måndag 29 juli 2013

den 29 juli 2013



så ofta undrar jag
hur kom de på slagen
hur mätte de slagen

det är en undran jag ej kan släppa och troligen kan inte någon förtälja mig svaret
däremot kan jag uppleva hjärtan gråta

hon täckte sakta ansiktet i indigoslöjans djupsvarta blå gröna
allt eftersom ljusbärarna rörde vid slöjan
vävd på ett sätt täckande
vävd på ett sätt genomsiktlig
endast de vilka bar ögonen med sig kunde se ansiktet
hon skådade vida genom denna slöja

säg mig
varför täcker du ansiktet
frågar den vind vilken varsamt nalkas

hon skådar vinden
svarar sakta

jag har sett dem bära
så många namn
täckmantlar
namnen
dessa gömmer sig bakom
vad är egentligen ett namn
nära andas mötets nav
så många namn tager de
slipar de
namnen giver mig yrsel
genom slöjan
kan jag se dessas är
kan jag se
namnens är

ofta
har jag i dessa stunder sagt mig
är namnet namn
är namnet namaste

trött
mycket trött har jag blivit
av denna ständiga för villelse

denna slöja visar mig
stjärnornas urkälla

vinden rör varsamt
nalkandes
vid hennes
stjärnslöja

namnen gives vingar
möts i kärnorigo
renklara

dockmakerskan
sitter vid det runda bordet

hur många var riddarna
varför var bordet runt
gralen
kommen ur lera
ur blad
ur livsbark
ur rötter
gralen ur moln av moln
av vatten
så formade gralen det du kan känna i dina händer
formen är ej formen
massan är ej massan
glaset är ej glaset
är sanden glas
är glaset eld
är vatten
droppar
ur ögats kanaler

allseende blickar ögat

en väggklocka tickar lugn

säg mig vem bar valnötsträdet vem klöv skalen
vart seglade skalen
vem klöv trädet
vem snidade vem putsade
vem vandrade till urberget gavs urtavlan
spejaren gav visare
du bliver ej visare av orden du endast tänker
vem smidde pendeln
vem putsade glasskivan ren

en väggklocka tickar lugn
är du säker på at det är tiden den visar

väggklockan tonar de hela de halva slagen

fotogenlampan
glaset veken
osar ej
skänker skimmerlugn
så godvackra är hennes ögon
dockmakerskan

in genom fönster
flockas fåglar
ty hon är en fågelvärnerska
i vinterskogar
giver hon frön giver hon talg
i vinterskogar
ja så även i sommarens äng

fåglarna landar mjukt i åseende
hon sömmar dockor

hon har skådat dansernas rörelser
hon har följt dem
sett ansikten le
händer lyfta bära
kjolar bölja i vindar av toner

hon sömmar dockor
barnet vid hennes sida
följer i kärlek hennes handrörelse

fåglarna
bär röda bröst

vänder i skymningen in i granens vida mantel

Inga kommentarer: