onsdag 17 juli 2013

den 17 juli 2013



in under träden
slumrar en eka
sanden
strandkanten
har slutit bladen runt ekan
de rodde in i ruggen
drog ekan upp i sanden
lade repet i trädets hand

vaka med vår hand
skål
årorna planterade de i jorden
tvenne vackra träd talar
visdom
i nattens
silverdyningar

in under träden
slumrar en eka
sanden
strandkanten
har slutit bladen runt ekan
ja
min vän sätt dig intill havet
se vågorna hur de ej slår fram och åter
de lägger sig över under
under över varandra
de lindar sig runt varandra
ingår i den stora cirkelns andning

sätt dig intill havet
följ vågorna och du skall se implicitatet

sanden
strandkanten har slutit bladen
runt ekan
som
vore den en hand
sanden
näckrosblad bildar hjärtornament runt ekans slummer
vassen skänker lä
tärnor flyga
svävande spanande
höga
kanske ler de
ja
kanske är det dessas skratt du hör
näri de släpper silver in i luften
havet
det är rörelsen dykarna skänker
dykarna
tärnorna
ser fiskar simma i havet
fjällvidder

kanske ler de
kanske ser de
det
du kanske ej vågar se

havet sätter sig där vid stenen
lutar sig leende till
beskådar ditt ännu häpna ansikte
frågar dig
hur kunde jag stiga upp så här

havet ler
så tyst du är
säg mig avser du stänga din häpnad
visst kan det verka underligt att jag sitter här uppstigen
detta utan att du skönjer en öken i efterskovet av mitt uppstigande
utan att du sköljer en öken fram där jag var utbredd
visst borde det vara så
med det håller jag med
visst borde det så vara
då jag här bordat denna plats

havet inväntar häpnadens läggande

visst är ekan vacker
undrar varför ekan benämns eka
jag kan ej höra sångerna
orden eka
ser inte en fladdermus här
och det vore väl mer än underligt i detta solens sken
eka
eko
en kär omkrets
denna båt denna farkost
du vackra eka
kanske är den kommen ur eken
ur
en
ek
ur den helgade lunden
det är sant
det är en konstig undran
stenen makar sig närmare i lyhöran
ekan lyfter ena brynet
gäspar en aning
lyssnar i vaggande rytm
vinden hastar in
virvlar ystert runt
med ens slår vatten
kluckande in

nej vattnet slår ej båten
ekan
denna eka är ej av träd
den är av metall
det höres en sång
gong gong sång
ur silver
höres vackrare än stål
stål höres ljuda vackert i det vind samt vatten förenas

vattnet stiger upp
skingras i vita pärlor
ekan vaggar
vaggas
vattnet
skapar krusningar vilka är vågor
vilka är
ja de löper diagonalt
sjön är rörelse
vassen kupar linjen
träden böjer händer
armar
skänker lä

skriver i livets loggbok

jag minns det svarta
så tydligt
ja jag slöt mina ögon ty jag mäktade ej se
däri drömde jag i den stora moderns famn
sakta syntes
floden
magmafloden

jag kunde uppleva berget växa
ur år
i timan

jag kunde i detta se rötter väva
trädens rötter
vilka stadgade berget

jag såg i detta skede berget växa
magmaberget

och jag fyllde smed den stora moderns hjärtsång

skriver i livets loggbok
färder vandrade
berg bestigna

berget svedde aldrig mina fötter
det gjorde jag själv

det skrevs latituder

jag slöt ögonen
upplevde det svarta

den stora moderns närhet

jag visste att detta svarta ej är
det människan säger
detta svarta är hennes mantels hölje runt drömmande ögon

jag befinner mig i den svarta lådan
läser de skrivna latituderna

inväntar hennes röda mantel

den stora moderns
innerliga skönhet

skådar
i rosenspegelns
uppgående skiva

bladen är lysandeskimrande

ser
glaset spricka
av tonens högsta

i tystnaden regnar
rosenblad


skär mina leder

det gör ej ont
att domna

domna
domna bort

se in i moln

himmelsmaneter
drar samman


bitarnas
skärvor

i den helade
rosenspegeln
skådar barnet


ögat
kan du se ögat

ögat vilket blinkar

handen
kan du se handen
vilken öppnas
slutes

kan du se skalet
vilket är svaret till havets dyningar
dyner
sanddyner
havet rör vid sanden

snäckan
kan du se snäckan
öppnas
dess fjärilsvingar
bredas ut
kan du se
konvex
konkav mötas

innandöme skimrande pärlemor
pärla
pärlskimmer
av sand
ur sand

och du är
pärlan
människoblomma

dyk djupare
minns hur så myckna liv gives negativa stämplar
allt vilket angripes går i försvar
ej egentligen med mening att såra att skada

djupt i korallreven andas muränor
ser ej tydligt följer doften

fascinerande
ålar fiskar

armar sträckes
bläckfisk
spindelmor
sepia
bläckmoln

vingar svävande rockor

ja
de är i havens djup

spring ej undan
fly ej
i rädsla på grund av det du hört
sätt dig stilla

lyssna
lyssna
till havets sång

ser du
speglingarna
rörelserna finnes över den så kallade havslinjen

och skeppen seglar

stjärnkikaren skådar in i oändligheten
ritar longituder
konjunktioner

papperet är sepiaväv genomsiktlig
skimrande
membran

har du sett ett utkrupet skinn
en hud
ett höstlöv
ser du denna väv
ja
vi kan säga pergament
ändå är detta papper bärnstenspapper
släpper genom ljus
släpper ej genom ljus
isfolken
eskimåer
använder denna metod
frifolken använder denna metod
till lanternaväggar
släpper genom ljus
släpper ej genom ljus
ändå kan du se
ut

frågar du mig om de förbipasserande kan se in
kanske
i den stund de tillåtes

stjärnkikaren doppar
stiftet i kruset av indigokristall
linjerna stjärnkikaren drar är en ton mörkare
kanske tre toner mörkare
i jämförelse med arkets färgstyrka
linjerna blir fler och fler
faktiskt blir dessa linjer formen av en stjärna
trianglar lagda
sol måne jord
runt en stjärnkropp
runt denna stjärna framstiger cirkel till cirkel

stjärnkikaren
visst skulle det kunna vara ett teleskop på stativ
denna stjärnkikare står alldeles själv i telepatisk förmåga
tunikan är fotsid
händerna är åldersådror
ansiktet är andandes barn
evigålder
evigålder barn
det vita håret är långt
är vitskimrande fjädermolnsmantlar
skägget är vitt
ögonen klara stjärnord

stjärnkikaren
han lärde dem läsa haven
han bar skeppen i sina händer
var gång de lodade för djupt
tonade han in
förde dem vid behov runt klippor och rev
vid behov stötte han dem till grund
spärra ej upp ögonen lyssnare i frågan huruvida
led de
de leddes av kärleks hand
de kvarvarande led i de stunder de hade svårt se vidden
de led – de kvarvarande i de stunder de ej kunde släppa
ankarets vilja

Inga kommentarer: