måndag 18 mars 2013

den 17 mars 2013



vid udden av
fjädermolnsspetsar
vilar en sluten mussla
en stenmussla

upp på denna stiger oceanen
havet upp
breder ut sina vida kjolar
så här
från så kallat ovan ser kjolarna ut att vara
utbredda fjädrar
inte fjädrar mer kulörta band
så kisarandas tornseglaren

havet ler
nu är jag i nedan
i solnedan

hur kan du vara i solnedan

det höres vackrare säga så
ty säger jag ebb ser ju de flesta mest fattigdom och elände

vad lände det vara
visst är det märkligt att ebb
har den bismaken
och varför heter det bismak
menar blott bin smakar väl icke fattigdom och elände
vad månde detta lända
detta ebb bjuder ju möjligheter
först att stiga ut, vandra med havsbottnen
detta utan att få fötterna blöta
nåväl an blöta blir de
borta är jag ej
och ej har den tandlösa bottnen druckit mig med socker på bit
ej har den tandlösa bottnen sörplat i sig mig
inte alls så
vad månde väl detta lända
borta är jag ej helt
genom mitt instigande i min namne ebb
blottlägger jag ju även det vilket sköljts med mig
så att säga tappats i mig eller kastats i mig eller glider dit ur handen in i mig
nu finnes möjligheten att upphämta – återhämtning
snart stiger jag in i min namne floden
flod

tiden tidssagan ur människoperspektiviskt hänseende har vi ju vädrat tämligen ofta
här vilar ej tiden stilla i kulramens kulörta pärlor
träpärlor
trä
pärlor
på band
kulörta lyktor hänga i trädens grenar

upplyser det sovande ögat

tidvatten
tidvattensströmmar
flod
ebb
månandning

ja
barn tycker om att lekfyllt räkna
hör du dem sitta i bilen samt räkna röda bilar
lampor
de har tråkigt i bilen så de leker en lek
barn ser vägar till
in i sunt lärande
varför alla dessa påbud
bänkerier
kunskapsprov

så räknas tidsdroppar in
vad gör dropparna till slut
bägaren rinner över
vad visar bägaren
samt vad visar dropparna
oändlighetens skönhet
allt är
levande
rörelse

Inga kommentarer: