tisdag 26 mars 2013

den 26 mars 2013



vinden stannar mjukt vid hennes sida
kan du höra klangerna
hon sluter ögonen
klangerna är i mig

vinden andas
kan du se bergen växa
hon sluter ögonen in i dimmans
uppklarnande
bergen ser jag växa
blad till blad

kan du höra klangerna
klangerna hör jag inom mig

är jag berget

kanske är du berget
vem skapar klangerna
hon sluter ögonen in i tystnaden

klangerna är tysta nu
jag ser dem
lyfta i spann
in i elden

in i källans fräsande ånga
till städet

de visar mig stjärnhavet
planeter
hur
metaller regnar in

de smider
de gjuter en skål

de lyfter denna skål ur berget

denna skål kan vara allts inre
de lyfter den ut

för att vi skall höra

vad sker
vad sker

de lägger en stav en klubba i handen min

de viskar far väl
beger sig in i berget

jag ser berget sjunka in i jorden

vinden viskar
lyft staven
väck klangen

jag rör vid skålen av stjärnstoff av planetsigills verkan

klangen stiger

klangen tystar
dina kastade tvärkast

klangen omfamnar dina utspridda tankeformer

sant är detta
uppleva kan jag
tystnadens skönhet
*

i natten andas mjuka pärlemorstränder
molnen är mjuka sanddyner
är pärlemorblomstrande girlander
varur är detta kommet
väcker hennes milda stämma mig
tag mina ögon
moder
i dina händer
måla det du talar
ur ditt hjärtas vida kärlek

ur tempellunden ljuder spröda klanger
är nu vackra klockor
bjällror av silver
av is
av
ur
spröda klanger
ljuder ur kristallblads vackra skimmer
stillar min tanke
mina sinnen
ett är jag
en av klockorna bjällrorna
hennes ansikte sköljer ögonfärder in över oss
hennes ansikte
hon bär denna natt dok av pärlemor
milda rörelser
ur hennes fingerpenslar målar molnskogar
pärlemorskimrande träd
vidsträckta nattblå ängder
vari blåklockor ljuda tonande stillhet
vi är i denna stund blåklockor
i nattblå ängder
vänd edra ansikten in i mitt
se in i mina ögonfloder

vi lyfter våra ansikten
ser oss dansa sväva
skrudade i blåsiden
vi sjunger tonerna
stigna ur
pärlemorfåglars
vingar
*
hur många gånger har du beundrat hennes vävarglädje
hur många gånger har du stannat i ängen
i regnets soluppstigande
beundrat dropparnas kristallklara
lugnt har hon vävt
lugnt lämnar hon nätet i visshet
blockerad är hon ej av tidstagartanden
och visst kan vi stanna vid tanden

se tandköttet
dalarnas mjuka vågor
benet
tandbenet
pulpan roten

säg mig har du sett ett vulkanberg i genomskärning
vissa likheter finns här
eller hur
vi talade kanalernas skönhet
se
här finnes en kanal
igen

blockerad är hon ej av tidstagartanden
vilken gnager hål på emaljens egentliga
sköra hinna
emaljsmycken är mycket vackra att möta
så många gånger hr du sett hennes ansiktsvävan
förundrats i skirhetens styrka
insett att detta från punkt a till b inte riktigt har varaktighet
att den alltför sträckta linjen tråden brister
hon visar trådens rörlighet
visar linjens medföljande utur det strikt raka
den raka linjen är helt visst sammanbindande
visst är det så
den raka linjen har en skönhet
är vacker i sammanhangen
så är logiken
så är tankens längtan
en rak handlingssträcka
spindelmor väver lugnt i det hon samtidigt spinner
ser du det hon nu väver
vinterängen stiger skata in
vinterlandet giver dig styrka i vårens sommarens hänförelse
genom att du ser kristallens inandning
detta vackra vilket i vintervita just är det vintervide är
detta vackra vilket i vintervita just är kristallens uppbyggnad
visst innehar denna raka linjer till synes
den strävar in i det runda
visst har spindelnätet raka linjer
dessa strävar
nätets strävar in i det runda
cirkeln lever i allt
ser du kristallen
nätet hur ljuset
luckrar upp löser upp synvillan av det förhårdnade
av punkt a till b
allt uppgår i skimrande rörelse
ser du det hon väver

låt oss se höstens blad
eller ett vissnat blad
vari huden lösts

du ser detta nätverk av linjer
nät
kristallen

hon väver blad ur solblads vilja
hon väver bladens synliggöranden
ty minns att visst virvlade bladen i höstens vindar
lekande valpar
tumlande valpar

ändå – var bladen kvar
träden skymde den bildsviten för att du ej skulle drabbas
skall  drabbas av yrsel

träden andas vilket sagts till inseende av vissnandets skeenden
denna andning är en av nycklarna till att låsa upp en särdeles hindrande blockering

tidstagartanden
eller tidsgnagartanden

spindelmor lämnar bladen
lämnar ej bladen
väven

hon vet bladens
vävens
vägar

allts vägar

Inga kommentarer: