torsdag 12 november 2009

6 november 2009

innan allt tar en ny början måste total upplösning ske
det sker med
inom det mesta
säden mognar males till mjöl
mjölet röres ut
löses upp
brödet jäses
bakas inmundigas
upplöses

upplösning är till liv

vi talade om den totala förnimmelsen
inom citationstecken är det att upplösas bli medkännande i allt
medlevande i allt
detta är icke att jämföra med medberoende
det är att leva med
känna med
det är till viss del att avsäga sig , sig själv
detta är icke utplåning
det är att till fullo bli ett med sitt själv
du upplever att vi tjatar runt detta, du vill komma vidare i våra samtal
vi tjatar medvetet om detta se de ord du skrev:
det pågår en kroppsöversvämning med själskortslutning
kroppen
materien har tagit över
låt oss säga; det kroppsliga har blivit kapital
det talas om finanskriser
vari är den största finanskrisen
det är i kropparnas överjästa begärssystem
däri är finanskrisen
naturligtvis innebär detta smärta
oerhörd smärta
först jäser kroppen över blir kapitalvara
själen förgiftas
stelnar i livsmodsförlust
det är inte alls svårt att se det vilket sker inom själens landskap
vid en kortslutning

överallt höres veklagan över det vilket var
veklagan vilken hindrar stegen
stövlar sjunker
djupare in
in i lera
det finns bara en väg
håll i stöveln och dra upp den
eller dra foten ur stöveln
sörj då icke stöveln
återkänn stegen
återvinn
förtröstans ljus

du skrev runt kastanjen härförleden. du skrev:
svepeskål, du har tidigare skrivit runt svepebladen
nu svepeskål
svep sjalen runt dina frysande axlar
taggarna skall icke nå dig
*
kastanjevinden
berättar trädets historia

i framförsikt



slungar icke slagsvärdet utan mening



vinden har ena handen

inom fram



runt framombarnet



i den totala upplösningen skapades livsglöden



ögat strålade ut i världen



ögat såg livet innan det föddes

i ögat var embryot

fostret



pupillen andades

runt pupillen vandrar strålvägar



kastanjevinden



berättar om barnen

de lekande barnen



rötter stam krona

i krona blommar vita granar



rosens stjälk stam

bar taggar



kastanjens skal en spikklubba

en svepeskål



taggarna är där



inom svepeskålen är det vackra terraskalet

med vitöga



inom detta hinnskalet inom denna hand frukten

den vita blomklasen

inandad



kastanjevinden

berättar trädets historia



i framförsikt



källa
hon vandrade hem
in i skogen
omgivningen flydde den
den syntes för dem vara enahanda
smärtfylld
mörk

hon andades
de höga skogarnas dofter
livets

jag satte mig vid källan till livets ursprung
bad
lägg din mantelvinge runt mig
ur vattnet steg mantelvinge
svepte om

satt så i svepeskål med svepeblad
runt
om

såg stjärnor vandra uppströms nedströms
insåg stilla är

kom låt oss vandra hördes källan
se markens händer
se träds gåvor

jag samlade pinnar
löv av ek av al av lönn av asp
kottar av tall av gran av ek av mandel

i drömglänta låg stenars ring i väntan
varsamt lade jag gåvor i
ur midjeficka lyfte jag fnöske fram
bad gnista till liv
lade den i
andades
bad eld till vakna

lågor rullades ut sträckte varsamt ut sina kroppar
böljande svävande rördes värmen vid
flammor bjöd mig in i värmen

stenar lyftes jag bar blommor i håret
så lycklig var jag

elden källmanteln målade skönhet bad mig stiga i
var så vid strand det människan kallar långt bortanför

steg in i hav
lät våg falla hög över mig
virvlade i virvelhorn
nedåt
lät det ske
jag rusade i allt högre hastighet runt
upptäckta att jag var vattenslöjor

log i kärlek följde livsströmmen
våg sköljde upp i strand
långt bortanför
nära

elden brann i stenars ring
kände de höga skogarnas dofter

satt vid källan till livets ursprung
med mantelvinge runt mig

sitter i svepeskål med svepeblad
runt
om

ser stjärnor vandra uppströms nedströms
vet är

kom låt oss vandra hördes källan
se markens händer

jag vill gärna stanna här ännu en stund
andas vila
brådskas inte
vi är ju markens händer
känn min nära
närhet




brådskans bråddjup
sprang vilt
sökte springa fortare än vind
grenar piskade rev slet sökte hålla fast
vände blicken bakåt
kastade den gång på gång över höger axel
skräcken virvlade
vem jagar mig
vem
vem
rötter ringlade om
snubblade sprang vidare in i kärr
träsken de onämnbara sökte suga mig fast
jag sprang vilt sjönk allt djupare
brådskemaran red mig
piskade ryggen
slet i håret
sökte tvinga stegen
betvinga stegen
så stannade
allt
ser du
brådska leder in i bråddjup
se då bråddjupet
det tömmer
dig
se grenarna
de önskar dig inte skada
de viskar stanna
du piskar dig själv
se rötterna
de önskar dig inte skada
de viskar stanna
du snubblar själv över budet
stig inte ur ditt öga
låt dig icke betvingas
tvingas
se
stilla
vandrar stilla ro
blicken följer vänstra axelns rundning
möter högra axelns rundning
lemniskatabröstströms
lyssnarrörelse

sånger ur ett kvinnobröst
det är märkligt hur ord så fort blir tomma
sitter vakande drömskt
framför elden
ser flammor blå rödas
omfamn uppstiga i violett
indigomantlat ljus

lyssnar till ögons sånger trädfolkens sagor sanna
mantel böljar
dess inre är vit vitskimrande
rök ringlar banar sig väg genom rökgången
duken böljar lätt
läser mönsterbårder
lyssnar till ögons sånger växtfolkens djurfolkens sagor sanna
blickar ned mot till markerna
känner eldvingar
rök rökhands doftande salvia smeker din kind
du vet det icke
känner ej

förs åter
åter

det är märkligt hur ordinnehåll så fort blir tomma
jag var så lycklig över väggarnas uppmålade färgpigmentering
vågade hoppa
hoppades

färgen flagnade
krackelerade ade sade
såg det hafsiga underarbetet
krackelerarsånger hesa spända fyllde ekosalar

ett irriterande surr stör mig söker fläkta undan
det lämnar icke
minns låt det icke ske
låt det icke ske ty det sker för allt i alla
medlevande är vi

jag förs vidare
andra kläder
jag var så lycklig
lycklig där
du var hos mig
du svävade över mig
högt upp bland bergen
vackra klippa jag hälsar dig
underbara platå du bär mina steg
månsilverslöjor
fall ned över mig
vagga mig moder i din famn
öppna dina ögon vackersjö
vagga min själssjö
stenar öppna eder
låt mig möta edra blommande vita ögon

jag var så lycklig där
högt upp bland bergen i skogars hägn
där tilläts jag vara
mitt själv i mig själv
i är
mitt hjärta tilläts
glöda brinna flamma
utan att hårdskäppa lades ovan
utan att ljussläckarlocket lades på
där satt vi vid eld i
mjukt spinnande sant samspråks ögon
stämmors klara ström
föll blomfall ned över bergs sida
vi kastade oss kärlekshand i kärlekshands omfamn
in i sjöhänder våra ögons vattendroppar
exploderade i regnbågsgnistor
vi vattnade markerna med våra ordstämmors sånger
lyssnarord givarord
alltid fyllda
till helhet
till allt
till alla

vågen vände jag fördes vidare i andra kläder
jag ropar in i mitt hjärta
jord eld vatten
jag känner er
inom
värna om mig
vind tala till mig
led stegen

jag var så lycklig där
det är märkligt hur fort ord blir tomma
med tunga vemodssteg lyckades jag ta mig upp sitter med blödande händer
näktergalens koltrastens näbb är visare av tid i mitt bröst
sluter ögon känner din indigomantel
runt mina axlar

ser stenar rulla dånande nedför
täcka marker
känner dina
steg
i natts hamn seglar jag fri
buren av vingar
hör vackerorden tala genom bröst
i natts famn
dansar jag med fjäderlätta steg över ängders källsprång
strör kronblad i vindens hår
dina mjuka tassar smeker undan reven
i natts hamn dansar jag
smeker stenar ljusa
öppnar blomstrande ansiktsljus
lyssnar till deras längtans sånger
i dags hamn vilar jag stilla kryper in i sten
jag känner dina steg där du vandrar i stenars marker
smeker stegen ljusa



hur det nu var är
så sköljdes snäckan upp på strand





steg ur sorgsnäckan för en stund

fann froststjärnat grässtrå



väntades där

åkte kana



gavs vänligt rosende kind

att somna i


vad är det jag säger
Våren anträder sin dans
gräsfingrar kittlar fötter
kjolar sveper böljande dans i ängen
träd susar
fingrar händer bär pärlor
skimrande ljust gröna
hjärtblad vecklas ut
grön matta rullas
ut

de krumbuktar sig
runda mjukhåriga
mäter är rörelse
böljande
rörelse
larver
larven mumsar
mumsar
smakar
äter upptäcker
växer
lindas
lindas in i höljehand
drömmer
liv

fjärilen sträcker ut sina vingar
frisläppt andas fjärilen ljus
vingar torka i solens värme
fjärilen berör
berörs
hjärtat andas … ja – vad

larven tycker mången människa inte om
fjärilen älskar hon
barnlarven tycker människan om
fjärilen ungdomen vuxenheten tycker hon inte om

vad
vad är det du säger
vad är det jag säger

det frigjorda barnet är inte ett omtyckt väsen det är besvärligt
ändå är det
larv puppa fjäril allt i ett


ur viteld
hjärteld

får inlandsisar
att smälta

hur sjösatte människan båtar förr
de lade rundstavar under
sköt så på båten

rundstavar snurrade båten in i havs händer
ofta sjönk skeppet först för att stiga upp och bära

namn


inlandsisar
smälta

rundstavar är icke hjulen
stenar rullar

bär
öppnas

hjärteld väcker hjärtord

sannord är
frön

frön planteras
berget

blomstrar
liv

Inga kommentarer: