lördag 13 juli 2013

den 12 juli 2013



barnen av jord
barnen ur jord

ur jord kommen
av jord kommen
i jord kommen

solfingrar spinner
gestalter
andas
andas in
andas ut

månsilverbarn är droppar
rena
klara

barnen av jord
barnen ur jord
säg mig vad du ser

bilden stiger ur ett ord
ur enkel
enkla
den enkle
den enkla

enklav

det enkelvikte bladet

ofta förenas bilder med med fattigdom
med smuts
med elände

vad är fattig dom
smuts

elände

det jag ser är lekande barn
med säckvävskläder

floden av liv
ur liv
vattnat rötterna gräset
jute

de förbereder
de väver
tigern vakar med folkens färder
i kärlek
ser tigern med
folkens händer
vakar med barnens rörelser
följer barnens rörelser
viskar snubbla ej
rispa ej dina knän
jag är en vakande moder

jag ser lekande barn med säckvävskläder säckväv
juteväv

gjuter olja över såren

jute kan vara hård att spinna
i denna bild användes spinnolja
doftar örtblad
essentiell


jag ser lekande barn med säckvävskläder
säckväv
juteväv
materialet kan kanske tyckas vara hårt
skavande till huden
rörelsen
hur kan jute vara skavande
det har skolats i vindens susande smekning
i flodens levandeströmmar

säckväv behöver ej vara vare sig hårt eller skavande
säckväv är ett luftigt material
med stor genomsläppighet
så kan det vara
nåväl doften är jord är gräs
är gröda
kanske även groda
enkla är barnens folkens tunikor
enkla tunikor bär barnen vilka tumlar runt
valpar är ystra bollar
livet jonglerar med bollar i skönhet
i ömhet
min vilja är till dig väl
jag vill dig väl
vill dig
väl
viljan är väl

barnen är barfota
är barbenta
bär jordmärken
smuts kallar en del detta
dessa jordmärken
hur kan jord vara smuts

barnen leker skuttar
strålar
ler
i o ömma enkla kläder
enklav

vad gör barnen i leken
tumlar om
klättrar rullar
lär
lärandebarn

säckväv
jag ser samtidigt potatis
doften av jordkällare
stärkelse
doften stiger in

han sitter i lugnro
silverbladet blänker
och
i solmöte

silverbladet
kniven
vilar lugnt i hans åldershand
skaftet

kläderna barnen bär är vävda i
enkel tusjkaft
tu skaft
till vintern tätare
i dubbelvävd kypert
tuskaft horisontalt
kypert diagonalt

barnen är med honom
vad gör han
jorden är blank
av nattregn
fuktmörknad
mörkad
fåroro ligger öppnade3
jorden är omvärnad
vända jordblad
potatisåder
är vandrad med
nu står potatisådern vilande
lutad till sten

han sitter i lugnro
då och då stannar han upp i då
ler vid minnet va
han skär potatisen
fjolårs
till ögonrader

barnen tumlar in
han
barnen
modern
bäddar potatis in

potatisådern vandrar
så inväntar de
blasten
stånden

vinterkvällar
med potatisfröjd i stugan

så gör han

barn av jord
ur jord
i jord

upplevande

Inga kommentarer: