söndag 29 november 2009

29 november 2009

naturen står avklädd ett stelnat fotografi
i hösten faller klädnaden av
då du avkläder dig din yttre fägring
står du
naken
där

den värld
det vara du varje dag möter är klädnaden
den är där synlig
uppenbar(kanske)
den värld det vara du varje dag möter är där för att du inte skall känna dig vilsen
det vore väl ytterst obehagligt att möta en slöja skimrande av regnbågens färger
en kristall eller bilden av spöken eller manetens skepnad
bilderna finns överallt för det hudlösa
det kroppslösta
tag ett blad i din hand
sitt med det
från den första gröna fyllda dagen fram till dess att bladet är avklätt, det du då ser är nerverna, ådrorna, ett filigranarbete. det en gång gröna är till synes luft, osynligt ändå är det där.
då du avkläder dig innebär inte detta att du försvinner – du är där.
naturen avkläder sig, det innebär inte att den försvinner – den är där
du – den – vi
är här

lyfter blicken ser ut genom fönstret
träden kala
fotografiska minnen

ändå vet jag att löven är där
kameran
linsen
döljer dem
*
då alla röster har tystnat runt mig
när människorna inte längre talar med mig då återstår blott ni, det är icke blott, det är i den famn jag alltid längtat till, det är den famn vilken är mitt hem, ni har dock satt mig att leva bland människor, kan ni då icke se hur allt detta sargar mig, jag blir alltmer vilse i människostegen, livet det liv jag är, ser jag intet ljus i, för mig, för min människotillvaro, se dessa män; har jag sårat dem, har jag gjort dem illa, jag känner mig verkligen övergiven, av dem ty de vill att jag skall acceptera deras värld, deras insteg i min värld, egentligen har jag endast närt en enda önskan genom livet – för mig; älskade make, tillåt mig att vara jag, älska mig för mitt hjärtas inre, en make vid min sida, så var min bön, nu återstår blott ensamhet, så var det, så är det, detta trots alla edra ord; jag har blottat mig ända in till djupet av mitt inre, av min själ, så långt ni tillåtit, de svek, därmed svek jag mitt själv, jag känner mig övergiven av dem av mig
då alla röster har tystnat runt mig
talar ni alltid inom mig
*
att kunna vara i den stora bokstaven och ändock behålla ödmjukheten är min nya övning
att vara i versalen samt behålla gemenen utan att bli gemen
*
om du ej respekterar dig själv hur skall andra kunna det
om du ej respekterar dig själv
hur skall då andra respektera dig
*
snö lägges över vägar regn löser upp nordan andas isar lägges över väg
steg halkar
hjul slirar
saltbilen dånar farm
det är salt och socker den virvlar över
saltspridare
sockerspridare
far fram
bak snurrar ett stort hjul
du ser en stor gräsklippare, det är en liknande konstruktion detta snurrande hjul
salt och socker virvlar runt
isen smälter icke med en gång
i ett nafs
saltet
sockret
har behov av att absorberas
så är det med det mesta, det har behov av att absorberas sjunka in för att isen skall smälta
isen är meningsskiljaktigheter, missförstånd, icke förstår, krigsstigar
all sannhet har behov av absorption för att den icke skall bli iskall tanke, bäst är att säga att den iskalla tanken är den ensamma tanken.
*
brinn upp mitt hopp

du gör mig illa

vitskimrande
päls

älskade
vita varg

boplatsen är inbäddad

jag sitter i ett glas av mjölk

i väntan

till vad

sluter ögon inom

ser

solfingrar bryta genom

blåskimrande vit omkrets

ett steg för mig in i lugn smärtlindring
svävar fri

jag är kvinna

smeker varje möte i närhet

kvinnohjärta viskar i
n i
allt

jag älskar er

långt bort ser jag ett ljus framträda
en låga

brinner stilla i kupade händer

bär han min låga
ömt varsamt

nalkandes närmre

skymtar avklätt ansikte

älskade vem är du
vad förtäljer din hand

vitskimrande stryker du tätt förbi

nära

kom

motvilligt öppnar jag ögonen
ser väggar

tänder tusende skimrande lågor

eldhav skänker
värme

brinn upp
mitt
hopp

naturen står avklädd ett stelnat fotografi
i hösten faller klädnaden av
då du avkläder dig din yttre fägring
står du
naken
där

kvar

naturen står avklädd
ett stelnat fotografi

i höstens famn
faller klädnaden av

då du kläder
avkläder
dig

i aftonens skimmer
skrudar du dig
vaken

i vit linneklädnad
skira spetsars
drömväv

till bädden synes
ditt insteg

kropp vilar stilla i dunets hand
du smeker dess kind
ler kärlek

vingar lyfter
fria
du stiger in
upp
till
molns händer

samtalar
leende ljus
älskade samtals ljusbollar
dansar mellan
i kärleks
vilja

glädjens pärlor regnar stilla lyster
över hennes hår

hon vaknar
sträcker sig
lojt

ler stilla
hemligljus

var
var hon

sakta tvagar hon dagens ansikte
ikläder sig sömn
*
lyfter blicken ser ut genom fönstret
träden kala
fotografiska minnen

ändå vet jag att löven är där
kameran
linsen
döljer dem


ser himlen
nu lyftas det grå
vita svanar seglar drömmar


ser sten
i mitten en sjö
tårarnas sjö


ser tårar lyftas

bli vingar


skriver

sannhet

ur

kärleks djup

Inga kommentarer: