söndag 29 november 2009

23 november 2009

Det ohörsamma ögat är det stängda ögat

vad vore falkens vingar utan öga
vad vore falkens öga utan vingar
detta är samspel
samverkande rörelse
det är underbart vackert att se falken sväva högt upp
det är smärtsamt att veta
den söker byte
det är beundran
vördnad att se falken dyka
finna bytet
allt sker mycket snabbt utan tvekan
ty detta är samspel
är samverkande rörelse
det är inte ett slumpmässigt val
det är iakttagande följande rörelse
därigenom ”missar” falken icke bytet

det är en mycket talande mening: det ohörsamma ögat
projicerande bild
projicerad yta
det går att projicera bilder genom det ohörsamma ögat, dessa bilder blir så verkliga att de kan tas för sannhet
falken iakttager följer rörelsen i gräset i markerna
genomskådar ytan ser rörelsen och finner
visst är det så att falken jagar sitt byte
visst är detta jakt
men vad är jakt
ursprungets jakt var till överlevnad
den försiggick exakt så
iakttagande med smygande steg
jägaren
stegfinnaren
stigfinnaren
steggivaren
genom att finna stigens steg blir jägaren givare
var jägare i livet
vi säger jägare icke angripare
minns vad en jägare är lev med hela dess rörelse
jägaren är värnare om liv
vi har sagt var värd för ditt liv
var jägare i ditt liv
följ rörelsen se det ditt inre har behov av
det ger dig näring vilken förs vidare

låt oss se nattens svep; skriv det du såg:
jag ser trädets stam samt rötter, stammen är mycket grov det vill säga åldrig rötterna är vida samt kraftiga
kronan är vid med ett tätt grenverk
kronan skimrar solgenomdränkt grön
jag vet att detta är världsträdet
livets träd

jag klättrar
befinner mig i kronan
klättrar från gren till gren
jag ser uppåt
är fylld av solgenomdränkt grön

ja – detta är livets träd spegeln av alla liv
livets spegel
livets visdom
livets träd är inom er alla och runt
stränghet, värnande om liv, jägaren
nåden mitt hjärta omfamnar min gärning i lärosteg
därav står jag i mittens ljus i mildhet är jag lyssnande till svar
jag söker kunskap
i det onämnbara vita ljuset
skönhet lever i hjärtat
fundamentet lever i genitaler mina fötter visar riket

du har följt mildhetens pelare
genom nedstigandet in i skålen kronan
genom tallkottskörteln i nackens fäste vilken väcker namn som melatonin samt dygnsrytm
vandrat med hjärtat
barnet blev ungdom blev kvinna
vandrade jordsteg
till förverkligandet av himmelsdrömmen
du vandrade uppför
uppsteg
genom jorderiket till fundamentet bar skönheten in i hjärtat fann dygnsrytmen är nu i kronan
du ser uppåt och möter solnätet, de tusende solarna
du skriver: jag ser trädets stam samt rötter, stammen är mycket grov det vill säga åldrig rötterna är vida samt kraftiga
det innebär att du ser samspelet du vänder ansiktet uppåt till du verkar i livet strömmar uppåt samt nedåt så vandrar ljuset samt värmen
är kärlek i livet
till livet
det hörsamma ögat ser solnätet
vänder ansiktet till
detta öga vet vad sikt är
klarsikt
det vet att fötterna livet icke kan klättra utan medvetna steg
medvetna steg är kännande steg

det hörsamma ögat är hörsammat

du finner dessa ord och bilder märkliga dotter, de är inte märkliga, de är svåra att beskriva
dessa bilder är balanseringens konst
höger sidas interaktion med vänster samt omvänt, det motsatta samt respektive hand i hand mötandes
yin och yangs levande rörelse
detta är bilden av det inre jaget är livets träd
det yttre jaget speglar sig i trädet
speglar är intet utan varandra
spegeln fylls av värme då ljuset reflekteras inom den och bilden träder fram

det är sant att speglar kan vara lustiga husets speglar eller att glaset är förändrat; de speglar vi talar om är

spegelsjöns speglar

källan
tjärnen

de hörsamma sägnernas liv

sannhetens liv

kärlekens steg





Inga kommentarer: