lördag 20 juli 2013

den 19 juli 2013



där invid bäcken
skymtar rörelsen
en skugga
ett liv

är det trädens kronor
inte trädens kronor
ty här växa sprödkvistar
växa pilar

skogsmöss
pilar
ilar kvickt
i grässtrå
fält

hattar flätade
koner

är det pyramider

skapar rundskuggor leende

solen lyfter hattar

händer flinka planterar risknippen

vem vill flyga
vem bär kvasten

hon sitter vid spisen
putsar kopparkitteln med morgonglöd

ljuset anländer
kronan lyftas
skuggan är en kropp
strömmande
flödande
flytande

förundrad möter jag älgen den vackra


säg mig
minns du det älgen förtalte dig
i den stund du satte dig ned med silverbladet i din hand
där de
iordningställde sittplatsen din
på stubben med säkerstadga till fötterna
med linneor
kattfot spinnande
nystan
samt skogsstjärnor
vita strålande med malakitdjupgröna blad
likt en kjol runt dig
så lindade dessa sina växtbårder

det föll en gren
en kvist
lagom till din hand
din handgrepe

minns du barnet
i sanden vid stranfden
regnet vilket föll
där jordspåren låg blottade
handen
barnet
grepen vilken grävde
grävde
i kvillrande upptäckarglädje

i sanden stiger vatten
i leran sjunker vatten

stiga
sjunka

kom så springer vi i vatten
droppar gnistrar
löper med
vinden ler
lyfter barnet
droppar
leken

en handgrepe
din handgrepe

in i din hand faller en kvist

älgen förtalte dig
minns du

hur snidar vi djuren
vi skådar
vi följer

innan du lägger silverbladet till kvisten
se djupt in i kvistens öga

lyssna till trädets ådring
vari rötterna vandrade vari de kom

i det stora trädet lever trädets första

hav tålamod
invänta orden
invänta bilderna

älgen böjde kronan ned
en hand att instiga i

stig upp
stig in
låt oss färdas

slut dina ögon
upplev rörelsen
så färdas vi
båd länge och väl
stannar vid en äng
ett fält
gärdesgården doftar svunnen gran

älgen bugar mig ned till markfäste

de har burit stubben hit
ja
linneor skogsstjärnor spinnande katter
inväntar vårt ankommande
nu även ängsullstofflor

se mig nu
förtäljer älgen
skrider strömmar

lägg bladet till
följ rörelsen vilken pirrar i dig av vår färd
av min rörelse du nu ser

sakta lägger jag silverbladet till
snidar
täljer
älgen

i stugan sitter ett barn vid elden
jag ankommer
anländer

ur kjortelficka lyfter jag älgen
tackar mjukt
ängsull stubbe
linneor
skogsstjärnor
älgen den godevise

så begynner berättelsen
till barnets strålandeögon

in i nattvävande sömnvila


(molnsol)

solen går i moln
sandstränder

grånande

gråter

lyssnar till
havets järnhand

järnoxiderat
hav

andas skönhet
minner dig

hjärta


näckrosor är landade fåglar



speglandes
vindens rörelse


molnen drar leende förbi


Inga kommentarer: