tisdag 30 juli 2013

den 30 juli 2013





det vandrar en man
med händer fyllda av sägner
skorna är ställd vid
tröskeln till trappan
trappan vilken leder till stranden
mannen besöker stranden i stunder av stunder
stranden andas frid
träden andas frid
han andas stillhet
andas
liv

mannen kavlar upp byxbenen
vandrar barfota
ser du närmre är detta icke byxben
detta är ett långt ländkläde
mannen föredrar barfotavandringar
hudkänsla
in i djupupplevande
barfotavandringar här i sanden
vilken mjukt omfamnar hans fötter
mjukt kryper upp runt tårna
han ler
kanske är ni sandrötter
sandrevor girlander
mannen föredrar barfotavandringar här i havet
han bär halsband av snäckor av korall
och han har vandrat här så länge havet kan minnas
ja längre än detta minnas kan

i denna stund sträcker han kupade händer in i hav

hav oh hav
bringa mig snäckan
jag såg den färdas
bringa mig snäckan vilken ljuder
ty jag hörde hennes rop denna skymning kommen

sjöstjärnor bildar ring runt mannen
havet lägger snäckan i hans händer

mjukt lyfter han snäckan
mjukt formar han läppar om
han andas
giver luft till snäckans egna sånger

korallskogar susar blad i det vindar
dyker in i havet
svävande är rockor
strömmande är valar
stjärnor regnar in i havet ur skogen
himmelsskogen
sjöstjärnor bildar ring runt mannen

berget
bergen klättrar upp ur havet
tolv hägrar vita
befriar den trettonde
det är i den stunden mannens ögon
bär gnistrande strålglans
trappan löses upp
tröskeln
är en tröskel mellan sol och skugga
sinnen skärps
slipas rena
med ens synes det fagra landets öppnade slöjor
vari havet viskar
jag upphäver allt vilket skett
ur mig rinner allt kommande
drick ur denna bägare av vatten

hägrar bär henne
de möts i gryningen vid midnatt

Inga kommentarer: