söndag 29 november 2009

27 november 2009

I de glömda stegen
vilar pärlstegen
inneslutna i drömhänder
bevarande
livssvaret
be var ande stiga upp
var ande ber de glömda stegen att vandra
stegen är där; glömda icke glömda; de finns i huden i markerna. regn sköljer
vattnar stegen
stegen dras samman – fokuseras, är en interaktion.
i stegen finns frösådden den är där
regnet sköljer över interagerar, grodden spirar i ljuset av värmen.
våren sommaren
stegen dansar

de dansar alla själens färger ty dansen är alla rörelsers rörelse skulle dansen endast och allenast vara de lätta stegen ja, då skulle de förbränna sig själva så att säga gå upp i rök,
Själens alla färger finns där är där.

snö faller bäddar markerna i siden tindrande gnistrande
stegen är där
i våren föds de
de föds då livssvaret vaknar

då livssvaret icke mäktar sover fröet de glömda stegen

var så säker
de stiger fram

de är av börd
av innebörd
av inrebörd

de glömda stegen är där under snötäcke
de framträder nya
renade
ändå var de
de glömda stegens urålders inrebörd

i sökandet av dessa steg, vilket inte är ett sökande
det är snarare ett bejakande därmed är det bilden av att se en planta spira
det går icke att påskynda
heller inte att övervattna eller övergödsla
grodden har behov av att vändas, följa ljuset
av din närande närvaro
sakta vecklas blad ut
fram

ibland upplevs det du vaknade med: spänd själslina; vi behöver inte orda mycket runt detta ty du har formulerat det redan. det enda vi vill tillägga är att bilden av cirkusen; lindansaren är bra. lika är bilden av repspännare bra ty det är så att hur mycket du än pumpar dessa spännare så brister linan då lasten icke är balanserad, den brister inte i straffdom eller till så kallad dödlig utgång; alltid till balanserande möjlighet.
Spänd själslina
inatt har jag drömt om en spänd lina
så nära var den att störta mig i djupet

linan spändes
hörde ljudet av repspännare

åter begav jag mig ut
balanserade

linan slakade

jag fortsatte

linan spändes

så flisades linan
såg linan lagas

åter såg jag den helade linan
de helade trådarna

jag såg livlinor
så vävdes de samman
blev
studsmatta
hängbro

nu hör jag skogen andas
fåglar
vingar
ser stora blad

djungel är det
regnskog

ser livlinor

ser sorg
ser leende ansikten

ser studsmatta

så skall gemenskap vara
alla håller i
då den ene faller

håller händer
runt

lyfter

kroppen studsar mjukt

vet

livlinor håller

spänd själslina

mellan två träd spänns lina
ser linan vibrera


nära bristning

spänd själslina

ropar

se
se

varsamt smeker fingrar lina

klanger
tonar
ut

in
en vänligt sinnad trädgård
i
gryning

föll
solskimrande mantel
runt mig

lyfte steg lätta

blåskimrande rönn

log
nyponglöd

fågel skarpöga
gav rödbrosch

mjuka sammets händer
bjöd stillhet

låga flimrade runt regn

där framsteg

en vänligt sinnad trädgård

i nattens regn sluter bladet mig in i hjärtfamn
så vävde jag skyddet klart
begav mig ut i vandring
klev ur skorna
klev ur stövlarna
snörde upp kängorna
bad jorden läsa min hud

överallt lades tecken
tecken hördes viskande
rena milda klara

luften genomfors av vingar
streck av fåglar
tranor svanar fågelsjön skymtade
neg djupt inför

i sluten hand höll jag hjärtfrön
sakta fördes fingrar upp
böjde mig nära
andades
flyg hjärtfrö flyg
fågelsjö slöt trädmantlar runt
luften genomfors av sånger

stegen bars vidare
kände klädnaden repas upp
en tråd var fästad vid
någonstans
jag orkade ej bry mig
det var av ovikt

överallt lades tecken
tecken hördes viskande
rena milda klara

fördes genom älskad skogs sånger
naken stod jag inför berget
sökte inte skyla min hud
åter lades stigen fri
jag klättrade
klättrade

där på bergets topp på platån såg jag
en sten vandra
en klippsten
ett klippblock hängde utanför berget

tecknen låg där
är din vilja att följa tråden åter

mina tår bar mig ytterst
kastade mig utför
jag faller
faller
faller
undrar
virvlar
tyst
tom

landar mjukt
där öppnas mantel
ser sjö
fågelsjön i ett vackerlands ljus
stora blad är runt
hjärtformade

i ett av dem vilar jag stilla
sätt dig här invid mig
jag åker kana med ristelskratt
ser droppe vid bladets spets
drick ur min hand
räds icke
känner värme omsluta
ser klädnad falla i mjuka vågor
runt min kropp
sitter här invid hjärtformat blad
omsluten av stjärnlugn
i skygd
vet inte var jag är
vet vem jag är

i nattens regn sluter bladet mig in i hjärtfamn

Månringens vita aura
där

i

månringens vita aura


hördes knallen


klippans händer steg upp
kupades


det utsläppta regnets
långa hår faller i händers sjö


rosenbladsregn
rosenolja
doftar

jag stiger in i

känner

helandets strömmar

ber dem
till
dig
*
Märra
han målade landskap

schackbrädets rutor
bruna
beiga

radade upp pjäser
valde pjäser till spel

kungsgård
bjöd drottning in

de utvalda
ställdes
runt

han flyttade pjäser till
sitt behag

sakta blev spelet genomskinligt glas
vinden ven genom öppnad ruta

schack matt

förvirrad
körde han sporrar in i hästs sida

märra
ho skena vida

dybubblor
ljusen äro släckta runt mig
runt mig

i grotta djupt inne brinner låga
stanna
stanna
vid
liv

står med fötterna djupt ned i dyn

dyningar
av dyn

ändå
bubblor sakta bubblande bubblor

där


hänger solnät trädkrona

vänder ansiktet till

sluter ögon

pinan upphör
en
stund

känner dina händer runt mitt ansikte
mjuka mot mina kinder


hjärtat spricker

du smeker
tårar

samlar dem varsamt
se
se

pärlhalsband lägges runt min hals

varje pärla ett
drömsteg

ser in i kärlekens ögon

känner dina händer runt mitt ansikte

undrar

vem

är

du

sinande
i sinande tillvaros andnings ljus
ser jag plågostegen

lyfter svag
skör mina händer
in i
moln

sinande är jag
låt mig vandra

jag vill höra dig skriva din kärlek
in i min hud
känna dina kärleksvingar omfamna
se dina ögon omfamna mina
inte se dig dricka dina ögon
till släckta ljus
vill se din hand föras
av vind av hav av allt till min kind
höra dig tröstande
vagga mig till sömns då smärtan brinner eld
höra dig nynna genom alla hinder allt är bra är bra
andas
andas
vill att du skall glädjas
med mina händers givargärning
i den jag är
se mig för den jag är
jag vill sitta vid elden samtala i liv
till liv
inte krävas tystnad så har det alltid varit
inte känna vakta dina ord
vill vara i mitt hjärta icke utanför
vara källa värme ljus
vandra stegrytm i är
inte se känna rädsla inför mig
inte jämföras
bli jämförelse
inte känna maktkamp
vill mötas i hjärtats sfärer
vågar du läsa mina ärr se deras fyllda inrebörd
vågar du se mig

i sinande tillvaros andnings ljus
ser jag plågostegen

lyfter svag skör mina händer
in i moln
sinande är jag
låt mig

vandra

Inga kommentarer: