torsdag 11 juli 2013

den 11 juli 2013



det vandrar en vandring
djupt in i havet
stegen är
lugna
så är steg i havens djup
glider fram
så gör älgen
så gör elefanten
trotsar sina kroppars tyngd
detta trots är ett vackert trots
ger mjuka avtryck
spår
i markerna
därmed i dessas
älgens elefantens bröst

stegen är lugna
en stege står lutad in till vattenväggen
en stege
stegen

kom klättra uppför mig
klättra nedför
se rutorna
fönster ur vilka du blickar ut
in

pärlmusslan
pilgrimsmusslan glider fram
ritar spåren i markerna

sluten
öppnad

hon slår ut solfjädern
fläktar havets ansikte

soldamm virvlar i solfingervägar
sanden virvlar mjukgnistrande
svävar stiger
faller

pilgrimsmusslan
visar vägen till kammaren

där hon sitter vid drejskivan av vatten
drejar skålar med blå bårder
barders toner är vävda in

skålarna sjuinger i hennes händer
hon drejar skålar
bränner dem i vatteneldens glöd

i den trettonde stunden
beger hon sig till marknadsplatsen

tältdukar böljar
hon skänker
drejade skålar av vatten
till de vilka har behov av skålarnas genomsiktliga skönhet

kammusslan kammar sjögräsets böljande renhet

allt detta visar jag dig
ty dina händer är drejade ögonskålar
fyllda med skärpa
så säger pilgrimsmusslan i det denna breder ut vingar
samt flyger upp
ut
in i de uppstigna molnen

pilgrimsfjärilen andas
skimrande
girlander

en spegel är jag ej
ett öga
ja
kanske

visst strålar detta ord ja
vackert
vad är jag
är jag ja
säg ej nej till allt
andas ordet ja
ja
bejakelse
ja
en spegel är jag ej
ett öga
ja
kanske

visst strålar detta ord ja
vackert
vad är jag

är jag droppen ur regnfolkens ögon
trådarna dessa spann ur svarande
är jag droppen vilken förenar havet
är havet min förenade länk
vad är vad
vilket är vilket

jag är sjön i det storvida havets hand
urbilden svävar i mig
se djupare in
en spegel är jag ej ändå en slags spegel

se djupare uteslut allt och inte
stig in i intet
vilket är detta tomma
arket vilket är intet
intighet
allting

allt var i den stora stillhetens oändloghet
ett ljus en låga syntes
var det en pir
var det en fyr
var det eldfaten
var det eldskålen hon tände till de förlista skeppen
i tornet med de vackra irisgluggarna
varur hon släppte vingarna till undsättning
dimman slöjan lyfte hon
stränderna bar stegen

se djupare och du skall se min botten vara öknarnas dyner
smekta av steg
av rörelser

rör vid mitt hjärta
öppna mitt skal
min sång
vår sång
du kan i mig de alla dina dräkter
de dräkter du bär
de dräkter du bar

du kan se huru de rör vid varandra
vid yttringarna av djupens höjder
du kan se hur djupen är ytan
ytan är djupen

hur allt är i sjunkande samt stigande

Inga kommentarer: