torsdag 12 november 2009

12 november 2009

vandra med varandra
vad är att vandra
vandra med varandra
för dig är det den ultimata upplevelsen av stegens finnarrytm
känna hur stegen sjunger med varandra
det finns icke hack i skivan
i rytmen
det är samsångs samsteg
stegen kupar i varandra
om varandra
marker sjunger i mötet
sjunger
med
i
steg tar inte över
äter icke upp
tvingar icke
är lyhörda
kännande
är enstämmig sång
är kanon- flerstämmig sång
även där i kanon väver de hörande lyssnande kännande
det är hjärtsång

vad är vandra
vad är människosteg, vad är steg

är steg en stege
är stegen
stegen – redskapet klätterstege
är steg mätbara och är detta av vikt

finns det ståsteg sittsteg vandringssteg
alla steg finns
de är icke mätbara i en värdetrappa

däremot vilket icke är att ställas emot det mätbara i steg
däremot är finnarstegen av vikt
jämviktssteg
se barnens underbara glädje då barnen finner stegrytmen
det är hjärtrytm
den rytmen belivar organismen
helhetsorganismen
steg är mätbara
dock icke mätbara i valuta
denna mätbarhet är det så kallat osynligt mätbara
till vis del verkan samt konsekvens
avsikts
ansvarsstegen
den mätningen sker med de mest förfinade
subtila mätredskap
själens
måttband
hjärtats måttband


steg är faser
att befinna sig i fas är av godo
att befinna sig ur fas är inte alltid skön upplevelse
befinna sig i fas med livets gång är stegfinnarens ljus
är stigfinnarens vilja

steg kan vara haltande
skuttande
allt vad du ser
det väsentliga är att de ”hamnar” i fas icke via stämjärn och klubba
icke genom såg sax eller tång
genom kärleks milda hand omfamnar du stegen i fas in i balans
då är stegen flytande strömmande skönsång
ja – de är älgens rörelse
den stora kroppen flyter fram i rörelsen
tyngdlöst
jag förstår inte varför jag måste dväljas i dessa dalgångar
mitt endast var
min bön var
kärlek
ren
*
gårdfarihandlaren
drar förbi

grytor och lock skramlar

gårdfarihandlaren drar förbi

med mina sista mynt

bleckkärlet gav vika
gick isär

ser min smutsade klädnad
söker skrubba rent

drar sjalen tätare
runt hjärta


Förklara
förklara
förklarnad
klarnad för
ibland
skyms solen av moln
skyms månen av moln
ibland skyms stjärnor av moln
skyms jorden av dimma

moln
dimma

ibland skyms sol måne stjärnor jord av ord

vemodsansikte synes
stegen blir sakta tvekande
tvivlande

jag lyfter mitt ansikte till
förklarar
innan detta sker

barn – så kallade små barn samt vuxna
möts ofta av skeenden
gärningar vilka de icke förstår
utsätts för
de får aldrig skeendet förklarat
sakta börjar de tvivla på sig själv
på sin sigsjälvkapacitet

det går inte att förklara allt i förväg
ordet säger visar den riktningen
ändå
är det inte ett för förklarande
det är en värnande gest vilken heter att förekomma upplevd smärta
vilken heter värnad om medvarandes steg

då väsen aldrig får skeenden förklarade
ständigt utsätts för det de icke orkar förstå
slokar de sakta
varje väsen har behov av förklaringar
förklaringens ljus
naturligtvis
går det att säga att
ett ständigt förklarande endast trasslar till samvaron
naturligtvis
är det så att det går att säga
att genom att förklara undervärderar jag den medvarandes kapacitet
eller minimerar dennes andliga status
är det så eller är det jag vilken inte vågar förklara
dessa argument är likvärdiga med att icke ge medicin till den sjuke
ibland behövs medicinen för att öppna vägen till terapi
till samtal
det är inte alls att undervärdera eller underskatta själen
det är att värna om
balansen är ständigt hårfin

läs ansiktet hos de medvarande
fritolkande
det vill säga fritt från tolkande
läs ansiktet rent
se i vilken mängd förklarandet behövs

människan omger sig med krukväxter inomhus
dessa växter berättar hur mycket eller litet vatten de har behov av
vissnar de vattnar ni
slokar de känner ni först huruvida de fått för mycket vatten
i det ena fallet är det bristslokande
i det andra är det vattenslokande
i det ena fallet låter ni torkan ta över
i det andra övervattnar ni
var trädgårdsmästare
i livet

det är ett vackert ord att dela upp
för klara
för klarnad

jag skänker dig denna gåva ty min innerliga önskan är
att din himmel
skall klarna
jag skänker dig dessa ord
i rent ljus
för
klarnad
jag vill icke
att du skall vandra
i undran över mina ord
över min
gärning
jag ser din undran
jag möter ditt väsen
i allvar


nätsången(Utreda Reda ut)
fiskaren kastar nätet i havet
fångsten uteblir – varför
nätet kan inte kastas gång på gång
det har behov
av
omvårdnad
varje ruta är spunna trådar
virade lindade
av
fiskegarn
i havet fastnar allehanda ting
grus sjögräs
annat
knutar bildas
nätet har behov
av
omvårdnad
varje liten ruta
maska
har behov
av
fiskarens igenkännande hand
varje tråd
har behov
av
att ses
synliggöras
varje maska
har behov
av
att trasslas ut då knutar har uppstått
infarkter
explosioner
implosioner
kanske har en eller flera trådar gått av
fiskaren tar ur sin bältesficka
fram silverne nål
vackert böjd är nålen
fiskaren sträcker ut handen
rulle given av träd
tråd given av stjärnors dans
av sol av måne av jord
fiskaren trär nålen
med
varsam hand
syr han
helar han nätet
så strålar nätet i hamnens famn
fiskaren ror ut
in i havets famn
lystrar
kastar nätet

hör nätsången
hör havets hälsning
se fiskarens vackerögon
se vackermötets ljus

Inga kommentarer: