onsdag 12 januari 2011

den 12 januari 2011

(tyst mitt hjärtebarn)
rakt i ansiktet




tyst mitt hjärtebarn
tyst


ögonvinden
slog upp


vindsluckan




dammpartiklar
gnistrade


tornadovind
snurrade


kröp ihop i hörnet


tyst mitt hjärtebarn
tyst
*
(tystas)
ljuset blåstes ut


mörker slöt mina ögonvingar
tystades
*
blåste ut ljuset


mörkret slöt mina ögonvingar


tystas
*
blåser ut ljus


mörker sluter mina ögonvingar


tystas
*
(masknät)


jag tog och luckrade upp jorden
litegrann
med handspade ur
urficka


där fann jag ett masknät
med femhundra trådar brustna


inväntade serafia
erhöll silverne nål


inväntade nestasia
erhöll tråd


trädde så pärlregnens skira runt
lagade femhundra brustna


så lysa åter ögonljusen i
himlarnas vida baldakin
*
(fingerkorg)


i denna natt


skall jag


fläta mina fingrar
krypa in
i ro


hänga gungan i trädhänder


vaggas


jag skall be
stjärnregn falla ned över mig


in i
tyst
glömda


ja


mina fingrar skall jag fläta
*
(kedjeblad)
ögonvindars


splittrade
kedjor


binder bokfästens


hyllmetrars veckade band




örngott
kuddvar med spetsar
stärkta
rosenbårder


knytbanden veckade
trappsteg
in


dunhänder seglar vida
mjuklätta i lugn
lugnas
frid




spruckna
tömda
glas


dammatta


stå på haltande fot
vinglar av vindraget




röda tårar
hänga
vid takåsens vinkel


kokonger
spunna


andas
dröm


vaknande
svarande


till


vindars ögon lägga
helandeljus om


rubinvingar fria
ur
löser bindslen


aeoler löser sitt
bundna
*
lade mig i bädden för att söka sömnen
söka sömnens riken
det är ej riktigt sant ty jag söker ej sömnen
sömnen finner mig
vi trivs väl samman
lade mig helt stilla
det var då orden kom;
jag tog och luckrade upp jorden litegrann, med handspade
ur urficka(ursprungets ficka)
ser faktiskt ett berg eller bergsmarker med en ficka eller spricka vilken leder ned till urkällan
källans åder andas, i skrivandets fas var jag på väg skriva bröstficka så steg urficka fram
i en stund av detta ser jag en ficka med en fickrova, klocka, ett vackert ur av guld i en kedja, fickur heter det kanske, ser inte visare, urtavlan är vit,
däremot höljet är fyllt med inskriptioner vackra mönster vilka rör sig
så var det med denna ficka
i jorden
där fann jag ett masknät
förundrad såg jag detta nät
jodå det ser ut att vara ett nät i jorden ibland och det kanske till och med är ett masknät
i skrivandets stund ser jag ett nät i vilket pålagda masker fastnar i, kanske därav denna uppluckring av jorden. så skiftar bilden och jag ser ett hårnät, ett sådant gammeldags nät vilket kvinnor lade runt håret, detta innan spray kom, fästspray. dessa hårnät var ofta gjorda av mycket tunna trådar, jag ser en gammal vacker kvinna med silvervitt hår, ser gesten hur hon lägger nätet över håret för att så att säga hålla frisyren på plats. ser kvinnans gammelhänder ådriga vackra berättande, så ser jag hennes vishetsfyllda åldersögon.
jag fann ett masknät med femhundrade trådar brustna
jag undrar fortfarande varifrån denna siffra är och vad den visar
jag får inte svaret så jag släpper det
men jag ser kantoner eller områden
inväntade serafia av vilken jag fick silverne nål, denna kvinna härleder jag direkt till serafim
nestasia och det kan vara nesta en tråd, ja, jag vill minnas att det uttrycket finns
trädde så pärlregnens skira runt
lagade femhundra brustna


så lysa åter ögonljusen i
himlarnas vida baldakin


ja jag ser himlarnas välvda kupol fylld med ”nätrutor” och i varje tindrar stjärnor


vagt stiger så bilden fram av skimrande koppar
ser koppar vilken mattats hur den putsas
hur den blir blank
ser hur det
strålar av
denna reningsgärning


asken stiger fram
livets träd med vida rötter
omkrets av rötter samt krona är parallella
så kallat jämnt avvägda och i evig balans
kontakt


så sker det vackra
asken öppnar manteln
stammen
viker sig
(det är svårt beskriva)
asken blir en ask en ”låda” och i den lägger asken orden
trenne ord – jag älskar dig är orden
*
(plogblad)


plogbladet fälldes ned




marker dånade


gnistor far
stjärnskott


is skriker ur vitmantlar
virvlande




det stampar hemtrevligt på trappan


stövlar


knackningen uteblev


det var




is föll från taket
*
(måndroppe)
vingburen brud


kysser


molnens panna




tyst


glimrar


måndroppe
*
(skir hand av sepia)
råttor gnagare
ryser du
nu


gör inte det


har du sett deras bo
ett rede runt
mjukt
ombonat


iris samt pupill


har du hållit en liten råtta i din hand
en mus
en gnagare


den ryms i din
hand


den ivriga nosen vädrar
morrhåren är solstrålar
månstrålar
stjärnstrålar
ljusstrålar
trådar
ögonens pigga ystra blick
pälsen skimrande
nakna fötter klolika
svansen naken
kanske en vandringsstav
kroppen är fylld av pirrande liv
hjärtat kan du uppleva
höra med dina händer


de pilar runt
hittar
mat
höjer sig lätt
lyfter framtassarna
kvickt
kvickt
ivrigt
mumsar de


jodå visst kan de stå stadigt med
alla fyra
på marken
i marken
det var bara en söt bild


visst är det väl
fantastiskt


det sägs att en råtta kan komma in
ta sig in i en springa
det enda råttan
behöver är
att springan
ej är smalare än nosspetsen
den kan jämna ut
huvudet
med
allt
bre ut sig
med


så är den sitt själv igen


då den gnager låter det
mer eller mindre i hela huset
trumvirvlar
de övriga invånarna i huset liksom stelnar


trumvirvlar ljuder
det väser
det viner


bilan
faller


ja
det ser ut som att de
inväntar sin
avrättning




råttor
gnagare är ofta illa omtyckta
ett illa omtyckt släkte


frågar du huruvida jag tycker om råttor


huruvida
hur
vitt
jag tycker om råttor


javisst tycker jag om
råttor om gnagare


även om jag föredrar dem inte helt nära huden
varför gör jag inte det
plötsligt ser jag
ormar
djurväsen
insektsväsen
upplever rädslan i dem
kanske är det därför
jag önskar se dem lite på avstånd


så vi ser
oss


men det är klart jag lever ju här
så det är väl inte så bra
om de


ser myrorna vilka i stora trupper drog in i huset
fick nästan en upplevelse att de bar
hela huset på axlarna
till myrstacken
ja du vet
jag ser så många bilder


nej
det är inte så bra om de
gnager sönder hela huset
så väggar golv och tak rasar samman


det är en dubbel situation
handlar det om respekt
respekt i kärlek
och hur är det
med min
tillit


kanske är det därför
jag önskar se dem lite på avstånd


så vi ser
oss


undervisar
varandra


till syvende härrör allt till urkällan


kärlekens
lov


löftesregn


ja


det är svårt sjunga kärlekens lov i
alla dessa negationers hagelstormar


jag är övertygad i at det går


hjärtats vingar är vida


råttor


varför skall jag inte tycka om råttor
råttor hör ju till familjen


frågar du hur råttorna kan höra till familjen
det är väl inte konstigt
de hör till min släkt
till min familj


vi heter alla liv


vi har fått kroppar
gestalter att leva i
visst är det så


så är det med råttan
med myggor


med spindeln vilken får hela dig att krypa


med allt liv


den där krypande känslan uppkommer kanske
kanske mest av obehagskänslan av att
inte riktigt veta


vad ska de ta dig till


eller kanske det vi tror oss
inte ha kontroll över
hur ska de veta vad vi ska ta oss till


menar blott


de är vana vid
viftande händer
smällor och
än det ena med det andra


bort
bort


bort


mest av allt doften av vår rädsla
vårt undflyende


flyktande ögon


utspridda


i


malströmmars


virvlande


hålors


fradga


susande
susande


vingfjädrar rör vid upprörda


stilla andas hav


havsfolken
andas
dräkt


ur händer stiga


klippor är blommande
vita liljor


havs
anemonia


visst finns det saker vi ska ha kontroll över
mest då över oss
själva
kontroll är väl mest
orkestraliskt


stämmandet av
instrumentet


detta så att hela orkestern låter vackert


det är nog därför dirigenten knackar
innan flödesströmmen ljuder ren


skapande


fri


klangvingar


omfamnar


varandra


i skönhet




takt och ton heter det visst




råttor


nej
jag tycker inte om råttor inne


inne
i huset


å andra sidan vet jag att vi kan komma överens
med en gnutta respekt


nej
än så länge tycker jag inte om råttor inne i huset
så är det


frågar mig ofta;
vad det är jag inte tycker om


det är vetskapen i
att de kan
gnaga sig genom väggen och
kanske helt plötsligt vara i min bädd
då jag söker sömnen
eller i maten
eller i kläderna


så där
oförhappandes


vem vet


o för
happening


det kanske skulle väcka en
skrattorkan


smälta alla


bröstkylda


egentligen har detta inte med råttan att göra
jag bär inte en önskan eller vilja till
att ett väsen
djur sten växt eller
människa
synligt
osynligt


vilken beteckning du än väljer benämna väsendet i
vilken form du än stöper detta väsen i
i din tanke


nej
det bär jag inte vilja till
att ett väsen helt plötsligt dimper ned i min bädd
knaprar på huset och så vidare


även om
överraskningar
är


är trevliga


jag dimper inte själv ned så där
jag skulle inte få för mig
att dimpa ned sådär
objuden
oinbjuden


jo kanske
om jag vet att jag är välkomnad


då är du ju
jag ju en
present


nej egentligen har det inte med råttan att göra


med råttor har jag svårt inse
varför råttor uppsöker
människans boplatser


människans boplatser är ju fyllda med fällor
och allt det där


det finns godare mat i vinterfamn


en oinbjuden är en inkräktare eller
inkränkare


undrar du
hur började hela detta flöde


jo
jag började leva med ett uttryck
”fattig som en kyrkråtta”
så dumt egentligen att säga så


hur det var så mötte jag en råtta
eller kanske en skogsmus


vi satte oss ned
jag gav råttan
skogsmusen


min undran


hur kommer detta sig att det sägs;
”fattig som en kyrkråtta”


råttan såg först på mig
sedan in i mig




du menar verkligen din fråga
vet du människokvinna att vi mötts förr


jag såg först på råttan
sedan in i


vacker bild steg fram
åter fylldes jag av strålande ljusglädje


du har vuxit en hel del sedan den vintervåren
jag ser dig nu i det beundransljus jag såg dig i den dagen


i det beundransljus som var den dagen


där kom ordet som
på en smaklig plats
visst är det
underligt
att människan
så gärna
gör liv
till


som


som
zombie


jag till exempel är en råtta vilken lever i skogen
inte i kyrkan
en kyrka är jag ju inte heller
om vi bortser från ifrån att allt
alla liv är kyrkor
tempel


eller varför ej kungsgårdar


kungsörn
kungsörn


svep dina vingar höga


i linden den grönas


helande
händer


stilla den febersjukes mareld


smek med dina visdomsögon
avlövade skogar


i klarnande
skyar


sveper vita
gnistermoln


eldar
lågande
till


se hennes skimrande bröst andas


i klarnade
skyar


se din gemål
möta
dig


det är sant det du säger;
så flinkt du pilade fram och åter
du levde då i kvistkomposten
snö hade börjat smälta
en port var öppnad


råttan log
ja
jag hade sett ett frö
flera frön och magen knorrade


jag beundrade hur du
helt utan tvekan
tvekobefriad
helt utan
rädsla
rädslobefriad sprang med snabba fötter
fram och åter’en vävande skyttel
en kanot
det var så fint att se dig
följa dig
vara med dig


jag vet det sa råttan strålandeljus


var lever du i dessa stunder


jo
jag lever i kyrkan
där i gläntan mellan skog och äng
och
och inte är jag fattig


lev med all denna skönhet
vilken är runt mig
runt mig
med mig


i tornet lever kuttrande duvor
klockor ljuder smekande
fönstrens glas
är sagor
från nära från fjärran
skänker färger
målar väggar
trappan vilken leder upp i tornet
är vindlande
slingrande
ringlande
lustig
överallt dessa fönster
nåja spindelvävar
ja
det finns trappor
vrår
sånger höga låga
klockklanger
människohögtider
fredade stunder
nej
inte är jag fattig
jag är ju del av hela kyrksalen
jag är ju den


ja
visst är det underligt
jag undrar varför det inte heter
fattig som en stadsråtta stallråtta husråtta
eller eller eller


nej
inte är jag fattig
jag lever ju med hela skogarna
haven bergen
markerna
himlarna
allt


vi är
alla tillsammans mättade


det är lite tråkigt att vi blir
blir fastlåsta
inlåsta i
i ordformer
men


vi brukar
brukar finna
finna vägen ut
vi vet
vet
våra stigar


vi lyssnar till trädsången
asken den höga


viker sig ut
om


intarsiaask


ask


med


gyllenord






mörkret steg sakta in


svart vitt
fotografi


en skir hand
av sepia




kvällsvingar vackra


andades


vi vilar tillsammans i




tystnad av


är

Inga kommentarer: