förlossningen
dock ej tillnärmelsevis i den höga grad vi med flera tillföres

lev också med bilden av hur myckna platser
vilka låt oss säga simmar strömmar inom er
kanske till och med hänger uppom samt nedom
det är ej heller lätt hålla samman
vävtrådarna i handen i de stunder tröttbladen lägges över väsendet
i de stunder kroppen tröttas av sjukdomsmanövrer
sjukdom är ett stressymptom vilket ej alltid är uppenbart
och manövern kan komma utifrån
däremot är det en fullföljdsmening se det uppkomna snöskredet vilket ej är en motsatsform till kroppsskredet


tag handtaget i hand
slut dörren varligt om
vilorummets bön
andas

leende

Inga kommentarer: