söndag 10 mars 2013

den 9 mars 2013



den harmoniska skalan stiger in i ögonen
suddar ut alla gränser
ögat är en gralsskål en hud ett membran
vari den eviga harmonin andas
den disharmoniska skalan
spränger de av dig uppbyggda barriärerna


visst har det funnits stunder
vari jag känt mig leva
levande

nu undrar jag

var det

vet ej vad jag har sett vad jag har hört i denna natt. så mycket vet jag att platserna var sköna i bemärkelsen skönhet att platserna var vackra
ett ord upprepades ett mantra i natten; ordet är vintervide
detta ord synes mig mycket vackert
ser detta vide
vintervide med bladskalens djupt bruna omfamnande
tvenne händer vilka håller denna mjukhet
inse kan jag att detta är bilden av det stjärnorna så klart uppenbara för oss
nattens
ja det sägs dunkel stiger in i skymningen
skymningselden brinner
vi talar helt utan ord
vi är i eldens betraktande
allt stiger in i silhuetter
jag kan se dessa silhuetter stiga in i natten
bli natten
är detta jordeskuggan
så lätt har vi att uttrycka
skugga, det omedvetna – allt det så kallat ej upplysta i negationer.
vad visar oss stjärnorna dessa nu små ljuspunkter, annorstädes närmre,
oändligheten visar stjärnorna oss
lever vi så – med den – ja, jag säger enfaldiga bilden samt ser detta med önskan till att vara enskild – en del – en personlighet.
det märkliga är att jag ser en kran, en vattenkran med kalkavlagringar. egentligen ej märkvärdigt
märk
värdigt
att personligheten ofta är en struktur av avlagringar
pålagringar
jag ser denna personlighet sprängas; en stjärnexplosion. i den stunden ”framstiger” individen; stjärnhimlen. låt mig återvända till den enfaldiga bilden vilken ju till viss del är enväldig, här talar jag ej helhet.
jag förtäljer sagan, den droppes saga vilken trodde sig kunna leva utan havet. den grenens saga vilken trodde sig kunna leva utan trädet.
ser vi oss vara, rätt och slätt en värld så är en värld med avseende till hela mänskligheten; varje värld en människa, alltså är vi världar vilket stjärnorna visar oss. så är varje stjärna, ljuspunkt ett fönster. vart blickar vi, vi blickar in i natten. silhuetterna är komna in i nattens enhet – i nattens indigodjupa mantel
däri vandrar vi varsamt ty vi vet ej vad vi stöter på. ändå kan vi ej stöta på ty detta är enhet det vill säga helhet. skulle så förbli – i natten – om det ej var så att elektriska tidssignaler ej tillåter silhuetternas vakna drömsömn
se nu gryningen, gryningsljuset regnar in, så kallat över.
åter ”framstiger” silhuetterna i det ljuset målar dem.
himlars ljus regnar – omfamnar – världarna; jordeskuggan. ser du denna jordeskugga. lev med blicken bilden av solnedgångens brinnande himlar med silhuett världarna samt lev med det magma är.
i allt finnes dessa fönster, dessa fönsterramar. dessa fönsterramar möjliggör ett låt oss säga en införståelse. detta kan vi likna med drömmen ger förståelse för tingens verklighet, vi vandrar i stormar i svårigheter i drömmen; utverkar mardrömmar stormar svårigheter – ja, vi kallar dessa mardrömmar, är dessa mardrömmar. dessa vandrar vi i drömmen i lätthet ur, även om vi svettas samt vänder och vrider oss. så kommer vi ur dem helskinnade. (med avsikt tillskrev jag ej glädje samt lycka, de så kallade goddrömmarna, välbehaget)
drömmarna är enorma skådespel romaner romanser inom vilka vi verkligen lever. vi lever drömmarna in i införståelse vilken är sannhet. i sannheten vänder och vrider vi oss ej. i sannheten är vi helhet är vi ett. är vi kärlek.
kärleken är oändlig.
”med öppna ögon låt mig se”
är en strof från var minns jag ej. kan vara en psalm.
det jag sett i tvenne nattvandringar är ett väsen vilket slinker undan. först upplevde jag detta väsen vara förskrämt och det är detta väsen säkert, förskrämt för att upptäckas, det vill ej synas uppdagas, detta väsen är illvilligt. det liknar gollum i tolkiens visdomsfyllda strofer. min upplevelse är nu att detta väsen är den tanke vi ej ser. denna tanke hoppar från tuva till tuva. den tanken gör dig sjuk
den osedda tanken tillfogar dig skada
den tanken kan komma utifrån


så ofta är fröets saga talad
så ofta
är oprdets saga talad
fröet är höljefingrar svepefingrar
ej svepskäl
innerligskäl
själ
ordet är barnet
är grodden är spirandelivet

varje frö bär helheten i sig
i dessa elektriska tidssignalationer finnes proppskåp
med säkringar
ur dessa skåp rinner ledningar till allt i huset
för det mesta fungerar det bra
det är bara att trycka på knappen eller vrida på vredet så tänds eller släcks gnistor
för visst är det gnistor i snabba mycket snabba impulsfrekvenser
starter

alla dessa säkringar proppar är indragna enligt ett installationsschema

ibland händer det att höljen nöts
eller fukt kommer in

vad sker

koderna vilka är i installationsschemat blir förvirrade

det blir en
kodslutning
eller mer
kortslutning

finns en sak att göra

se
den tanke
vi ej ser

den tanken förorsakar
kortslutningar

*
hon hade sett molnen resa
resa upp
sina värn
molnen
var hennes tröstekälla
molnen var den famn
hon kröp in i
i de stunder hon såg lågan svikta
hon såg molnen resa in i regnskogarna
utbredda monsterablad med titthål
med fönster att kika in i ut
hon ler stilla
gåvogluggar

hon hörde droppar
fukt falla
andades in orchideernas kronföljen
rördes av kolibrivingar

luften ett vibrerande hav
tonhav

macheten blixtrar till
klyver bilden

i miljontals
ädelstenspunkter
tystnaden faller över henne

hon ser molnen resa
reser upp sina värn

hon lämnar människodalen
däri stenar ej längre är stenar
stenarna har rest
rest in i molnskogars följen
viskar ur källans åder

hon lämnar människodalen däri det vilket var stenar
är långa revor knipsluga vässade huggtänder
vilka skurit hennes fotblad blödande

hon har lindat fotbladen med molnorden
rådselden är min vandring till


monsterablad
öppnar vägen in

hon
leds


av

fingerljus

Inga kommentarer: